Bygge hus

Bao

Glad i forumet
Noen som har gjort det her?
Vi skal snart i gang! Det er så mye å ta hensyn til, tenke gjennom løsninger, materialer etc, etc.
- Så hva er ditt aller beste tips? - Noe man bør tenke på, gjøre/ikke gjøre?
- Ble prosjektet dyrere enn dere i utgangspunktet tenkte dere? :happy8

Vi er igang med husbygging nå!:D
Begynte 5.februar..

Tips er ikke så enkelt uten å vite noe om familien som skal bo der, men vi la vekt på:
* skittentøysjakt fra badet i 2.etasje ned til vaskerom i 1. etasje.
* stort vindfang med god skap plass
* egen inngang utenfra og inn på vaskerom (til skitne barn:P)
* mye benkplass på kjøkken
* varmekabler på trappa ute
* walk-in closet til oss voksne samt det ene barnerommet.

Det var det jeg kom på i farta..:)
Og ja, prosjektet blir vesentlig dyrere enn husets katalogpris..
Huset kostet i utgangspunktet 2,8 mill, men etter litt forandringer og påslag av div arbeider, graving osv er vi nå oppi ca 4,5 mill...
Hvilket hus skal dere bygge? Fra husleverandør eller arkitekt tegnet?

Vi har ikkje begynt helt enda, men en ting kan eg si, prisen blir alltid litt høyere;)

Sent from my HTC Wildfire S A510e using BV Forum mobile app

Oj, takk for tipset ang skittentøysjakt! Håper vi kan få til en sånn en! Ellers var de andre tipsene også gode!
Jepp, katalogprisen er en ting, hva det faktisk koster er noe annet! Man vil jo som regel ha annet enn papp på gulvene og spon på veggene!;) Blir å bygge med boligpartner, enn dere da?
Vi begynner i løpet av 2.mnd.

Oj, takk for tipset ang skittentøysjakt! Håper vi kan få til en sånn en! Ellers var de andre tipsene også gode!
Jepp, katalogprisen er en ting, hva det faktisk koster er noe annet! Man vil jo som regel ha annet enn papp på gulvene og spon på veggene!;) Blir å bygge med boligpartner, enn dere da?
Vi begynner i løpet av 2.mnd.
Vi bygger Storhøa til Vestlandshus..:)

Et annet tips jeg kom på er stikkontakter oppe ved store vinduer når man skal henge opp f.eks julestjerner/lamper..

Vi har bygd- og endte opp ca på budsjett.
gode tips:
-Tenk gjennom alle løsninger i alle rom FØR. Det er endringene underveis som smeller budsjettet! Lurt å lage et papphus, da ser du hvordan alt fungerer, ser om dører slår riktig vei, størrelser etc.
-prioriter det som er permanent/koster mye å ta i etterkant. Feks. Bruk mye tid på plassering av stikkontakter, lyspunkter, evt sentralstøvsuger/skittentøyssjakt/vinduer/hvor man kan ha varmepumpe/vedovn. Ha gjerne bevegelsessensor i rom man sjelden bruker og hvor lys ofte blir stående på. Vi har i gang i kjeller, vaskerom, bod, gjeste -wc (brukes bare av gjester og barna).
-garderobe i gang. Vi har et eget lite rom med skapinnredning (type walk-in-closet). Forebygger myyyyye rot!
-se for deg din familie i hvert rom. Hvordan vil det bli brukt: hvilke behov har dere?

* Nok stikkontakter!
* Viss sentralstøvsugar: Ha luke i sokkelen ved kjøkkenbenken, så du kan koste smular rett inn dit. Genialt!

Det blir *alltid* dyrare enn planlagt!

Det må jeg også notere! Takk! Det var et lekkert hus! Vi har gått for Raumarheim, ganske likt egentlig, ditt er litt større. Gleder meg masse til å komme i gang. Gjør dere mye selv, eller gjør de alt?

Takk til dere andre også, det med bevegelses sensorer er lurt! Brukes mye i Frankrike, så det burde jeg ha tenkt på! (Får ikke til å quote meldingene først lengre, så blir litt rotete jeg!)

Det må jeg også notere! Takk! Det var et lekkert hus! Vi har gått for Raumarheim, ganske likt egentlig, ditt er litt større. Gleder meg masse til å komme i gang. Gjør dere mye selv, eller gjør de alt?
Åååhhh..Raumarheim er lekkert!! Vi vurderte det lenge før vi bestemte oss..
Vi skal kun male og tapetsere litt innvendig...resten setter vi bort.. :)

Vi skal ha vaskerom i andre etasje. Gidder ikke å bære alt skittentøyet ned, for så å bære det opp igjen. Så skal jeg ha walk-in, og det gleeeeeder jeg meg til :)

Åååhhh..Raumarheim er lekkert!! Vi vurderte det lenge før vi bestemte oss..
Vi skal kun male og tapetsere litt innvendig...resten setter vi bort.. :)

Ja, det er lekkert, men kunne lett falt på ditt valg jeg også! Vi skal ikke gjøre så mye selv vi heller, men litt vil mannebeinet gjøre, så han føler han har bidratt i redebyggingen! (Gleder meg mest til kjøkkenet jeg..hehe)

Ser det har kommet mange gode tips her.

Tenk hvordan du ser ting når du går ifra rom til rom ang. farger og gulv.
Hent opp gulvet i trappetrinnene, det er flott :) Er ikke alle som tenker over det, de vil bare ha ei fin trapp...

Om dere skal ha franske dobbel dører, prøv å få de inn i veggen. På sikt vil du se fordelen da de tar MYE mindre plass.

Vannboren varme i 1 etg. Det har vi, og bruker ingen annen varme i hele huset, bortsett fra på badet oppe. Har borehull i tomten ned for å hente opp varmtvann, og sparer mye strøm på det. Gratis varmt vann til oppvarming :)

Ellers holdt vi oss faktisk et par hundre tusen UNDER budsjettet, og det til tross for mange oppgraderinger. Men vi betalte mange regninger fortløpende pga. vi hadde rimelig husleie der vi bodde mens vi bygde.
Banken fleipet med at vi burde fått diplom for å ha vært veldig dyktige til å holde budsjettet, for det går nesten alltid over ;)

Lykke til!

Back
Topp