Det er ikke alltid så lett det der nei.[&:]
I fjor syntes jeg det var ganske enkelt, da var de 5 "store" på avdelingen (de som hadde bursdag før sommerferien), de ba jeg. I tillegg ba jeg en av guttene som hadde bursdag på høsten, fordi Isabelle var endel sammen med ham før. Også ba vi to barn utenom bhg.
I år synes jeg det er litt vanskeligere. Dels fordi den gamle "klanen" fra småbarnsavd ble delt, så to av jentene som var i bursdag i fjor er på en annen avd. nå. Jeg tror Isabelle fortsatt leker endel med henne ene når de er ute og i fellesområder osv. Tenkte å høre med ped.lederen om dette (skal snart ha foreldresamtale) og hvis de leker endel ber vi nok henne. Men hva i såfall med henne andre? Blir det rart å ikke be henne, hvis alle de andre fra "klanen" blir bedt? De to andre går nemlig på Isabelle sin avd. nå, og de tre er MYE sammen, og Isabelle snakker om dem hver dag (en gutt - "kjæresten" og ei jente). I tillegg så er hun som vi evt. ikke ber barnebarnet til en kollega av meg, og da blir det liksom litt ekstra viktig å gjøre det riktige valget. Det gjør jo ingenting om hun også kommer, det blir ikke så mange uansett, men så tenker jeg liksom sånn at når man ber noen legger man på en måte litt press på dem om å be tilbake.[8|]
Det andre jeg synes er litt vanskelig er at Isabelle ble bedt (og takket ja til å komme) i bursdag til ei av de store på avd. i høst (en av 5-åringene). De hadde bedt alle jentene på avd. Da føler jeg litt at vi bør be henne også. OK det også, hun tar ikke så stor plass, men vi kommer ikke til å be andre av de store, så da blir det kanskje kjedelig for henne? Denne jenta har dessuten en søster født høsten 2006. Hun og Isabelle gikk sammen på småbarnsavd., og i bursdgen til søsteren var det egentlig lillesøsteren Isabelle hang mest sammen med. Men hun går på en annen avd., og jeg tror ikke de noengang har brukt å leke sammen i bhg. Dessuten - hold dere fast - disse jentene er også barnebarn av ei jeg jobber sammen med (det fant jeg ut på juletrefesten, når denne kollegaen dukket opp sammen med dem).
Vi har ikke plass til å ha hele avdelingen på 18 barn her, og å be bare jentene er uaktuelt, siden han ene gutten er en av de aller beste vennne til Isabelle. Dessuten ber vi altså muligens noen fra en annen avd., også er det to nabojenter + gutten til et vennepar vi har tenkt å be.
Ang. det å be søsken så, tja, jeg er litt usikker selv egentlig. Jeg tror det er mest vanlig at bare den "jevngamle" blir bedt heromkring. Noen ganger "henger" jo et yngre søsken på, f.eks. hvis den andre foreldren ikke er hjemme eller noe, av og til må man jo bare ta dem med.