Bursdagsfeiring

Prinsessa i tårnet

Elsker forumet
Frida skal snart feire sin 4 årsdag. Vingler fryktelig med valg av kaker og sånt. Er det noen av dere som kan dele litt erfaringer rundt dette? Har en liten utfordring når det gjelder ungene i barnehagen. Må holde meg unna egg, sitrus og nøtter. Noen som har noen gode oppskrifter?

Fant dennejeg

Denne er nesten best dagen etterpå. En god sjokoladekake med kulturmelk og uten egg. Den er god for alle annledninger.

Ingredienser

1 liter kulturmelk ( tine blå kartong)
500 gr sukker
800 gr hvetemel
4-8 ss kakao
4 ts natron
250 gr smeltet smør

krem:
100 gr smeltet smør
8 ss kaffe
500 gr melis
4 ts vaniljesukker
ca 2 ts kakao (du ser hva du liker)

Kokosmasse til pynt.

Slik gjør du

Ta kulturmelk og sukker oppi en stor bakebolle, ta litt vann i kartongen og rist denne så du får alt ut. Ca 1 dl vann. Rør dette sammen i ca 1 min.
Bland det tørre ( hvetemel, kakao og natron) oppi melkeblandingen. Smelt smør, avkjøl og tilsett til slutt.

Krem:
Smelt smør, kaffe og kakao i en kjele. Avkjøl dette og ta oppi melis. Legg dette på avkjølt kake. Pynt med kokosmasse.

stek kaken 175 grader ,nederste rille, i ca 45 min.

Spesielle egenskaper

Stor langpanne, Uten egg

Kilde: inger

Jeg lagde sånn slott. Det var mangen barn med store øyner da ja[:D][:D] Fikk t o m bestilling fra ene ungen[:D]

Takk skal du ha tipp. Fikk med oss oppskriftshefte fra barnehagen, som inneholdt kaker uten egg, melk, nøtter. Nå blir det kaker.[:D]

Back
Topp