Bytte av barnehage

Lillespurv1

Elsker forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Maiskolbene 2023 :-)
Junibollene 2023
Vi har flytta til en ny kommune, og har nå plass i gamle barnehagen, men kun så lenge det er ledige plasser. Etter sommeren må vi bytte barnehage. Problemet er at barnehagen han går i nå er sååå fin. Han trives godt der, og hopper i ermene på de ansatte når de kommer, og ansattegruppa er flinke synes vis om foreldre også. Og jeg er så redd for hvordan det blir for han, mange nye barn og voksne. Han er 2 år nå. Føler meg som verdens værste menneske som har gjort det slik at han må bytte barnehage fra en så fin en. Men vi hadde ikke noe annet valg. Var nå eller aldri da vi gjorde et kjempekup på huskjøp før jul. Og da ble husforholdene betydelig oppgradert, men da måtte vi flytte til en ny kommune, og gamle bhg lar oss ikke fortsette til etter sommeren.
Er det noen som kan berolige meg? Eller er det som jeg føler, at jeg er verdens værste mamma som har gjort dette mot gutten min? Skulle ønske gamle barnehagen ikke var så god (selv om jeg er glad at han har det så fint der).

Beklager for rotete innlegg, men jeg er så fortvilet. Klumpen i magen vokser seg større og større for hver gang jeg tenker dette, og jeg er nesten på gråten

Vi har flytta til en ny kommune, og har nå plass i gamle barnehagen, men kun så lenge det er ledige plasser. Etter sommeren må vi bytte barnehage. Problemet er at barnehagen han går i nå er sååå fin. Han trives godt der, og hopper i ermene på de ansatte når de kommer, og ansattegruppa er flinke synes vis om foreldre også. Og jeg er så redd for hvordan det blir for han, mange nye barn og voksne. Han er 2 år nå. Føler meg som verdens værste menneske som har gjort det slik at han må bytte barnehage fra en så fin en. Men vi hadde ikke noe annet valg. Var nå eller aldri da vi gjorde et kjempekup på huskjøp før jul. Og da ble husforholdene betydelig oppgradert, men da måtte vi flytte til en ny kommune, og gamle bhg lar oss ikke fortsette til etter sommeren.
Er det noen som kan berolige meg? Eller er det som jeg føler, at jeg er verdens værste mamma som har gjort dette mot gutten min? Skulle ønske gamle barnehagen ikke var så god (selv om jeg er glad at han har det så fint der).

Beklager for rotete innlegg, men jeg er så fortvilet. Klumpen i magen vokser seg større og større for hver gang jeg tenker dette, og jeg er nesten på gråten
Jeg vil sende deg en klem jeg:Heartred

Vi kommer til å måtte gjøre det samme etterhvert og har tenkt alle de tankene du også tenker nå en million ganger allerede. Man vil så gjerne at alt skal være helt på stell når man skal få barn og ikke minst når man har fått barn. Det er naturlig. Men livet er ikke slik at alt går etter den planen man kanskje ønsker eller er like forutsigbart som man vil at det skal være. Sånn er det bare og det kommer til å gå kjempe bra! :Heartred Det er jo en viktig lærdom å få med seg fra man er liten så lenge kjernen står.

Jeg er oppvokst i en militær familie der vi måtte flytte MYE. Jeg gikk ikke i barnehage men til gjengjeld gikk jeg på ikke mindre enn 10(!) forskjellige barneskoler rundt omkring i Norges land. Personlig syntes jeg ikke det var noe rart med det, det var helt normalt for meg. Jeg savnet ikke noe jeg ikke visste at jeg ikke hadde på en måte.
Barn er veldig tilpasningsdyktige.

Eneste jeg kan råde deg til er å gjøre alt annet så normalt og etter rutinene som overhodet mulig. Gjør det moro å skulle flytte og bytte barnehage.
Kjøp noe gøy som "hører" til det nye huset og/eller den nye barnehagen som ikke dere liksom ikke kunne ha der dere bor nå:)

Finn lekeplasser, lek gjerne masse i den nye barnehagen før han begynner når de holder stengt om sommeren eller i helgene (om dere har mulighet så klart)

Du er en god mor!

Last edited:
Er i samme situasjon selv. Det vil si, har jo allerede byttet barnehage da, min er 3 år. Skal ikke legge skjul på at det er mye vondt med det, vi er veldig fornøyd med nye barnehagen og, men tar jo ikke bort det at 3-åringen fikk brutt vennskapsbånd som har vart i over to år. Og samme hvor dyktige de voksne er tar det jo tid å komme inn i en ny barnegruppe kontra de han har gått med i 2/3 av hele sitt liv. Men alt i alt har det gått veldig bra - vi besøkte barnehagen halvannen uke før han byttet. Var der og lekte ute i noen helger/ettermiddager. Fordelen er jo at han allerede er vant med barnehagehverdagen, og rutinene var ganske like i de to barnehagene. Nye barnehagen er veldig aktiv på å legge ut bilder på appen deres, og det har vært veldig fint nå i oppstarten. Lettere å snakke om de andre barna og avdelingen han har startet på mens vi ser på bilder. Så ta gjerne bilder av uteområdet og inne på avdelingen (uten barn) hvis din og liker bilder :) Veldig fint og konkret. Og fremsnakk nye stedet masse. Og vær forberedt på at en sorgreaksjon kan komme uansett hvor bra dere forbereder og hvor bra den nye barnehagen også er, for det er jo en stor endring. Vi skal snart besøke gamle barnehagen og har litt besøk av de gamle vennene, det tror jeg blir bra for min :)

Jeg har grått mine modige tårer av dette. Men det har gått over all forventning :)

Hvis dere er veldig fornøyd med gamle barnehagen, så kan dere alltids ringe oppvekstsjef i den kommunen, å spørre om muligheten for å få fortsette (hvis det ikke fører med noen ulemper eller ekstra for dere?) ☺️ Vi har barn i barnehagen som bor i nabokommunen, de var så fornøyde - og snakket med oppvekstsjef i kommunen, og fikk beholde plassene sine frem til skolestart.

Uansett: så tror jeg dette går bra. Du kjenner nok mer på dette enn barnet ditt gjør, og du er på ingen måte en dårlig mor ❤️ Det er mange barn som bytter barnehage av like grunner (flytting). Barnet er allerede vant til barnehagehverdagen, selv om det blir ny tilvenning, ny barnegruppe og nye ansatte. Ta kontakt med barnehagen å dra på masse besøk. Fremsnakk barnehagen og de ansatte ☺️ Du kan også be pedleder i ny barnehage ta kontakt med den gamle barnehagen, for å hente inn info om hvordan barnet var/hadde det der (det gjøres kun ved godkjenning fra dere foreldre).
Forhåpentligvis blir du og barnet like fornøyd med ny barnehage ❤️

Takk for mange gode tips og trøsterord. Har vært i kontakt med styrer, og vi får beholde plassen så lenge det er ledige plasser der, forhåpentligvis løser det seg til sommeren. Ellers har vi et problem. Og Vi må bytte etter sommeren da det ikke går å ha han en den bhg etter sommeren pga endret jobbsituasjon. Nå jobber jeg rett ved bhg, men bare inntil videre.

Skal ta med meg alle tips og trøstende ord, og er nok værst for meg ja. Problemet er at til sommeren/etter sommeren vil livet hans endre seg da han vil bli storebror. Dårlig planlagt, men alt kan ikke planlegges. Men det kan være fint også, enklere med lang tilvenning forhåpentligvis, og kortere dager enn om vi begge jobber fult

Her og ble han storebror i sommer og byttet barnehage i høst. Fordelen er at så lenge vi har permisjon blir det jo mulighet til mange korte dager, leverer 9 og henter ca 15 (iblant tidligere og iblant seinere), og vi har også hatt god tid til tilvenning, har sjeldent noe vi må rekke etter levering unntatt dupp, så har ikke gjort noe de morgenene han har trengt litt tid heller :)

Byttet barnehage når nr 1 var 2.5 og nr 2 var 1.5 år. Nr 2 hadde kun gått 1 mnd i barnehage da vi byttet. Nå hadde de hverandre (begynte på samme avd), men det gikk veldig fint å bytte. Var på besøk i den nye barnehagen 2 ganger før vi byttet.Tok et par uker så var de helt inn i ny barnegruppe og nye rutiner.

Her og ble han storebror i sommer og byttet barnehage i høst. Fordelen er at så lenge vi har permisjon blir det jo mulighet til mange korte dager, leverer 9 og henter ca 15 (iblant tidligere og iblant seinere), og vi har også hatt god tid til tilvenning, har sjeldent noe vi må rekke etter levering unntatt dupp, så har ikke gjort noe de morgenene han har trengt litt tid heller :)

Fint å høre at det på et vis har hjulpet å fått et søsken til, og derfor kortere dager. Ser for meg det jeg også. Jeg er i permisjon når han starter (satser på at baby ikke kommer midt i oppstarten da :stop:). Også korte dager. Håper vi får plass i barnehagen rett her vi bor, da kan vi gå til og fra (snakker under 500 meter fra den ene). Da kan vi dra å leke en del på forhånd, og enkelt å ha det så nærme hjemme.

Her byttet gutten bhg da han nærmet seg 4 og han hadde skikkelig kjærlighetssorg. "Mistet" bestevenninna si. Han var stor nok til at jeg kunne snakke med han, fortelle at det er helt greit å leke med andre, at man kan ha mer enn en bestevenn. At det er masse plass i hjertet.

Fordelen ved å bytte er jo at barnet ditt allerede nå (snart) får etablert relasjoner til de som det skal gå på skole med. Man blir også kjent med de i nærmiljøet.
Du kan jo nå fremover gå på barnehageshopping? Og om dere allerede har etablert kontakt med andre småbarnsfamilier i nærheten så går det jo an å høre hva de anbefaler av barnehager.
Det er en overgang, og det vil bli en ny tilvenning. Noen barn er mer vare for forandring, mens andre tar det lettere. Masse lykke til i hvertfall og gratulerer med nytt hus! :)

Her byttet gutten bhg da han nærmet seg 4 og han hadde skikkelig kjærlighetssorg. "Mistet" bestevenninna si. Han var stor nok til at jeg kunne snakke med han, fortelle at det er helt greit å leke med andre, at man kan ha mer enn en bestevenn. At det er masse plass i hjertet.

Fordelen ved å bytte er jo at barnet ditt allerede nå (snart) får etablert relasjoner til de som det skal gå på skole med. Man blir også kjent med de i nærmiljøet.
Du kan jo nå fremover gå på barnehageshopping? Og om dere allerede har etablert kontakt med andre småbarnsfamilier i nærheten så går det jo an å høre hva de anbefaler av barnehager.
Det er en overgang, og det vil bli en ny tilvenning. Noen barn er mer vare for forandring, mens andre tar det lettere. Masse lykke til i hvertfall og gratulerer med nytt hus! :)

min er bare 3,5, men den sorgen er veldig tydelig tilstede her og. Han har to kompiser han har gått med siden de var alle 1 år som vi flyttet vekk fra, og selv om det går veldig bra i den nye barnehagen og han leker bra med de barna merker vi jo såklart tapet av de to langvarige vennskapene. Men neste uke skal vi treffe begge to, og det tror jeg blir fint! Selvsagt sårt etterpå, men det er jo og en viktig erfaring at de ikke er helt borte og at de kan treffes selv om det ikke er daglig lengre :)

Back
Topp