Bytte barnehage siste året

Viica

Forelsket i forumet
Hei :)

Noen med erfaring med å bytte barnehage siste året før skolestart? Synspunkter tas imot med stor takk :)

4,5 -åringen vår byttet barnehage pga flytting i fjor høst, har funnet seg godt til rette og stortrives. Nå er det sånn at det ikke er noen på barnets avdeling som skal starte på samme skole (usikker på om det er noen fra andre avdelinger, men tviler). Har stått på venteliste til "nær-barnehagen" her, og får nå plass der til høsten. I denne barnehagen er det nesten utelukkende barn som skal gå på samme skole.

Hva gjør man? Bytte barnehage nå, for å bli kjent med mange fremtidige skolekamerater og komme inn i det miljøet, eller bli i den barnehagen h*n går nå? "Bruddet" kommer jo uansett, enten nå til høsten eller ved skolestart neste år. Hvor viktig er det at man ikke bare møter på fremmede barn ved skolestart? Tenker også at det kan være tøft at alle i nåværende barnehage skal på samme skole, og h*n er unntaket.

Skal sies at barnet er en sosial og utadvendt type som blir fort trygg på mennesker, men samtidig vet jeg at et bytte vil bli trist for h*n.

Har du spurt barnet hva han selv ønsker? Personlig hadde jeg ikke byttet barnehage om barnet allerede byttet ifjor og trives. Da hadde jeg heller meldt barnet på AKS før skolestart slik at han kan bli kjent med lekekamerater der. Men tenker du kommer til å få forskjellige svar og barna tilpasser seg jo forskjellig :)

Ville også vært veldig forsiktig med å bytte igjen. Da blir det totalt 3 store omveltninger på 3 år (2x bytte og så skolestart). Jeg hadde personlig latt hen være der ett år til. Begynte selv på skole hvor jeg ikke kjente noen da vi flyttet siste året i barnehagen til andre siden av kommunen, men gikk helt fint. Ble raskt kjent med andre barn.

Vi hadde samme problemstilling med vår eldste.
Lillesøster begynner i nærmeste bhg, men eldste blir kjørt lengre unna.
Selv om de hadde startet i samme, så har vi ikke søkt om å bytte. Hun trives så godt og vi liker de ansatte veldig i forhold til forrige bhg hun hadde (gikk første året på en annen). Blir litt mer mas om morgenen for oss, men det er bare for 1år.

Jeg tenker at barn fort blir kjent med andre, og på skolen vil det være flere som ikke kjenner andre fra før.

Skole er en ny start for mange av barna så jeg har hørt at det kan være lettere å begynne uten å kjenne noen enn å bytte barnehage faktisk :) ville ikke ha bytta.
Jeg begynte selv på barneskolen og kjente ingen av barna, men ble fort kjent med andre barn.

Back
Topp