Bursdagskake

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Har noen et tips om hvordan lage en god bursdagskake?
Jeg tenker sukkerbrød, men hvordan får man det til å bli bra?
Jeg er dårlig på rundform, kaker jeg lager synker halvparten av gangene >< Riktignok er det mest sjokoladekake jeg har prøvd meg på.
Og hva er best å pynte med? Bare vanlig pisket krem? Jeg synes ikke det er pent med et tynt lag krem der man ser godt at kaken har to/tre lag, men jeg vet ikke helt om marsipanlokk er det beste. Jeg har noen figurer som skal stikkes ned i kaken, og innbiller meg at det kan bli vanskelig med marsipan. Eller er det bare å skjære hull i marsipanen? Kjøper et ferdig lokk isåfall.

Jeg har virkelig lyst til å lage en skikkelig god kake :)

Jeg var aldri lagd med marsipanlokk, så det kan jeg ikke.
Det er viktig å ha tempererte ingredienser.

Jeg lager sukkerbrød selv. Deler det i 3 deler. I hvert lag har jeg bær (jordbær, blåbær, bringebær... alt etter hva jeg ønsker), vaniljekrem og banan. Har masse krem rundt! Dynker bunnen med saft.
Og lager den alltid dagen føre :)

Jeg syns kjøpe sukkerbunn er best jeg da ;) Kjøper to pakker med tredelt bunn. Annenhver bunn dynkes i appelsinjucie og bringebær coullis.
På appelsinjucie bunnene har jeg bringebærkrem (krem og bringebær coullis), og på bringebær coullis bunnene har jeg sjokolademousse.
NAM NAM.
Kjevler ut marsipan til lokk. Tenker at det ferdige lokket kanskje er litt tørt?

Jeg syns kjøpe sukkerbunn er best jeg da ;) Kjøper to pakker med tredelt bunn. Annenhver bunn dynkes i appelsinjucie og bringebær coullis.
På appelsinjucie bunnene har jeg bringebærkrem (krem og bringebær coullis), og på bringebær coullis bunnene har jeg sjokolademousse.
NAM NAM.
Kjevler ut marsipan til lokk. Tenker at det ferdige lokket kanskje er litt tørt?

Jeg har aldri prøvd ferdig marsipanlokk, men jeg har 10 tommeltotter så jeg vet ikke helt om det er så lurt å ta sjansen på å lage et selv :p

Grunnen til at kakene dine synker i midten kan skyldes flere ting:
  • Ingrediensene var ikke temperert
  • For mye bakepulver; ikke bli fristet til å bruke mer enn det som står i oppskriften, det bare straffer seg..!
  • Kantene i forma er ikke smørt godt nok. Da klarer ikke kaka å vokse gjevnt oppover så man ender med en "topp" midt på som fort kan kolapse.
  • Åpnet ovnsdøra for tidlig, altså mens kaka fremdeles er veldig rå i midten.
Denne oppskriften på sukkerbrød er veldig bra:
http://iselinskaker.blogspot.no/2013/02/nettbakerens-sukkerbrd.html

Det er ikke noe problem å stikke pynt på pinner igjennom marsipanlokk. Det gjør jeg titt og ofte selv.
Og ville holdt meg unna den ferdigkjevlede marsipanen, testet den en gang for noen år siden, gikk bare i stykker for meg. Det er ikke så vanskelig å kjevle ut selv, synes du skal prøve :)

Mye gode tips over her..... Anbefaler absolutt å bruke en oppskrift med potetmel i, de er lettere å lykkes med enn de med bare hvetemel synes jeg....

Klassikeren her og som gutta MÅ ha når det er bursdag er sukkerbrød med et lag fylt med bringebærsyltetøy og krem og et lag med vanlijekrem og skogsbær. Jeg pleier å dynke med melk eller fruktjuice. Dekker kaken med krem og trekker med marsipan. Har prøvd ferdigkjevlet en gang - aldri mer! Var håpløst å jobbe med, synes jeg, og er ikke noe stress å kjevle selv! ;-)

Back
Topp