Byssing og bæring av baby

Kisskine

Glad i forumet
Augustmødrene 2014
Må bare spørre: min baby har nå fått den uvanen at hun på dagen stort sett må bysses i søvn og gjerne bli bysset for å sove. Hvis jeg legger henne ned i kurven sin våkner hun som regel etter en kort stund selv om jeg ser at hun er veldig trøtt. Hun kan også sove i fanget mitt, mn m en gang jeg legger henne bort våkner hun. Så spør jeg da om dette er rett av meg å drive å bysse sånn? Noen sier at jeg må ikke venne henne til å bli bysset for å sove, men jeg føler ikke jeg har noen andre valg siden jeg ser hvor trøtt hun er. Hva mener dere? Hun er forresten 5uker nå. Er jo veldig slitsomt for jeg kan jo ikke få sovet mens hun sover, så tips til å få roet henne tas imot med takk:)

Jeg har lest at man ikke kan vende barnet til å kreve byssing/bæring. Det er bare slik som gamle folk sier. Barnet er såpass lite at det ikke klarer å tenke såpass langt eller være så utspekulært, ei lære seg å kreve byssing/bæring. Noen barn blir bare født sånn....at de krever mer nærhet enn andre. Det er slik de kommer ut av magen.

Første barnet mitt var sånn, det var ren terror å legge henne ifra meg, fordi hun alltid våknet da. Det resulterte i at jeg ofte måtte sove med henne på brystet, utrolig slitsomt, og jeg fikk mye vond nakke av det. Hun nektet å sove i egen seng også frem til hun var flere måneder gammel. Nummer to er helt annerledes og har sovet i egen seng på eget rom siden han var 3 uker. Jeg har ikke gjort noe annerledes.

Min er også sånn, han vil bysses, bæres og ligge inntil! Jeg får stadig vekk kommentarer som at jeg skjemmer ham bort, at han "lurer" meg og at jeg ikke må venne han på det for da blir det aldri slutt...
Men, jeg har bare innsett at han er en gutt som liker nærhet og kos, og slått meg til ro med det :-)

Slitsomt til tider, men må man så må man.. Ikke så mye hjelp i det jeg skrev, men du skal vite at du er ikke alene ;-)

Så godt å høre! Jeg tenker også at hun trenger nærhet for å falle til ro. Men så er det så mange som sier at jeg må ikke venne henne til det. Men jeg ser jo at hun er stuptrøtt og at hun trenger søvn og hvis den eneste måten hun klarer å sove på er å bli bysset og gått med, så ser jeg ikke noen andre alternativer. Hun må jo sove litt ila dagen også.

Så godt å høre! Jeg tenker også at hun trenger nærhet for å falle til ro. Men så er det så mange som sier at jeg må ikke venne henne til det. Men jeg ser jo at hun er stuptrøtt og at hun trenger søvn og hvis den eneste måten hun klarer å sove på er å bli bysset og gått med, så ser jeg ikke noen andre alternativer. Hun må jo sove litt ila dagen også.

Enig med deg!
Ikke hør på hva andre sier, det er du som vet hva barnet ditt trenger :-)

Det er helt normalt, babyer liker nærhet ;) Jenta mi kan også være litt slik at hun våkner fort igjen når jeg legger henne fra meg. Men etter noen forsøk sovner hun somregel. Hun sover best i vogna ute. Jeg mener også at man ikke kan skjemme ut et spedbarn med byssing osv.. Det gir bare mer trygghet mener jeg :)

Så små babyer har bare behov, de gjør det ikke for å være slemme. De har levd mesteparten av livet sitt inni kroppen til et annet menneske, det er ikke rart at mange babyer ikke får sove når verden plutselig ikke beveger seg lengre.
Gi babyen det h*n trenger, så lærer de seg vaner som passer bedre inn i oss voksnes hverdag etter hvert.

Min e sånn og av og til. Noen ganger sover hun fint i sengen sin på dagen, andre ganger skal hun ligge på meg og sove. Eg synes det e helt greit, så lenge hun ligger i sengen sin hele natten, noe hun forsatt gjør.. Om hun trenger litt ekstra kos på dagen/kvelden, så gir eg henne det.

Helsesøster snakket om at eg kunne ta henne opp når hun gråt, og når hun roet seg legge henne ned igjen. Da skulle de å lære seg å sove i sengen av seg selv, og ikkje bli bysset hele tiden..
Men forstod ikkje om hun mente dette når hun lille var 3 mnd eller nå. Sliter veldig med en som har vondt i magen, derfor min vil bli bysset på.

Back
Topp