Bursdagskake?

Undomiel

Forumet er livet
Smånissene 2022
Driver å planlegger bursdagskakene til snart 6åringen. Det slår meg at det virker som det nesten ligger prestisje i det å lage fancy kake til barnet til bursdagen.Tenker på alle de fantastiske bursdagskakene man ser både i sosiale medier og blogger osv. Er ikke den gode gammeldagse sjokoladekaka god nok lengre? Kjenner liksom press på å skulle få til en flott kake. Er det bare meg?

Og sånn i farta - om noen har tips til enkel kake med pynt, som man ikke trenger å ha konditor-talent for å få til, så blir jeg glad:D

Du sier noe der. ;) Men jeg ser igrunn litt av begge deler rundt om.
Mitt barn har hittil kun fått god gammeldags sjokoladekake uten fjas.

I nabobygda skulle den ene bursdagskaken overgå den forrige. Det ble et sykt press til slutt...

Jeg syns den tradisjonelle langpanna er så fin! spesielt med masse non-stop :D i bursdagen til Snuppa bakte jeg vanlig langpanne også la jeg på et spiseligbilde av Sofia den første, ikke mer hokkus pokkus enn det :)

Jobber som konditor og har lagd masse av disse flotte fancey kakene. Ofte blir utseende mye bedre enn selve kaka. Ikke at kaka smaker vondt, men det er ikke alle kaker som egner seg like godt hvis det er mye etasjer å sånt. Har hatt mange barn innom som bare de får en spesiell sjokoladekake så er de fornøyd :p til barn tenker jeg at det enkle ofte er det beste. En sjokladekake med bilde av noe de liker holder i massevis:)

Ikke så vanskelig å lage fancy kake heller.
Denne her f.eks. Lagde gulrotkake, la på spiselig bilde jeg kjøpte på ebay (kom på 3 dager), brukte sprøytepose for å ha på glasuren rundt og strødde på litt blå strøssel. Bilde funker fint å legge på sjokoladeglasur også :)
1438717895030.jpg

Her serveres tradisjonell sjokoladekake hvert år, og det er alltid populært :)

Spiser barn så mye kake da? Ikke de barna som har vært på bursdag her iallefall. Muffins, boller og gele spiser barna, men ikke kake.

Jeg er hobbybaker, og "selger" kaker, og til og med jeg er overgitt over trenden på hvor viktig det er med disse fancye kakene!!
Barna blir selvfølgelig overlykkelige, men ingenting smaker bedre enn mamma sin egne hjemmelaget kake, og det gjelder alle barn!
Jeg begynte selv med denne hobbyen pga jeg syns alle kakene var så dyre og derfor ville jeg gjøre det selv, og pga jeg går hjemme og liker å ha noe og dille med! Men hadde aldri trodd at det lille jeg gjorde for barna, ville resultere i kake forespørsler hver uke! Så trenden har tatt litt av :P

Men galskap hvor me folk velger å betale for noe som skal bare spises opp...hehe :)

Jeg syns det er kjempegøy å legge tid i en fin kake, og har laget sjørøverskute og barbiekake bl.a. Nå strekker ikke tiden og orket helt til, så da passer det veldig fint at barna helst vil pynte kaken sin selv med godteri, så det har de gjort i år begge to! Igjen, syns jeg at folk må slutte å bry seg så mye om hva alle andre gjør. Noen syns det er gøy å lage fancy kake, noen syns ikke. Da dropper man det bare.

La lista for høyt med eldste. Yngste får langpannekaker med nonstop, klok av skade ;) det er jo det som blir spist òg.

Jeg (JEG - Mamman ;)) synes det er kjempe moro med fancy kake! Vesla kunne ikke brydd seg mindre ;) Vi har vært på bursdager med fancy kake og INGEN barn har kommentert det. Båe kaken med non-stop og seigmenn kommer, jubler de :) Jeg skjønner hva du mener, men det er vi voksne som skaper det største presset. Se kaken over her med spiselig bilde - flott og "enkel"!!!

De to siste åra har vi laga kaken sammen med bursdagsbarnet. (5 og 6 års kake.) da har d vært et familieprosjekt hvor far også har hjulpet.

Har da brukt 1-2-3 sjokoladekake på pose, og hatt d gøy sammen!

ImageUploadedByBV Forum1438766389.167100.jpg

5-års kaken

ImageUploadedByBV Forum1438766407.201407.jpg
ImageUploadedByBV Forum1438766443.153934.jpg

6-års kaken

Jeg syns det er kjempegøy å legge tid i en fin kake, og har laget sjørøverskute og barbiekake bl.a. Nå strekker ikke tiden og orket helt til, så da passer det veldig fint at barna helst vil pynte kaken sin selv med godteri, så det har de gjort i år begge to! Igjen, syns jeg at folk må slutte å bry seg så mye om hva alle andre gjør. Noen syns det er gøy å lage fancy kake, noen syns ikke. Da dropper man det bare.
lde

Enig! Jeg solgte litt kaker og lagde de fancy, men nå er jeg både lei og har ikke tid. Hvorfor bry seg hva andre gjør?
Jeg forteller hele tiden mine barn at de skal bry seg om seg selv, spiller ingen rolle om hva andre gjør. Viktigste er at de er fornøyd med seg selv! Dette må vel gjelde de voksene også?

Vært med å hjulpet når tantebarna har hatt bursdag - kaken som forsvinner først hver gang er den klassiske sjokoladekaken med nonstop eller sprinkles.

De par gangene hvor kaken har vært litt mer fancy har de ofte spist på pynten, mens selve kaken ligger igjen I tallerken

Jeg har ingen talent for å bake kaker. Så når vi for ei stund siden hadde 5 års dag laget jeg ei sjokoladelangpanne. Jeg skar ut et stort 5 tall og pyntet det med glasur og seigemenn. 5 åringen ble veldig fornøyd. Det går fint å skjære ut alle tall:happy:.

Her er det stort sett alltid langpanne kake, men jeg pynter med nonstop som en traktor. Det får holde:)
Og boller lager jeg til små mus med lakris hale og lakris ører

Sjokoladekaka blir nesten aldri spist av, selv om oppskrifta jeg har er driiitgod og saftig. Lager muffins/cup cakes, det pleier de å spise, og de er lette å pynte på mange måter. :) Setter man dem i muffinsstativ ser det jo veldig staselig ut. Har også lagt enkle cake pops, og så har vi en skål eller to med noe salt, potetskruer og saltstenger er jo slagere. Slenger man til en pizza eller innbakt pølse (pølsebrød snurret rundt pølsa) så har vi mat nok i massevis. :)

Her var det ostepop som var mest populær blant 6åringene.
Det er ikke barna som er kravstore :)

Mine unger har stor sans for sjokoladekake i langpanne med enkel pynt. Sålenge kaka er god.

Flere ganger har vi vært i bursdag med veldig fancy kaker hvor ungene blir kjempeimponert over kakas utseende, men at de ikke liker den. Har selv smakt flott Pynta kaker som er tørre og kjedelige i smaken, særlig sjokoladekaker

Back
Topp