Bursdagsgaver til egne barn

Sara_v

Elsker forumet
MayDay2021
Spør egentlig kun av nysgjerrighet. Vil vite hvordan vi ligger når det kommer til hvor mye folk flest bruker på egne barn.

Datteren vår (enebarn... i noen mnd. til) er 4 år i dag. For noen uker siden fikk hun seg ny sykkel (1600,-), fordi det var perioder med godvær og mye tid til å sykle. Sykkelen var egentlig bursdagsgaven.... på forskudd. Men dette skjønner jo ikke 4 åringer så mye av, så i dag ble det en liten ekstra gave. Ikke noe dyrt, men fine ting hun ble glad for.... til sammen 300,-.

I og med at hun har bursdag "halvveis" til jul, blir gavene bra spredt, så det er sjeldent hun får seg noen leker fordi hun har lyst på det. Det blir jo selvfølgelig til at hun får litt aktivitetsgaver (tegnesaker, perler, puslespill), hvis vi f.eks. har ferie, langhelg eller mye tid "å slå i hjel".

Hvor mye får barna deres av dere...? Både i bursdag og ellers?
 
Det blir jo på en måte litt sånn merkelig med vår yngste. De eldste får stort sett gave til omkring en tusenlapp. Mer det året eldste fikk mobil. Og det får vel mellomste også etthvert. Men det blir lillemor sin tur også en gang.

Men greia er, vi har jo alt hun trenger av leker egentlig
Også skal vi kjøpe to gaver på en gang. Hun er født 25.12
Mellomste er født i februar og eldste ei august.

Så noe får de når det er sesong. (sykkel F.eks)
 
Har tenkt at det hadde vært mer praktisk om barnet var født på våren, hun har nettopp fått både sparkesykkel og dukkevogn pga godværet, men har ikke bursdag før i september. Blir till at vi kjøper ting etterhvert som det passer/blir behov og så blir det gjerne mindre gaver til bursdag og jul.
 
Guttungen har akkurat blitt 4 og fikk Aquaplay fra oss på forskudd. Kunne jo ikke vite at hele mai ble sånn den ble :p men var med tanke på været at vi gav den på forskudd. Vi kjøpte også trampoline, som også ble en slags bursdagsgave, også på forskudd. Også fant samboer en legopakke på tilbud, som guttungen hadde ønska seg lenge, så da ble det den å :p
Så det ble litt mye i år, men både aquaplay og trampoline hadde vi nok kjøpt uansett, om hadde hatt bursdag i juni eller oktober.
Vi tenker ikke så mye på pris til jul og bursdag, kjøper det han både trenger og ønsker seg ;)
 
Vi tenker ikke så mye på pris, kjøper det som ønskes.
Gaver alt fra 1500- 4000 til nå, i år tror jeg vi ender på 5000
 
Her har han bursdag en uke før jul, så det blir litt mye på en gang. Og som regel mellom 1000 og 2000 kanskje. Vi kjøper også en sommergave pga sen bursdag. I fjor ble det en sykkel til rundt 1500. Han er 4,5 år.
 
1 årsdagen til frøkna fikk hun gjyngehest, stablekasser, bamse, og et leke instrument(husker ikke hva det heter) +den store kassen til snømassene med klær kosta 3000,- mer for min del fordi hun trengte klær

Til jul fikk hun to sett med duplo(400kr samlet) og et lekekjøkken

Til 2 års dagen tenker jeg hun får to bøker, noe utstyr til dukkene, og kanskje en brillebjørn bamse siden hun har forelsket seg i den, koster 600kr så vil ikke kjøpe den utenom

Ellers så har hun fått noen bamser, billige dukker til rundt 100kr, tegneutstyr og noen leke biler. Jeg syntes det er gøy å kjøpe til hun men prøver å kjøpe mest mulig til bursdag og jul, for å ikke kjøpe så mye hele tiden. Men vi tar stadig turen innom lekebutikken bare for å se uten at hun får noe :)

Viktig for meg at hun har et greit utvalg av leker uten at hun blir utakknemlig :)
 
Tenker ikke så mye på pris egentlig, kjøper det som "passer". Eldste fylte fem idag, han fikk en snekkerkoffert og en dartskive - for det var det han ønsket seg, kom vel på 500kr :) Tidligere har han fått bl.a. ny sykkel (ifjor) og trampolie (to år siden). Slik er det med treåringen også - kjøper det som passer (hun fikk ny sykkel og hjelm sist).
Begge fikk nye rom i vår, og klær får de når det trengs (eller når mor vil shoppe litt). Ellers er også bursdager/jul spredt greit her også, så leker får de egentlig nok av i gaver fra famile og venner. Hender vel også en sjelden gang at vi kjøper noe utenom hvis vi føler for det...
Men bøker/tegnesaker/hobbysaker/spill/div.utstyr kjøper vi derimot løpende gjennom året, det er sånn som jeg synes det er greit å ha i hus :)
 
Vi ga ikke frøkna noe da hun ble 1år, hun fikk trampoline til 2årsdagen (dette er noe vi hadde kjøpt uansett).
 
Wow.... her gir vi aktivitets gaver til bursdager ( male bok og slik ) til jul prøver vi å kjøpe noe de trenger. Siden de har nok leker og klær.... vi prøver å holde budsjettet på 500 kr til sammen. Men vi har ennå ikke store barn. Og resten av familien har en tendens å kjøpe mye leker.
 
Første året kjøpte vi ikke noen ting han fikk nok av besteforeldre, 2 året fikk han noen DVD som vi arvet nye for han, tredje året fikk kun julegave verktøyskrin til 200kr men får ting resten av året, og gir flottere gaver når han blir større og forstår det med gaver..,
 
Bruker vel alt mellom 100 og 2000kr. Kjøper det de ønsker seg, trenger eller som vi tenker de kan ha glede av. :)
 
Vår straks 5åring får sparkesykkel, sykkelhansker og en pakke Lego Ninjago når til bursdagen.
 
Gir det de ønsker seg eller trenger. 1 åringen fikk trehjulssykkel til 700kr og 8åringen fikk et spill han ønsket seg og en film, kom vell på rundt 1000kr til sammen. Han har også tidligere fått trøtraktor til 2000kr og bare spill til 500kr. Til jul fikk 1åringen kun en lenestol til 300kr fordi det var det hun manglet. Har ingen minimumsgrense, kjøper etter ønske og selvfølgelig lommebok. Kjøper ytterst sjeldent leker utenom da det er overflod av det her heime og besteforeldre som sper på innimellom
 
Det kan variere veldig hvor mye jeg bruker. Jeg kjøper gjerne noe som barnet trenger istedet for bare noe som blir liggende :) Det kan være alt fra sykkel, ny seng eller andre ting de har bruk for.
 
Han får for rundt 1-2000kr. Denne bursdagen får han tur til oslo med hotell og walking with dinosaurs-billetter. Men det er jo pga showet.
 
Back
Topp