Bytte av etternavn på barn?

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Er det mye hokus pokus?

Vi har gitt jenta vår begge våres etternavn med bindestrek i mellom for å sidestille dem. Planen var at vi skulle ta samme kombinasjonen når vi gifter oss neste år. MEN... opprinnelig for lenge siden godtok gubben å ta mitt etternavn, også fikk han en identitetskrise eller noe og ville ikke kvitte seg med sitt navn... som forøvrig er.. Hansen[8D][:D][:D].
Så da ble denne kombinasjonen med bindestrek laget. MEN, nå håper jeg på å få jobba litt med gubben og få han over på den opprinnelige planen om at vi tar mitt etternavn når vi gifter oss (som verken er Olsen, Hansen eller Larsen).... og altså blir det komplisert å bytte etternavn på jenta vår? Ettersom det står våre begges på fødselsattest og sikkert dåpsattest også?

lurer på det samme her, da våre barn også har begges etternavn, med bindestrek i mellom.
kunne faktisk tenke emg at de heller hadde mitt etternavn som mellomnavn og gubbens navn som etternavn...

hvordan gjør man det?

hadde beholdt begge jeg

hansen bli jo ikke hansen mere når du henger på noe annet[:)]

Er ikke det bare å sende inn et navnendrings skjema?

ORIGINAL: tia85

Er ikke det bare å sende inn et navnendrings skjema?

hvor får man tak i det?

Nei, det er en smal sak. Er bare å sende inn skjema om navnebytte til folkeregisteret, det. [:)]

Folkeregisteret har det skjemaet dere trenger. 

ORIGINAL: Sicily

Nei, det er en smal sak. Er bare å sende inn skjema om navnebytte til folkeregisteret, det. [:)]

Signerer denne jeg.
Gjorde det for to år siden på guttungen min.
Er ingen hokus pokus og mener å huske at du finner alt av skjemaer du trenger på nettet.

ORIGINAL: Marlu

Sikker ikke mer komplisert enn ¨bytte navn ellers...

Fyll ut et navneendringsskjema, og så må dere nok begge skrive under.

Det gamle navnet blir gjerne stående på fødselsattesten, jeg fikk hvertfall ikke ny fødselsattest når jeg byttet etternavn i forbindelse med vigsel [8D]

Nei, du får nytt navn på attesten også. Du må bare bestille ny.

ORIGINAL: ~Lille bøllefrø~

ORIGINAL: Sicily

Signerer denne jeg.
Gjorde det for to år siden på guttungen min.
Er ingen hokus pokus og mener å huske at du finner alt av skjemaer du trenger på nettet.

Så kan man evt sende inn navneendring på henne samtidig med oss/han da bare.
Det er jo greit. Vi må vel begge skrive under, men må jo uansett bli enige på en eller annen måte.

Back
Topp