Bysseavvenning...

Appelsinpiken83

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Noen fler som har/har hatt byssebaby? Og som har noen gode tips til hvordan vi kan avvenne med dette? Har liksom blitt til at vi bysser siden det var en del skrik til å begynne med. Vi bysser ikke veldig mye altså, men han er avhengig av å bli bysset i søvn om kvelden. Målet er jo at han skal klare å finne søvnen selv snart....
Har en viss plan om hvordan vi skal gjøre det, men spennende å høre om det er andre som " sliter" med det samme og hva dere har tenkt til å gjøre med det!

Her går det i pupping i senga vår til hun sovner... MEN nå har vi planer om å "avvenne" dette.. så i dag... ble det på egent rom.. pupp i senga, men rett over i egen seng med en gang.. så hun var våken når jeg la henne der... i dag sovnet hun uten en kamp og alene!!... JIPPI!! Men tror ikke det blir slik hver kveld! Så tenker å ta det litt gradvis....

Men kan tenke meg at det kan bli en del skriking i begynnelsen... på dagen bruker jeg og la henne skrike litt, hun sovner fortere da, enn om jeg "bysser".. så blir vel samme teknikk nå med nattesøvn.. selv om jeg har veeeeeldig lyst å gå inn å ta henne opp.... Gråter hun veldig, må jeg jo ta henne litt opp, men det er rett ned i senga igjen!

Vi byssa en del de to første månedene, men når vi fant ut at hun gjerne var trøtt før vi trodde, gikk det fort å finne søvnen selv. La i tillegg et sammenrullet helseteppe rundt hodet hennes (bruker det fortsatt) og koseklut i ansiktet. Da gnur hun og koser seg med det og smokka.
  Når vi avvente byssing, så byssa vi først til hun ble rolig og passe "sigen" i øynene og la henne dermed ned i senga. La kosekluten enten i panna eller ved ansiktet, putta i smokka og gikk unna, så hun ikke så oss. Begynte og hun og sutre, prøvde vi først og putte i smokka og legge til rette bamsekluten, og funka ikke det og hun begynte og gråte, tok vi henne opp igjen. Straks hun ble rolig igjen la vi henne ned. Sånn drev vi på noen uker/dager (husker ikke helt) til hun la seg uten noe om og men. Nå legges hun etter stell og flaske kl.18-18.30. Ikke sjans til å utsette leggetiden noe senere, da blir det tull! Da legges våken og hun ligger en halvtime og koser seg før hun sovner. Er det noe sutring etter leggetid, er det pga en rap som skal opp eller at hun vil ha mer mat. Prøver da først og løfte henne opp for å høre om det kommer en rap, men gjør det ikke det og hun gråter når jeg legger henne ned igjen, så er hun sulten. Hun vil gjerne sove, men sovner ikke før hun har hamstret opp nok mat. For hun sover nå fra kl.18-19 til 04-05 om natta. Og så sovner hun igjen etter flaska og ligger da til halv 8-halv 9.
Før var det ikke natta før 23-00-tiden, så ble det kl.22 og så kl.21 og vips kl.18.
  Vi var på soverommet (mørkt) etter kl.19-20, uansett om hun spiste eller ble byssa. Det holdt hard å være konsekvent på det, for det ble ganske kjedelig i lengden, men det var verdt det! Til slutt var det bare og legge henne ned uten noe om og men, for da hadde vi funnet riktig leggetid. Selv om hun har en dupp kl.17-17.30, så er det ikke noe problem å legge henne kl.18! Så søvn avler søvn!

Jag hör gärna vidare hur det går med avvänjningen för er :-) Här är det också "pupping" som gäller tills hon somnar. Smokk hjälper henne inte att roa sig. Alla tips ni har som fungerar för att hjälpa de små att somna själva är välkomna!

Takk for gode svar jenter. Tenkte jeg skulle oppdatere litt jeg da :)
Nå har snupp sovnet selv i senga si noen dager...ligger og åler fælt, sparker og spytter ut smokken x-antall ganger, men han sovner til slutt uten gråt :) Det går hvertfall i riktig retning:)
Bysse gjør vi konsekvent ikke, og det går overraskende bra. De blir jo større disse babyene også så behovet fra deres side blir kanskje mindre også:)

Så bra da!!! Selv om mi sovner av seg selv, så tar det ca en halvtime før hun sovner. Men vi har fortsatt en vei å gå når det gjelder vogna. Hender jo vi triller tur og da vil hun trilles neste gang hun skal ligge der. Så nå er det null trilleturer, så får vi se.

Har en liten en som har lært seg å sovne av seg selv om kvelden, sovner da som regel i løpet av 5-10min, men på dagene er det skjelden han sovner av seg selv, men vil gjerne at han skal lære det, noen tips der? Vil ikke at han skal gråte seg i søvn, noen som har prøvd opp/ned metoden? Blir vel litt gråting, men han ligger ikke alene og gråte, og blir jo ikke lenge heller med denne metoden, hvis jeg har forstått den riktig..

Har aldri hørt om den metoden, hva går den ut på?
Her er det fortsatt rugging med vogna til han sovner på dagtid, men synes det er vanskelig å la vær siden vi triller ganske ofte. Også er det snakk om få minutter før han sovner. Har ingen tips der, bortsett fra de samme når det gjelder senga, ta han opp og roe han for så å legge han ned igjen.
Jeg føler uansett at jeg har stresset litt med rutinene rundt sovinga ...alt til sin tid!De er fortsatt små disse babyene våre og bare vi er konsekvente og enige i det vi gjør som foreldre så ordner det seg. Vi kommer sikkert ikke til å ha en 18åring som må bysses i søvn på vårt soverom

Den går i grove trekk ut på det du sier at du gjør; legge barnet når det er trett men våken, ta opp og roe ned når/hvis gråter, legge ned igjen når han blir rolig, så holder man på slik til han sovner.
 Synes dette er en snill måte å gjøre det på, men usikker på hvor lenge jeg må holde på, og hvis man først begynner må man sikkert gjøre det hver eneste gang til han blir vant til å legge seg ned selv. Er ikke noe problem å trille lillegutt i søvn, sovner som oftest i løpet av 5min, og går greit å sette vogna fra seg, problemet er at det er jo ikke alltid man har ei vogn tilgjengelig, og noen ganger er de veldig sene med å rydde snø her, så da er det vanskelig med første og evt andre dupp. Synes også at de er små, så kommer ikke til å gjøre noe drastisk for at han skal sovne av seg selv, men fint å begynne å trene med en snill metode. Fikk store problemer med ham da han var rundt 3mnd, han sovna kun i bil, og kunne jo ikke kjøre ham i søvn hver kveld + på natta hvis han ikke sovna på puppen eller våkna når han ble lagt i egen seng, så tenkte jeg skulle "trene" litt med ham, for er redd for å få et slikt problem igjen. Kan jo si at han en periode sovna av seg selv i vogna relativt ofte, mens nå skjer det skjelden..

Har en liten en som bare vil sove i vogna på dagtid, å da han har en veldig aktiv mamma som jogger første luren hannes, å går tur andre luren hannes, så han forbinder han vogna med rugging ;-) hehe. Min lille prins er bare liten baby en gang, så om jeg rugger litt på dagtid gjør det meg ikke noe egentlig. Det går over av seg selv etterhvert tenker nå jeg :-) Har aldri hatt noen problem med å legge han for natta, han legges rett ned i senga med en smokk og kos og sovner løpet av 5-10 min :-)

Back
Topp