Buuu! (Hånd-, fot- og munnsykdom)

Timian

Elsker forumet
Var oppslag i barnehagen i dag om at de hadde hånd- fot- og munnsykdom på avdelingen.
Måtte selvfølgelig hjem for å lese om det kunne være farlig i graviditeten, og noe av det første jeg møtte på var en artikkel om ei som fikk påvist smitte i uke 35, og i uke 36 var babyen død. Det er selvfølgelig helt helt ekstremt sjeldent, men det er et virus som kan være veldig skummelt for babyer å smittes med rett før, under og etter fødsel selv om det er ufarlig for alle andre.

Så sykt uflaks at det går akkurat nå (er ikke farlig ellers i graviditeten), og at det er så veldig smittsomt! Nå blir det lite kos på toåringen (smitter via snørr, spytt og avføring) fra en hysterisk mamma :(
 
Ånei.. Tror nok jeg hadde blitt ganske så hysterisk selv da ja.. Så jeg skjønner deg veldig godt..
 
Huff, det var ikke noe kjekt... Vet ikke hva annet du kan gjøre ennå være forsiktig og holde ting så rent som mulig?!

Skulle du snakket med lege om det?
 
Huff, det var ikke noe kjekt... Vet ikke hva annet du kan gjøre ennå være forsiktig og holde ting så rent som mulig?!

Skulle du snakket med lege om det?
Nei, det er nettopp sånne ting det går i. Så nå blir det kloring av leker og bad, og ikke noe rumpevask på meg på en stund. Det sørgelige er jo at storebror er sånn en god liten kosegris, så han har veldig lyst til å gi mammaen sin store smask, gnikke nese og sånne ting. Han kommer til å bli så lei seg :(

Snakket med jordmor i dag, hun skulle undersøke med fagfolk på smittevern.
Det er helt minimal risiko for at baby skal smittes og få alvorlige komplikasjoner, men komplikasjonene er såpass alvorlige at jeg jo vil gjøre alt jeg kan for å unngå det (litt som at jeg ikke spiser salami pga. risiko for listeria/toxo).
 
Uff, så ekkelt. Hva gjør man i en sånn situasjon?!?
Bekymrer seg altfor mye, setter barnet og mannen i felles karantene på gjesterommet (som egentlig er storebrors rom), prøver å forklare en kosete toåring at han ikke kan få kos og vasker hus. Håper noen ringer meg og sier at det ikke er så farlig likevel.
 
Oi, da. Håper dere ikke blir smitta! Og at det ikke er like farlig som dr.google sa
 
Oi, da. Håper dere ikke blir smitta! Og at det ikke er like farlig som dr.google sa
Nei, for 99,999% er det ikke så farlig. Men det er det ikke så lett å slå seg til ro med når man er hormonell og engstelig, heh...
 
Nei, det er nettopp sånne ting det går i. Så nå blir det kloring av leker og bad, og ikke noe rumpevask på meg på en stund. Det sørgelige er jo at storebror er sånn en god liten kosegris, så han har veldig lyst til å gi mammaen sin store smask, gnikke nese og sånne ting. Han kommer til å bli så lei seg :(

Snakket med jordmor i dag, hun skulle undersøke med fagfolk på smittevern.
Det er helt minimal risiko for at baby skal smittes og få alvorlige komplikasjoner, men komplikasjonene er såpass alvorlige at jeg jo vil gjøre alt jeg kan for å unngå det (litt som at jeg ikke spiser salami pga. risiko for listeria/toxo).
Blir ikke så kjekt for storebror en stund, vet ikke hvor lenge det er smittefare?

Håper JM kan gi deg noe gode svar tilbake, slik at engstelse og bekymring går ned litt i hvertfall. Men er jo så klart skummelt.

Jeg er også sånn som unngår ting på grunn av risiko, selvom det er liten risiko på mye.
Er ikke lett å være hormonell :(
 
Min kollega, en voksen mann hadde den sykdommen for noen uker siden.

Jeg og min kollega deler kontor og sitter veldig tett og jobber. Han ble skikkelig syk, jeg merket ingenting.

Jeg googlet det også og falt vel egentlig til ro med at det var minimal fare for at noe skulle gå galt. Jeg ble ihvertfall ikke syk.

Det går nok fint :)
 
Blir ikke så kjekt for storebror en stund, vet ikke hvor lenge det er smittefare?

Håper JM kan gi deg noe gode svar tilbake, slik at engstelse og bekymring går ned litt i hvertfall. Men er jo så klart skummelt.

Jeg er også sånn som unngår ting på grunn av risiko, selvom det er liten risiko på mye.
Er ikke lett å være hormonell :(
Takk for støtten! :)
Føler meg jo litt teit også, da, som er så hysterisk.

Det er mest smittsomt uka før de får symptomer, og så varer sykdommen kanskje i rundt en uke. Så er heldigvis ikke så lenge jeg må holde meg unna storebror. Avføring er smittsomt i flere uker, så det blir pappaen som må ta seg av pottetømming og rumpevask.
 
Takk for støtten! :)
Føler meg jo litt teit også, da, som er så hysterisk.

Det er mest smittsomt uka før de får symptomer, og så varer sykdommen kanskje i rundt en uke. Så er heldigvis ikke så lenge jeg må holde meg unna storebror. Avføring er smittsomt i flere uker, så det blir pappaen som må ta seg av pottetømming og rumpevask.
Skulle bare mangle, er jo litt det forumet er for :happy: Og jeg syntest ikke det er teit i det heletatt at du bekymrer deg over det.

Og at pappa tar rumpevask og potte går nok helt fint :-)
 
Min kollega, en voksen mann hadde den sykdommen for noen uker siden.

Jeg og min kollega deler kontor og sitter veldig tett og jobber. Han ble skikkelig syk, jeg merket ingenting.

Jeg googlet det også og falt vel egentlig til ro med at det var minimal fare for at noe skulle gå galt. Jeg ble ihvertfall ikke syk.

Det går nok fint :)
Stakkars, det er visst ekstremt sjeldent at voksne får det. Og det går helst bra, ja.
Samtidig tror jeg det er noe større sjanse for at jeg blir smittet, med mindre dere jobber så tett at han sitter på fanget ditt, gir deg nattakyss og insisterer på å gnikke nese :P
 
Skulle bare mangle, er jo litt det forumet er for :happy: Og jeg syntest ikke det er teit i det heletatt at du bekymrer deg over det.

Og at pappa tar rumpevask og potte går nok helt fint :)
Ja, den ordningen er kanskje det mest positive med det hele :P
Og så blir det jo en slags overgang til det som kommer om noen uker, da er det nok mest pappa som må stå for kosen og oppfølgingen uansett.
 
Så... legen på helsestasjonen sier at viruset er ufarlig, ingen tiltak ved graviditet.
Verdens Helseorganisasjon sier:
Enterovirus infections, including HFMD are common and pregnant women are frequently exposed to them. They may cause mild or no illness in the pregnant woman and currently there is no clear evidence that maternal enterovirus infection, including HFMD, is associated with any particular adverse outcomes of pregnancy (such as abortion, stillbirth or congenital defects). However, pregnant women may pass the virus to the baby if they are infected shortly before delivery or have symptoms at the time of delivery.

Most newborns infected with an enterovirus have mild illness, but rarely may develop an overwhelming infection of many organs, including liver and heart, and die from the infection. The risk of this severe illness is higher for newborns infected during the first two weeks of life.

Kan ikke si at jeg føler meg fullstendig beroliget :P
 
Så... legen på helsestasjonen sier at viruset er ufarlig, ingen tiltak ved graviditet.
Verdens Helseorganisasjon sier:
Enterovirus infections, including HFMD are common and pregnant women are frequently exposed to them. They may cause mild or no illness in the pregnant woman and currently there is no clear evidence that maternal enterovirus infection, including HFMD, is associated with any particular adverse outcomes of pregnancy (such as abortion, stillbirth or congenital defects). However, pregnant women may pass the virus to the baby if they are infected shortly before delivery or have symptoms at the time of delivery.

Most newborns infected with an enterovirus have mild illness, but rarely may develop an overwhelming infection of many organs, including liver and heart, and die from the infection. The risk of this severe illness is higher for newborns infected during the first two weeks of life.

Kan ikke si at jeg føler meg fullstendig beroliget :p
Vet ikke hva jeg hadde gjort, men skjønner du ikke er beroliget. Hva med fastlegen din? Kanskje tatt en telefon til h*n og hørt, i hvertfall fått enda en sin mening på det?
 
Back
Topp