Bygge hus

FruAH

Glad i forumet
Samboeren føler seg ikke så veldig handy, så drømmen om å bygge eget hus hadde jeg nesten slått fra meg... I familieselskap idag ble det snakk om å bygge hus og da var han plutselig ikke helt uinteressert lenger!!! JIPPI!!!![:D][:D] Men det må være nøkkelferdig, altså vi kan male og tapetsere selv da.

Men hva koster det å bygge et hus? Vet at det kommer an på størrelsen da [8D]

Hvis dere har bygd hus, kan dere ikke fortelle hva slags hus dere har bygd, og hva det kostet (uten tomt for det er jo individuelt...)? Da hadde jeg blitt glad [:D][:D] Kom gjerne med tips til hus og. Ønsker helst 4 soverom og stort bad og litt stort kjøkken [:D]

Vi har bygd et 2 etasjes hus med kjeller midt i byggeboomen så det kostet flesk fordi alt på den tida kostet flesk. Ble 1 mill dyrere enn estimert pga det. Vi har 4 soverom hvorav 1 brukes som gjesterom/hobbyrom, stort kjøkken med sofakrok og stue og loftstue og 2 bad. Har utleiedel i sokkelen, så har liten kjeller. Er tegninger vi har kjøpt av Østerhus vi har brukt og egen byggmester. Hus nr 651 i husboken

hvis du ikke er særlig kravstor og er fornøyd med et enkelt hus, så kan dere klarer dette med 1,5 mil. Under det gå det ikke, særlig siden dere ikke kan gjøre noe selv. Oppover finnes det som vanlig ingen grenser.

Vi vuderte å bygge nytt for noen år siden, men huset vi ønsket hadde kostet minst 2,5 mil og da hadde vi gjort nesten alt selv.
I steden for nybygg har vi kjøpt et gammelt hus som vi har modernisert og det har blitt kjempefin. Vi betalte da betydelig mindre en for en nybygg, sparte da sikkert en million. Men vi har også opplevd det som bettand, at man må betale mer en man egentlig hadde tenkt, slik er det alltid.

da vi kjøpte vårt hus var det veldig stygg

men det har blitt litt finere etterhvert. I dag ser det slik ut

forandringen innvendig er like stor som utvendig. [:)]

Så utrolig fint det var addi!! *imponert* har selv bare kjøpt flytt-rett-inn hus, så kan desverre ikke uttale meg. men gøy når man kan velge selv hvordan alt skal være:)

ORIGINAL: addi

hvis du ikke er særlig kravstor og er fornøyd med et enkelt hus, så kan dere klarer dette med 1,5 mil. Under det gå det ikke, særlig siden dere ikke kan gjøre noe selv. Oppover finnes det som vanlig ingen grenser.

Vi vuderte å bygge nytt for noen år siden, men huset vi ønsket hadde kostet minst 2,5 mil og da hadde vi gjort nesten alt selv.
I steden for nybygg har vi kjøpt et gammelt hus som vi har modernisert og det har blitt kjempefin. Vi betalte da betydelig mindre en for en nybygg, sparte da sikkert en million. Men vi har også opplevd det som bettand, at man må betale mer en man egentlig hadde tenkt, slik er det alltid.

da vi kjøpte vårt hus var det veldig stygg

men det har blitt litt finere etterhvert. I dag ser det slik ut

forandringen innvendig er like stor som utvendig. [:)]

Å Addi det der ble jo knall fint!! Akkuratt slik jeg liker det!![;)]

Hvor dyrt det er å bygge hus kommer jo helt an på hvor i Norge du bor, om du har tomt, om den er klar for bygging, og hvilken hustype du velger. Fx her i Bergen og omeng er det svindyrt. Skal du ha en tomt må du ut med ca 1.4 miller - 3.5 miller bare for tomten...(og det florerer ikke akkuratt med bra tomter) så må du plannere tomten, gjøre den klar for bygging om den ikke allerede er klar(koster en del det og ja)..  og så kommer huset på topp, som ofte ligger på  gjennomsnittlig 1.5 millioner. Ser at andre steder i landet er det MYE billigere enn i storby områdene.  

Vanskelig å tipse deg om fine hus siden jeg ikke vet hvilken stil du liker, men siden du likte addi sitt hus, har du sikkert samme smak som meg? - litt sånn tradisjonsrik stil?? Da kan du jo kikke på:

BLINK sitt "aurdal";
http://www.blinkhus.no/wsp/blink3/frontend.cgi?func=catalog.show&table=CATEGORY&func_id=Aur_0009

NORSKE HUS:
http://www.norskehus.no/index.asp?menuID=3918&docID=9408

NORGESHUS:
http://www.norgeshus.no/article.php?id=1168

HETLANDHUS:
http://www.hetlandhus.no/Vare-hus/Almelund/

Aurdal huset ligger vel på 1.400 000 hvis jeg ikke husker feil.

Kan hende jeg tar feil, men innbiller meg at å kjøpe hus i boligprosjektene til boligfirmaene er billigere (sånn typisk ferdig hus med uinnredet lofts etage + egeninnsats) - se på boligprosjekter inne på internett sidene deres.

Hvor bor du forresten??

Takker for innspill! Vi bor i Vestfold, ikke en av de største byene, men tomtene som er til salgs ligger nærmere en tettbygd nær E18. Pris på tomtene er fra 500 000-680 000 ferdig med klokakk og strøm. Virker ikke så dyrt det i forhold til de over her da[:)] Jeg er ikke så kravstor igrunn, synes det er deilig med soverom og bad i annet etage. Litt størrelse på kjøkkenet - liker langbord til hobby eller maaaaaange venner/familie[:D] Vil gjerne ha gjesterom/kontor også. Kikka litt på Victoriahus, men er helt fersk i tenkeboksen hihi[:D]

vi har bygget hus på 150 kvm,4 sov,stort kj og bad,vaskerom,ekstra wc,stue osv... 1 mill 990 med tomt. da kosta tomta 375 000 og gravinga 125 000, så da kosra huset 1 mill 490 da.. oppgraderte for 300 000 utenom. dette er i froland,et likt hus i stavanger koster 4 mill m tomt

ORIGINAL: EmbrikTheodors mamma

vi har bygget hus på 150 kvm,4 sov,stort kj og bad,vaskerom,ekstra wc,stue osv... 1 mill 990 med tomt. da kosta tomta 375 000 og gravinga 125 000, så da kosra huset 1 mill 490 da.. oppgraderte for 300 000 utenom. dette er i froland,et likt hus i stavanger koster 4 mill m tomt

Det hørtes jo kjempebra ut! Du har ikke en link til huset på nett vel? [8D]

Vi holder på å bygge hus nå, skal være klart til maling og tapetsering i mai/juni.
Vi gjør heller ikke annet en manlingen o.l. selv.

Er over to etasjer, ca 150 kvm. 5 soverom, 2 bad (ikke så veldig store, nesten 7 kvm hver).
Har tatt opp 2,3 mill i lån, da har vi tatt opp en del ekstra, siden vi ikke vil ha standardløsninger på bad, kjøkken o.l.
Har også gjort endringer for rundt 120 000 også da.

Denne summen er med tomta også, men siden det er en leilighet i kjelleren som vi ikke skal ha, blir tomteprisen delt på to, så vi betalte 360 000 for tomta ca.

Tror nok dere må regne med minimum 2mill, skal noe til å få et hus under denne summen idag..Hvis dere ikke skal bygge et skikklig kjipt hus da, da kan dere jo like greit kjøpe et brukt...[;)] Vi bygger hus nå, men mannen gjør mye selv så har vi noen litaurer som er fagarbeidere derfra i arbeid og vi har importert veldig mye..isolasjon, vinduer fra litauen +++ å spart endel på det [;)]

Før vi kjøpte i den tomannsboligen (fra 50-talllet) vi bor, bød vi på et hus som var strøkent kr 2 450 000, men ville ikke gå høyere pga renta som var da. Vi endte opp med tomannsbolig til 1950 000 som vi fikk 100 000 under takst. Ble endel billigere, men har veldig lyst på enebolig [8|] De fleste "brukte" hus ligger jo også på 2,3 mill og oppover, derfor jeg lurte på om det var like greit å bygge. Slipper vedlikehold med det første, men må lage hage [:)] Her skal vi igang å skifte vinduer og kledning og det koster jo også [;)]

Den store drømmen er å bygge hus [:)]. Samboeren jobber ett sted hvor de selger materiale så det hadde han jo fått sine rabatter på og han kjenner mange byggmestere så det hadde blitt billigere. Regner med at vi hadde ordnet grunnmuren selv og det sparer man jo en del på [:)]. Men må vel bli med drømmen i noen år til ja...

Vi satte opp ferdighus fra Selbuhus for to år siden.....helt fantastisk!!!!!
Husetkom ferdig i seksjoner og snekkere monterte opp hele huset på en dag[:D]...og de var ferdige inne etter to uker....da altså med hovedplanet....vi gjorde alt på loftet og i kjelleren selv for å spare penger (det skal da sies at vi har gård, hogger tømmer selv og bruker dette til materialer.....) Ikke er husene så vanvittig dyre heller....vår modell kostet vel rundt 1,2 mill....og det var inkludert kjøkken, bad, golv, vedovn og ferdig malt på hele hovedplanet......det skal godt gjøre å finne billigere ferdighus i alle fall.....og hoe en del andre leverandører er det minder som er inkludert....i tillegg er dette et ganske lite firma som er suverent å samarbeide med!!!

Og kanskje den viktigste fordelen med Selbuhus...de skal ikke ha noen forskuddsbetaling!! Bare bankgaranti på kjøpesummen!!!!

Vet ikke helt om Selbuhus leverer i hele Norge, men i alle fall i MIdt-Norge....hvis ikke finnes det et tilsvarende firma i Sverige som heter Älvsbyhus som leverer i hele landet.....

www.selbuhus.no
www.alvsbyhus.no

Og her er det ferdige resultatet to år etter det ble satt opp....vi jobber stadig med hagen og områdene ute da....

Dere som har mulighet til å få tomt til 3-400 000 er skit heldige!!! [;)]

Tror ikke vi har lov å klage gitt.....vi driver gård selv, så alt vi trengte for å få tomt, var en omdisponeringssøknad fra dyrkajord til boligformål til kommunen, så var den i boks......noen fordeler skal det være for bønder [:)][:)][:)]
Men så skal det sies at det var bare ett hus på gården fra før....med en leilighet i...så vi delte alt utenom soverom med svigers.....ANBEFALES IKKE FOR NOEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Back
Topp