Bygge vs kjøpe "brukt" hus

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Jeg og gubben har rammetillatelse til å bygge hus på en stor flott eiendom 5 min fra stranden. Gubben kjøpte eiendommen fra foreldrene da han var 18 og han har vel egentlig alltid tenkt at han en dag i fremtiden skal bo der med familie. Eksisterende hus er så slitt at det like godt kan rives. Eiendommen kan også deles og evt selge ene halvdel. Det som mangler for at vi skal gå i gang å bygge er byggetillatelse samt at tomten blir ryddet da svigerfar var hva jeg vil kalle en horder og har samlet på alt fra store båter og biler til småting som han lot ligge på eiendommen.

Det jeg nå begynner å kjenne på er at eiendommen er usentral ifht butikk, skole, barnehage og generelt alt. Rett utfor eiendommen går veien med egentlig fartsgrense 50 men svært få overholder. Dermed er det ikke bare å sende barna ut i gaten for å leke slik vi kan her vi leier nå. Vi vil være avhengig av bil til alt, alt fra å hente/levere i barnehage til å gå i butikken for minste kjøp. Vil jeg på lekeplassen med barna må jeg også ut og kjøre. Jeg kunne nok tenkt meg å bodd mer sentralt slik at vi hadde busser (har noen venner uten sertifikat) som gikk, jeg etterhvert kan la ungene leke i gaten uten trafikk, lekeplass i området osv. Fordelen med å bygge selv er jo at vi kan bygge huset slik vi vil og får en stor eiendom med masse boltteplass. Gubben nøler og vil helst bygge. Han vil ikke bo i noe boligbyggelag og begrunner det med eksempler som at han ikke kan male huset sitt i den fargen han vil, ikke har vi stor hage osv.

Nå er jeg så usikker hva jeg vil. Ser fordeler og ulemper med begge deler men kjenner jeg sliter med at vi i årene fremover så må barna vær avhengig av oss som sjåfører for å besøke venner da det ikke er særlig med naboer rundt eiendommen. Ikke kan vi gå for å komme til lekeplass, vi må ut å kjøre til alt. Gubben sier han skal lage sandkasse osv slik at vi kan ha i hagen men hva når de vil ut og leke med venner?

Vi har lekeplass i gangavstand, og bruker den ikke, vi har sandkasse, huskestativ med sklie og trampline i hagen. Men vi har også naboer da, ikke byggefelt, men naboer, ettersom det er tilkommet stadig flere hus langs veien, en del fra 70 tallet og noen nyere. Vi bor i enden av en blindvei, har ganske stor hage og kan sikkert male huset i en annen farge, det er pr i dag hvitt og vi lar det sikkert forbli.

Men vi har altså da skolen i gangavstand (drøy kilometer hver vei), en bhg også innen gangavstand, men den vi har barn i må vi kjøre til. Butikk like ved skolen, kjører i praksis alltid og venner løper de til både en og andre veien.

Jeg liker at det ikke er en sterkt traffikert vei her, hovedveien må vi over for å komme til skolen, (en sånn 50 hvor det kjøres fortere) men den er ikke rett utenfor stuevinduene mine.

Jeg drømmer dog om å bygge hus, og få det både NYTT og sånn jeg vil, vi bor i et hus fra 1979 hvor mange løsninger er suboptimale for oss. Men vi trives med stedet og omgivelsene

Nå er jo alle forskjellige, og vil ha forskjellige ting, så er litt vanskelig å gi råd. Men jeg kan fortelle hvordan vi har det :-)
Både jeg og gubben er oppvokst på landet. I dag bor vi på hjemstedet hans. Vi har også en tomt klar og ønsker å bygge etterhvert.
Her må vi kjøre i 30min på ekstremt dårlig vei - for å ta bussen (eller gå til legen) :-P Skole, barnehage og nærbutikken er 7km unna. Det tar en time å kjøre til sykehuset. Her er vi avhengig av bil, og har svært få naboer. Det høres sikkert helt forferdelig ut for noen, men for oss er det fantastisk! Det har aldri slått meg at det er ett problem at alt er så langt unna, men det kan jo såklart være fordi vi er vant til det. Bare den stillheten som er her er verdt det, og vi kan se stjernene uten å bli forstyrret av gatelys :-)
For oss er dette helt perfekt :-)

Jeg er oppvokst litt utenfor allfarvei og bor nå på byggefelt. Husker jeg misunte de som bodde sånn som vi gjør nå, så jeg kunne aldri tenkt meg å bo uten naboer og at barna ikke bare kan gå ut og ha masse lekekamerater. Vi har bygd hus selv da, men kunne fint kjøpt ferdig prosjektert eller brukt og. Det å bo sånn vi gjør gir oss og en frihet ettersom det sikkert er 100 barn i nabolaget her :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg hadde gladelig bygget hus på en litt øde plass. Jeg føler meg temmelig innesperret her vi bor i et tettbygd nabolag og en hovedvei som nærmeste nabo. Jeg savner å kunne være ute i hagen uten å ta hensyn til gamle naboer, eller tenke på at det alltid må se like ryddig ut hele tiden, og kunne slippe at naboen ser hva du gjør på soverommet uten å trekke for gardiner osv...

Eneste ulempen, er at man gjerne blir avhengig av to biler og at ungene må kjøres til venner. Men det kunne jeg fint ha levd med.

Vi bor i et hus som mannen arvet etter sine besteforeldre. Jeg hadde aldri gått med på å kjøpe det av de grunnene jeg har nevnt ovenfor, men det var viktig for mannen å overta ( og jeg valgte mannen fremfor hus).

Forstår hva du mener. Er det en mulihet å selge tomta, eller en del av den, slik at dere får kapital til ei ny tomt i et boligområde? Da får dere likevel bygge å orden som dere vil ha, enda det er byggeklausul vil dere stå ganske fritt til hvordan huset skal være inni.

Men å kjøpe hus er jo ikke ille det heller, dere kan jo lete til dere finner der som passer dere :) Det er fortsatt mulig å endre litt på huset, pusse opp eller restaurere. De aller fleste boligfelt vil dere jo kunne velge til en viss grad hvordan farge huset skal ha, og eventuelt hvor stor hagen kan være, finnes mange forskjellige tomter å velge i :)

Jeg hadde med glede bygget på tomta! Forstår argumentene mot, men så fremt det ikke er milrvis unna sivilisasjonen, så går det helt fint å kjøre. Vil tro deres hus blir populært blant vennene og, med privat lekeplass og strand rett i nærheten. :)

Mine unger må ta skolebuss i 40 minutter, vi må kjøre de til aktiviteter, venner osv. Ser positivt på det, jeg får fulgt de mye mer opp ;)
Hadde uten tvil bygd ved vannet, nytt hus, bedre innemiljø, får det slik man vil og ungene vil jo kose seg med nærhet til vannet :)

Tror alt går hvis begge vil, men tvinges du ut der vil det ikke gå og tvinger du mannen vekk der ifra vil det heller ikke gå, så dere må finne hva dere kan leve med;)

Tror alt går hvis begge vil, men tvinges du ut der vil det ikke gå og tvinger du mannen vekk der ifra vil det heller ikke gå, så dere må finne hva dere kan leve med;)
Helt enig i denne, alt går om man går inn for det, og motsatt hvis man går med på det kun for å tilfredsstille partneren.

Hadde ikke giddet å bygge hus når tomta ligger nær vei sånn at ikke barna kan slippes ut uten voksne når de blir så store at de kunne gjort det i et boligfelt.

Supert med eget hus, men syns de tingene du ramset opp betyr mer

Jeg hadde uten tvil bygget hus :) selv om vi bor i skogen så å si alene så sender jeg ikke barna ut for å leke selv uten å holde et øye med de..vi skal sette opp gjerde rundt tomta som den minste og hunden ikke kommer seg over :)

Vi bor litt slik som det du snakker om, bare at her er det grusvei som knapt går an å kjøre i mer enn 30 forbi, og vi er nesten ved enden av en blindvei, så det er ikke mye trafikk. Men vesla er avhengig av å bli kjørt nesten uansett hvor hun skal. På den andre siden tør vi la henne være utenfor huset og sykle på veien her. Har bare 5 min til skole, barnehage og lokalbutikk da, men er 30 min til flere butikker og alt det offentlige. Vi trives godt med å bo slik, skulle så klart bare ønsket at vesla hadde en litt mer jevnaldret lekekamerat som bodde i denne bygda, da hadde det vært perfekt.

Må si jeg også syntes det er veldig greit å bygge hus kontra å kjøpe. Vi opplevde at huset vi kjøpte var i mye dårligere stand enn antatt, føler egentlig vi har blitt lurt, men kjøpsforsikringen vår vil ikke hjelpe oss, og vi hadde ikke råd til å forfølge saken selv og tape (slik så mange gjør), så vi må bare bite i det sure eplet og utbedre gradvis for egne penger. Med nytt hus vet dere jo hvordan stand det er i, og om noe blir galt vet dere jo hvor dere skal klage.

Jeg hadde bygget.
Bor selv på landet, og vi stortrives med det. Men ja, man blir avhengig av bil. Nermeste butikk, skole og barnehage er 1.5 mil fra oss. Man må kansje følge med så barna ikker er på veien men d må man da uansett gjøre. Finnes ikke lekepark her, men vi har husker og bygd sandkasse. Nærmeste sykehus er 3t unna, og lege 5 mil unna. Men det er ikke noe vi bekymrer oss for. Elste sønnen fikk ett mye bedre liv etter at vi flyttet hit. For det er mye mer frihet å bo på landet, selv om man blir avhengig av bil. ☺

Jeg hadde lett bygget! Jeg elsker at vi bor på landet - ganske så øde. Kan dere søke om fartsdempere?

Back
Topp