Bytte av fødeplass.

helene7

Forelsket i forumet
Har noen her erfaring med bytte av fødeplass?
Jeg har fått tildelt plass her i Oslo hvor jeg bor. Men, jeg flytter til min kjære når jeg går i permisjon, og det blir litt langt å reise fra Tromsø til Ullevål for å føde. Kan man ha to fødeplasser? Jeg har ikke lyst til å "si opp" fødeplassen min her i tilfelle noen skulle komme tidligere enn planlagt. 

Jeg bor også i Oslo, og forrige gang fikk jeg plass på Bærum, fordi jeg var med i et forskningsprosjekt som samarbeidet med Ullevål (som var fullt) og A-Hus, søkte jordmor meg over på A-Hus, det var ikke noe problem.
Jeg tror ikke de nekter deg å føde noe sted dersom du kommer inn fødende på et sykehus! ;-)

Er du i fødsel så må de ta deg inn selv om det ikke er det avtalte fødestedet.
Jeg lurte jo litt på det mtp at jeg bor i Sverige, men betale trygdeavgiften til Norge. (må jeg føde i Norge eller kan jeg velge Sverige?) Fikk da beskjed om at jeg mest sannsynlig måtte fylle ut et skjema for å 'få lov til' å føde i Sverige (det gjelder ikke for Svensker i Norge..), men at dersom jeg fikk en tidlig fødsel og ikke hadde kommet så langt at skjemaet var fylt ut (det har en tidsbegrensning på hvor lenge det er gyldig) så hadde jeg fortsatt rett på hjelp da det ble et såkalt 'akutt' tilfelle. Vil tro det blir noe ala det samme for deg, men du slipper å tenke på noe skjema osv :) Lykke til! :)

Jeg bor i Alta, og hvis jeg måtte ønske å føde i Tromsø. så må jeg være dær når fødselen starter. de sender meg altså ikke dit eller søker plass der. de tar bare spessielle tilfeller og de som er folkeadressert der i kommunen, og de som har UNN som nermeste fødeplass.

Er du i Tromsø når fødselen starter, så føder du i Tromsø. Du trenger nok ikke å søke om fødeplass først. :) Det er vel bare 1 sykehus der, er det ikke? :)

husk  å få kopi av sykehuspapirene dine å ha de med dit du drar når du skal føde.. :)

Back
Topp