Bytte av barnehage.

Mirell

Forumet er livet
Snøkrystallene2021❄️
Junibollene 2023
På grunn av flytting skal Vesla bytte barnehage f.o.m høsten av. Dette er siste året hun har i barnehagen før hun begynner på skolen i 2016.

Hun har veldig blanda følelser. Noen ganger gleder hun seg masse. Så gråter hun og er lei seg fordi hun skal vekk fra vennene sine andre ganger.

Hvordan forklarer jeg en 4 åring at det må bli slik?

- i den nye Bhg går det mange barn hun skal begynne på skole med. Det er ingen i den gamle.

-den nye ligger 15 min gange fra huset vårt. Den gamle 30 min i feil retning for ALLE som har mulighet til å hjelpe med henting.

-ingen i den gamle barnehagen bor i nærheten av oss. Så det å invitere med seg barn hjem er vanskelig virker det som. Vi har flyttet fra by til bygd.

Vesla er veldig utadvendt og har null problemer med å bli kjent og få venner. Men hun kjenner for tiden INGEN. Av barna her i bygda. Å jeg/vi ønsker at hun skal bli litt kjent og sikker på de rundt seg før hun begynner på skolen.

Noen tips?

Hva med å be om å få komme på besøk i den nye barnehagen? Snakk med de ansatte der og forklar situasjonen, så vil jeg tro det er stor sannsynlighet for å få til en besøksdag eller to.

Vår eldste byttet barnehage når hun var litt over tre år...ett år yngre enn deres men kan jo fortelle om vår erfaring :) Hun er en veldig utadvent jente så hadde ett bra utgangspunkt...forberedte i mange måneder på at hun skulle begynne i ny bhg. Hadde besøksdag så hun fikk hilse på både voksne og barn :) Det har gått kjempebra...fant seg fort nye venner og trives fremdeles veldig bra 1 1/2 år etter :)

Savnet nok vennene i den gamle barnehagen litt innimellom, men det gikk over og er nå litt "glemt". De treffes sjeldent ettersom det er et stykke unna, men når de gjør leker de som før :)

Jeg har også hatt barn i bhg som har bytta bhg siste året.
Det går som regel veldig bra.

Men spør om å få komme på besøk i den nye bhg

Har allerede snakket med Pedleder. Å bi skal på besøk snart. Må bare avtale en dag :)

På grunn av flytting skal Vesla bytte barnehage f.o.m høsten av. Dette er siste året hun har i barnehagen før hun begynner på skolen i 2016.

Hun har veldig blanda følelser. Noen ganger gleder hun seg masse. Så gråter hun og er lei seg fordi hun skal vekk fra vennene sine andre ganger.

Hvordan forklarer jeg en 4 åring at det må bli slik?

- i den nye Bhg går det mange barn hun skal begynne på skole med. Det er ingen i den gamle.

-den nye ligger 15 min gange fra huset vårt. Den gamle 30 min i feil retning for ALLE som har mulighet til å hjelpe med henting.

-ingen i den gamle barnehagen bor i nærheten av oss. Så det å invitere med seg barn hjem er vanskelig virker det som. Vi har flyttet fra by til bygd.

Vesla er veldig utadvendt og har null problemer med å bli kjent og få venner. Men hun kjenner for tiden INGEN. Av barna her i bygda. Å jeg/vi ønsker at hun skal bli litt kjent og sikker på de rundt seg før hun begynner på skolen.

Noen tips?
Sånn blir det her også i år. Vi prøver å snakke mye om hvor gøy det kommer til å bli. Og de nye vennene han kommer til å få. Snakker bare om de positive sidene. Heldig vis virker det som at han bare gleder seg. Enn så lenge hvertfall...

Men jeg synes det er så viktig med tanke på vennskap før skolestart. Derfor har vi valgt dette nå når vi flytter.

Skal dere flytte langt? Ved skolestart hjalp det jenta mi å ta med vennene fra barnehagen på besøk til uteområdene på skolen. Da fikk hun sortert følelsene, og gledet seg til den nye hverdagen uten å savne samtidig.

Vi gjorde det samme, å vi grudde oss litt alle sammen k grunn,flyttet til en plass vi kjente noen, men det har gått så overraskende bra for alle at det er en drøm! Frøkna ble tatt inn i varmen fra første stund å tok ikke mange dagene før ingen tenkte på at hun var ny! Håper det går like greit for dere å ☺

Snakk om de positive sidene!
Vær forbredt på at det kan bli tøft.

Vi har en meget utadvendt sønn selv som aldri har problem med å finne venner, men bhg bytte som 4-åring gikk rett og slett skikkelig dårlig dessverre.

Back
Topp