Hoi! Vi trenger en tråd der vi anbefaler hverandre fysiske butikker og nettbutikker som har gode produkter, gjenstander og klær til babyer og barn. Hvis det er fysiske butikker, er det også fint om dere skriver hvor de ligger. Det kan jo være et feriemål i seg selv? Besøke lokale (og gjerne uavhengige) barnebutikker der de finnes?
Fysiske butikker
Nettbutikker
(Kanskje dette kan være en av våre viktigste tråder, @2njee ? Så finner folk steder de kan handle trygt og godt.)
Fysiske butikker
- Alles AS (Fjordgata 54, Trondheim): Butikken har ikke en gang et ordentlig skilt, men denne er legendarisk. Du ser den lett på grunn av alle de gule tilbudsplakatene utenfor. Alles selger både ny og gammel lagervare til en svært rimelig pris. Her har de skikkelig regntøy, ull og bomull. Utvalget av "vanlige klær" er kanskje ikke noe for alle, men det er stort, og for en som elsker klær fra 1970-1990-tallet, så er det mye morsomt. Det er også bra for en som ikke har feit lommebok. Her kan en kjøpe tjue plagg for 200 kroner - til både barn og voksen! Litt korte åpningstider, men seriøst, et funn av en butikk.
- Bamsebua (Frogner, Oslo): Et skattekammer med klær og leker til barn. Koselig betjening og et annerledes vareutvalg. Hadde salg på ullundertøy sist jeg var der. Kjøpte selvsagt mengder i større størrelser som jeg pakker bort og tar frem om noen år.
- Bæreglede (Oslo): Her får du bæreutstyr, tøybleier og alt annet tilbehør til de minste. Butikken har sågar bæreveiledning og muligheten til å prøve bæreutstyr med en babydukke inni før du bestemmer deg! De har også stellerom og sofa hvis man har med seg en liten en. Anbefales!
- Green Kids & Moms (Løren, Oslo): Her har jeg ikke vært ennå, men de har et kjempeutvalg med brukt til barn og foreldre.
- Konstabel (Torshov, Oslo): Ok, en del av folkene som jobber der er litt sure, men her har de mye fint tilbehør og klær til barn. De har også interiørartikler for voksne.
- Leker og mer (St. Hanshaugen, Oslo): Dama som jobber der er litt intens, så vær forberedt på at hun "blander seg", men hun brenner virkelig for det hun gjør. Butikken hennes ligner ikke noe annet. Hun har både klær som er sydd i Oslo (!) og økologiske kvalitetsmerker fra andre europeiske land. I tillegg er lekene der helt utrolige. Her satses det på kvalitet i alle ledd for barn fra ca. 0-12 år (og sikkert eldre, for dem som fortsetter å leke i tenårene, dvs. meg). Nettsiden er ikke spesielt bra, så anbefaler faktisk besøk.
- Lille Martine (Midtbyen, Trondheim): God og personlig service samt fint utvalg for barn fra 0-14 år.
- Lola Kids (Fjordgata, Trondheim): Bæretøy, tøybleier og utstyr til småttiser. Ikke vært der ennå, men skal definitivt innom.
- Små spor (Oslo og Stavanger): Har bare vært i Oslo-butikken, men her har de også mye fine og naturlige klær, leker og gjenstander til barn og voksne.
Nettbutikker
- Bee Organic: Min favorittforhandler av ca. alt som trengs til husholdningen. Giftfritt, og så langt det lar seg gjøre, økologisk og miljøvennlig.
- Butikk22: Hadde en fysisk butikk som nå dessverre er nedlagt, men kjører fortsatt på på nett! Hun selger gamle, men ubrukte lagervarer (her bør du gå opp én størrelse da mesteparten er fra 1970-tallet) samt nye GOTS-sertifiserte klær fra Danmark. Det er kjempesalg på unike og gamle klær nå, så anbefaler å ta en titt.
- Hönemor: Prøvde seg også med fysisk butikk i Oslo, men regner med koronaen tok knekken på dem. Trivelig og interessert dame som også samarbeider med produktutviklere hvis hun ser et "hull i markedet". Hun er en sånn som du kan komme med gode ideer til, og så gjør hun noe med det! Giftfritt og økologisk er stikkord også her.
(Kanskje dette kan være en av våre viktigste tråder, @2njee ? Så finner folk steder de kan handle trygt og godt.)