Bytte av navn.

FrokenM

Forumet er livet
Februarlykke 2016
Da må far skrive under så lenge vi har delt foreldre annsvar?
Men står at det kan godtas fra bare en av dem viss det er særskildt grunn? Hva må den grunnen være i såfall?

ORIGINAL: MorraTeFreja™

Det vet jeg ikke, men det kan kanskje være i tilfeller der barnet kun har fått fars etternavn og mor etter et brudd vil at barnet også skal ha hennes navn?? Jeg bare tenker høyt her...men syns ikke det virker usannsynlig.

Enkelte bf'ere (og bm'ere) setter seg jo på bakbena uansett hva det dreier seg om etter et brudd, dette gjør jo at det er enklere å endre på ting selv om den andre parten leker dust..

Ja hørtes jo veldig logisk ut da ![:)][:)] Må ringe ned til dem å høre jeg da ![;)] Takk for svar. Du er flink du ![:D]

Æ fikk opplyst at om æ sku bytte navn/fjerne navn på eldsta,måtte bf oxo skrive under sia vi har delt anvar.[8D]

Jeg måtte ha bfs underskrift for å bytte fra hans etternavn til mitt på poden. Men jeg spurte bare sånn i forbifarten, og lempet en bunke med ark han skulle skrive under på samtidig, og skyndtet meg å låse inne arket med underskriften og snakke om noe annet så fort han hadde rablet ned navnet sitt :p

ORIGINAL: Roxanne

Jeg måtte ha bfs underskrift for å bytte fra hans etternavn til mitt på poden. Men jeg spurte bare sånn i forbifarten, og lempet en bunke med ark han skulle skrive under på samtidig, og skyndtet meg å låse inne arket med underskriften og snakke om noe annet så fort han hadde rablet ned navnet sitt :p

hihi, kanskje jeg skal gjøre det samme, .. hehe ! [:)] Menne får han beskjed om dette i posten da eller?

ORIGINAL: Zlimet

hihi, kanskje jeg skal gjøre det samme, .. hehe ! [:)] Menne får han beskjed om dette i posten da eller?

ja jeg tror det.. vi skal endre navn når vi gifter oss - men jeg har fullt ansvar da.. det står i papirene her iallefall at han blir informert men har ikke rett til å uttale seg om saken.. men igjen - jeg har fullt foreldreansvar..

Jeg skrev bare ut en sånn kjempeenkel lapp fra nettet et sted. "Navneendringsskjema". Var liksom bare navnet før, navnet nå, mors underskrift og fars underskrift. Og så fikk jeg bekreftelse i posten senere, tror ikke bf fikk det.

Jeg skrev bare ut en sånn kjempeenkel lapp fra nettet et sted. "Navneendringsskjema". Var liksom bare navnet før, navnet nå, mors underskrift og fars underskrift. Og så fikk jeg bekreftelse i posten senere, tror ikke bf fikk det.

Ja men så står det jo begrunnelse for at du vil bytte navn, skrev du noe der ?

Ja men så står det jo begrunnelse for at du vil bytte navn, skrev du noe der ?

Tja.. i såfall bare en kort setning. "Fra fars til mors etternavn etter skilsmisse" eller noe sånt.

Jeg lurer også på hva som er særskilt grunn?
Her har eldste på 15 år lyst til og bytte fra farens til mitt etternavn, men faren nekter å skrive under.
Hadde forstått om jeg hadde påvirket han ol. men dette med navnebytte er noe han har kommet på selv.

Jeg kan tenke meg at særskilt grunn kan f.eks være hvis man bryter med far til barn pga mishandling og må endre navn og flytte til hemmlig adr. Det er jo desverre flere som må det.....

ORIGINAL: *josefine*

Jeg lurer også på hva som er særskilt grunn?
Her har eldste på 15 år lyst til og bytte fra farens til mitt etternavn, men faren nekter å skrive under.
Hadde forstått om jeg hadde påvirket han ol. men dette med navnebytte er noe han har kommet på selv.

en 15åring skal bli hørt, så jeg tror godt du kan sende inn en søknad og få sønnen til å skrive begrunnelsen selv.

3.5 Endring av navn for barn, § 18

3.5.1 Hovedregel
Melding om navneskifte/søknad om navnebevilling for noen som ikke har fylt 18 år, skal enten sendes av den eller dem som har foreldreansvaret, eller så skal disse samtykke i meldingen/søknaden, jf. § 18 første punktum. Når barnet er over 12 år, må også barnet selv samtykke.
Dersom det ikke foreligger felles foreldreansvar, stiller navneloven ikke opp noe påbud om at samtykke må gis av den av foreldrene som ikke har del i foreldreansvaret. Når den som har foreldreansvaret alene, ønsker at barnet skal endre navn, er departementets praksis at det skal særlige forhold til for at navneendring skal nektes som følge av protest fra den andre av foreldrene.

3.5.2 Unntak
Etter § 18 tredje punktum kan det gjøres unntak fra samtykkekravet når det foreligger "særlege tilfelle". Departementets praksis er imidlertid restriktiv i så måte. Bevilling til navneendring gis i alminnelighet ikke dersom en forelder som har del i foreldreansvaret, nekter å samtykke. Dette gjelder selv om vedkommende ikke bor sammen med barnet. [link=http://www.regjeringen.no/nn/dep/jd/Dokument/NOU-ar/2001/nou-2001-1/4/5.html?id=376474#note1]1[/link]
Departementet har fraveket samtykkekravet i noen tilfeller. For det første gjelder dette dersom barnet er over 15 år, bor sammen med den av foreldrene som ønsker navneendringen og barnet selv ønsker navneendringen. [link=http://www.regjeringen.no/nn/dep/jd/Dokument/NOU-ar/2001/nou-2001-1/4/5.html?id=376474#note2]2[/link] Barn under 15 år får som hovedregel ikke innvilget navneendring hvis ikke begge foreldrene samtykker. [link=http://www.regjeringen.no/nn/dep/jd/Dokument/NOU-ar/2001/nou-2001-1/4/5.html?id=376474#note3]45[/link]
For det andre gjøres det unntak ved søknad om mellomnavn for barn. Barnet har f.eks. farens slektsnavn, og bor hos moren som har sitt slektsnavn som ugift. At det dreier seg om et mellomnavn, anses i utgangspunktet som et "særlig tilfelle". Dette henger blant annet sammen med at ingen har plikt til å bruke mellomnavnet i det daglige. Derfor anses det heller ikke problematisk om navnene ev. blir lange og tungvinte. Departementet legger vekt på at det generelt sett anses fordelaktig at barn har navnetilknytning til begge av foreldrene.
Departementet lar også unntaksregelen komme til anvendelse når barnet har et slektsnavn ingen av foreldrene bærer. Eksempelvis har barnet morens slektsnavn som ugift. Ved senere ekteskap tar moren ny ektefelles slektsnavn. I slike tilfelle godtar departementet navneendring til farens slektsnavn selv om moren ikke samtykker.

Back
Topp