Bytte barnehage

fisk84

Forumet er livet
Novemberskattene 2014 <3
Junibarna 2019
Vi har ikke krav på barnehage i år men har søkt. Om vi skulle være heldige å få plass, hvordan er det da evt å bytte til neste høst?? Stiller en lengre bak i køen fordi en allerede har en plass??

Må bare vite hvilken taktikk vi skal legge opp ;)

Kommer nok helt an på hvem som står på venteliste på de to barnehagene, hvilket førstevalg søkerne har og hvilken alder og kjønn bhg ønsker å ta inn.

Kommer nok helt an på hvem som står på venteliste på de to barnehagene, hvilket førstevalg søkerne har og hvilken alder og kjønn bhg ønsker å ta inn.

Venteliste? Den blir vel slettet etter opptaket i år???

Vil tro at overflytting prioriteres foran nye tildelinger, søknadsfristen er jo en mnd før det ordinære opptaket og.

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men da vi fikk eldste inn i bhg da han var to, hadde vi stått på venteliste siden han fikk personnummer. (søkedato avgjorde ventelisteplassen i Bergen da iallefall fall) listene ble slett ikke slettet.

Men overføring har alle stedet jeg kjenner til søknadsfrist og praktisering før ordinært opptak

Vet ikke om det er forskjeller i kommunene, men her i Bærum rykker man gjerne bakover i køen. Det prioriteres at "alle" skal få barnehageplass. Men det vil ikke si at dere dermed ikke får plass, nødvendigvis. Det er flere faktorer som spiller inn. Jeg ville kontaktet barnehagekontoret i kommunen der dere bor og hørt hvordan det ligger an :)

Det er jo ikke det at noen ikke får plass, selv om noen andre bytter
Da blir jo den plassen ledig i stedet.

Jeg mente til neste år. Hvis dere søker overflytting til annen bhg neste år så kommer det jo an på hvem andre som har søkt seg til den bhg i hovedopptaket neste år.

Kommer an på kommunens barnehageforskrift der du bor. Så sjekk med kommunen hvilke regler det er hos deg. I Oslo har de innført en ny prioriteringsgruppe for de som skal bytte til kommunal barnehageplass (enten fra privat bhg eller fra annen kommunal). Dersom bare "nye barn" skulle få plass i de mest populære, vil man jo tape veldig på å flytte mellom bydeler, eller om man ikke får førsteønsket/noen ønsker oppfylt når man får plass. Og for hvert barn som bytter plass blir det et nytt som kan komme inn i den barnehagen man bytter fra.
Men det har vært mye forvirring dette hovedopptaket nå om det betyr at barn som ikke har noen plass, eller som f.eks mister plass i familiebarnehage, må vente enda lengre. Forhåpentlig blir det politisk avklart innen neste hovedopptak igjen.

Vi står i kø for å bytte barnehage, er ikke fornøyd med den vi har nå dessverre :/

Det er jo ikke det at noen ikke får plass, selv om noen andre bytter
Da blir jo den plassen ledig i stedet.

Har noe med barnegruppene også, hvor mange gutter/jenter, hvor de bor osv :) Slik er det her. Jeg fikk ikke bytte barnehage fordi de trengte jenter og ikke gutter :(

Snakka med barnehagekontoret.

Takker vi ja til plass i år så kan vi enda stå på venteliste på en av di barnehagene vi har søkt på. Ser det er ledig i noen vi ikke har søkt på, annen del av byen. Men jobbsituasjonen min er endret så disse kan nå bli aktuelle...

Når jeg spurte i forhold til bytte neste år så kunne ho ikke gi noen garanti for det. Men svarte liksom ikke heilt ordentlig heller.... Men kan jo risikere til neste år når vi har krav på plass vi ikke får noen av di vi søker også....

Vanskelig dette ;)

Har noe med barnegruppene også, hvor mange gutter/jenter, hvor de bor osv :) Slik er det her. Jeg fikk ikke bytte barnehage fordi de trengte jenter og ikke gutter :(

Slike prioriteringer er nok også avhengig av kommunens regler. Her går det kun etter fødselsdato. Den enkelte barnehagen oppgir hvor mange plasser de har ledig, og kommunen tildeler plass til den som er eldst i inntaksgruppen til plassen (0-3 eller 3-6 år).

Men ved hovedopptaket er det mange ledige plasser, og da har i alle fall mange kommuner opptaksmøter hvor barnehagene fordeler søkerene. Der alder ikke er prioritert og to foreldre har samme bhg på førsteplass og bhg helst ønsker tre år gammel jente, som de ene har, mens den andre har en seks på gammel gutt, får den andre da sin andrepeioritrt.

Reglene for prioritering internt i søkergruppe med like rettigheter varierer fra kommune til kommune.

Hos oss står overflyttinger mellom de kommunale barnehagene høyt oppe på prioriteringslista - faktisk høyere opp en søskenprioritering. Dette fordi man allerede har barnehageplass.

Back
Topp