Bytte av barnehage

Polying

Forumet er livet
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Vi skal bytte barnehage etter sommeren. Ungen kommer da til å være 1,5 år. Og så skal vi bytte barnehage IGJEN når han skal fra småbarn- til storebarnsavdeling (neste sommer/høst).

Noen andre som har gjort dette? Noen tips/erfaringer?

Min sønn begynte i barnehage ved 18 mnd og byttet avdeling et år etterpå. For oss var det, det beste som kunne skje. Søsteren begynte også som 18 mnd i fjor.planen er å bytte nå til høsten. Det ville vært veldig dumt om hun skulle gått et år lengre på småbarn. Det er alltid en omveltning å bytte avdeling, det er vanlig med besøksdager før bytte. Da vil barna bli kjent før de begynner.

Vi planlegger å flytte så kan være det blir bytte av barnehage etterhvert. De små er ekstremt tilpasningsdyktige.

Ungene byttet barnehage tidligere år fordi vi flyttet ut av kommunen. Storebror skal begynne på stor avd til høsten og vi fikk valget mellom å la han begynne der med en gang (dvs ca 1/2 tidligere enn normalt) eller gå på småbarns avd sammen med lillesøster frem til høsten. Vi valgte det siste. Det å både skulle bytte bolig og barnehage på en gang kan være skummelt og de var vandt til å gå sammen, ville vært veldig vanskelig for dem begge om de i tillegg skulle skilles fra hverandre. Storebror henger også etter på enkelte områder og trenger å være sammen med gjevnaldrende og strekke seg etter dem.

Vi var på besøk i barnehagen 2 uker før vi flyttet. Var der ca 1 time.
Så hadde vi vanlig tilvenning ved oppstart. De første to ukene var de ikke helt trygge hvis de ikke kunne se hvor den andre var. Storebror følte nok at det ble litt mye nye mennesker, selv om han tydelig ville i barnehagen.
Nå etter noen mnd er det som de alltid skulle vært der.
Barnehagen har et eget opplegg for de barna som skal begynne på stor avd til høsten sånn at overgangen skal bli så trygg som mulig.

Vi skal bytte selv nå fra høsten av. Da er han 4 år. Dette går slik inn på meg som foreldre at jeg hadde nok ikke gjort dette mer enn en gang. De blir jo reve bort i fra den trygge hverdagen sin og må starte på nytt. Vi gjør det på grunn av valg av flytting. Må man så må man og jeg tror nok det går greit.. Men påvikret det blir vell de vell på godt og vondt.

Eldste her gikk i 3 forskjellige barnehager, 4 ulike avdelinger pga flytting fra småbarn til storbarn. Ikke noe jeg vil anbefale, men så var ikke den siste barnehagen noe spesielt bra heller da så det er vanskelig å vite om noe hadde vært annerledes om barnehagen hadde vært bra. Sikkert litt.

Min startet i bhg 1 år gammel, byttet 21 mnd gammel. Byttet etter sommerferien, så den første barnehagen var ikke så friskt i minne lenger. Det gikk veldig fint med byttet, hun fant seg fort til rette :)

Har byttet bhg 2 ganger på eldste. Begynte i bhg nr 1 da hun var 10 mnd, bhg nr 2 da hun var 16 mnd og bhg nr 3 da hun var 2 år og 4 mnd. Siste var vanskeligst men nødvendig pga flytting. Første byttet pga venteliste

Det gikk i grunn fint, hun glemte de andre bhg veldig raskt.

Back
Topp