Bursdagsfeiring for klassen

Trebarnsmor<3

Forelsket i forumet
Når barna er rundt 10 år gamle, hvordan feirer dere klassebursdag da?
Vi skal låne SFO, og forrige bursdag arrangerte vi en del aktiviteter, men er usikker på om gjengen begynner å bli så stor at de helst vil styre selv..:)

Jeg husker ifra klassebursdagene da jeg var lita, så var det vi selv som styrte det meste; vi fant på leker, og det var ingen voksne tilstede da. Vi lekte gjerne leker som «boksen går», «gjemsel», «flasketuten peker på» osv :p
Jeg liker å ha kontroll og oversikt, og ønsker ikke at andre foreldre skal reagere på noe som skjer når jeg skal ha ansvar for barna deres, men samtidig føler jeg jo at de begynner å bli stor, og ikke ønsker så mye innblanding av voksne.

Vi arrangerte fotballkonkuranse, straffekonk ++

Lurt! Synes egentlig det er veldig greit å arrangere litt leker/aktiviteter, men synes der begynner å bli vanskeligere nå når barna begynner å bli så stor. Datteren min liker ikke fotball, så jeg må komme på andre ideer :p

Her styrer vi aktivitetene.

Det er nok av bursdager der de styrer selv, og da kommer min hjem og sier at de bare går rundt, og at det er kjedelig... De klarer ikke finne på noe...

Vi feiret 10-årsdag på søndag, og da hadde vi eksperimenter. Bakepulverbomber og mentos i cola.
Da ble de delt inn i grupper på 3 og 3, fikk utdelt en flaske cola, et plastrør (som vi hadde klippet til og laget små hull i på forhånd), gaffateip og metallpinner. De måtte da finne ut av hvordan de skulle få røret til å sitte godt, de måtte samarbeide og teste at det satt godt.

De måtte sette inn pinnene nederst på røret, sånn at mentosen ville samles opp i røret uten å dette ned i flaska.

Så måtte de samarbeide om å holde flaska og trekke ut pinnene når de var klare til å la mentosen falle.

Vi hadde håpet på høyere sprut, men de koste seg.

De fikk også utdelt kinderegg-egg, bakepulver og edikk og fikk prøve seg.
Demonstrert av oss først, og med instruksjoner om å ikke kaste opp i lufta eller på hverandre.

Så kjørte vi skattejakt der vi hadde delt de opp i 4 lag, der hvert lag fikk et kart over området, og beskjed om å lete etter 5 lapper med bokstaver på i en gitt farge. Disse bokstavene ble et ord, og der kunne de finne skatten. Alle lagene hadde hvert sitt sted sånn at alle gruppene måtte løse selv uten å bare se på andre.

Alle virka veldig fornøyde når de dro hjem, og det var faktisk foreldre som måtte stoppe innom butikken på vei hjem for å kjøpe bakepulver og edikk :p

Så vi tenker at det fortsatt er nødvendig å styre de litt selv om de begynner å bli store

Det er nok av bursdager der de styrer selv, og da kommer min hjem og sier at de bare går rundt, og at det er kjedelig... De klarer ikke finne på noe...

Vi feiret 10-årsdag på søndag, og da hadde vi eksperimenter. Bakepulverbomber og mentos i cola.
Da ble de delt inn i grupper på 3 og 3, fikk utdelt en flaske cola, et plastrør (som vi hadde klippet til og laget små hull i på forhånd), gaffateip og metallpinner. De måtte da finne ut av hvordan de skulle få røret til å sitte godt, de måtte samarbeide og teste at det satt godt.

De måtte sette inn pinnene nederst på røret, sånn at mentosen ville samles opp i røret uten å dette ned i flaska.

Så måtte de samarbeide om å holde flaska og trekke ut pinnene når de var klare til å la mentosen falle.

Demonstrert av oss først, og med instruksjoner om å ikke kaste opp i lufta eller på hverandre.

Så kjørte vi skattejakt der vi hadde delt de opp i 4 lag, der hvert lag fikk et kart over området, og beskjed om å lete etter 5 lapper med bokstaver på i en gitt farge. Disse bokstavene ble et ord, og der kunne de finne skatten. Alle lagene hadde hvert sitt sted sånn at alle gruppene måtte løse selv uten å bare se på andre.

Alle virka veldig fornøyde når de dro hjem, og det var faktisk foreldre som måtte stoppe innom butikken på vei hjem for å kjøpe bakepulver og edikk :p

Så vi tenker at det fortsatt er nødvendig å styre de litt selv om de begynner å bli store

Tusen takk for tips, tror vi må prøve oss på noe sånn! :D Tenker det kan være greit å ha noen aktiviteter klare også, om vi ser at det blir behov for det.

Hvordan er det å arrangere leker når de er då mange? Vi har hatt eksperiment når vi har arrangert vennskapsgruppe, men da er det jo færre barn.

Forrige bursdag laget vi slim (sånne bursdagskit-esker), da det var veldig populært på den tiden, og da var barna veldig fornøyde!

Hvor mange barn er det og hvor mange voksene er dere for å gjennomføre dette?
Dette hadde ikke gått bursdagen her, altfor mange barn og få voksene. Ser for meg kaos:p
Men så gøy det hørtes ut, mitt barn hadde kost seg i ett sånn bursdagsselskap :)

Vi har gjort det på litt ulik måte..
noen kino bursdager, andre ganger leier vi et lokale, noen ganger har vi det hjemme.
Alt ettersom de inviterer hele klassen eller bare guttene.

Har alltid aktiviteter vi styrer

Vi har gjort det på litt ulik måte..
noen kino bursdager, andre ganger leier vi et lokale, noen ganger har vi det hjemme.
Alt ettersom de inviterer hele klassen eller bare guttene.

Har alltid aktiviteter vi styrer

Hvilke aktiviteter har fungert bra med store barn hos dere? :) Synes det er vanskeligere å fenge «alle» store enn når de er mindre.

Tusen takk for tips, tror vi må prøve oss på noe sånn! :D Tenker det kan være greit å ha noen aktiviteter klare også, om vi ser at det blir behov for det.

Hvordan er det å arrangere leker når de er då mange? Vi har hatt eksperiment når vi har arrangert vennskapsgruppe, men da er det jo færre barn.

Forrige bursdag laget vi slim (sånne bursdagskit-esker), da det var veldig populært på den tiden, og da var barna veldig fornøyde!
Det gikk helt greit. Hadde 20 barn.
Gode og tydelige forklaringer er nok en fordel.

Men nå er jo samboer her lærer på barneskolen, og vant til å håndtere store barnegrupper, og jeg er barnehagelærer, så vi har kanskje en fordel der.

Har hatt gymsalbursdag også med diverse leker.

Hvor mange barn er det og hvor mange voksene er dere for å gjennomføre dette?
Dette hadde ikke gått bursdagen her, altfor mange barn og få voksene. Ser for meg kaos:p
Men så gøy det hørtes ut, mitt barn hadde kost seg i ett sånn bursdagsselskap :)
Var 20 barn og bare oss 2 voksne.
Bakepulverbombene var samboer alene på da jeg gikk for å ordne kaker.

Ikke noe problem.

Men vi har nok en fordel i at samboer er barneskolelærer og jeg er barnehagelærer, så vi er vant til å håndtere store barnegrupper.

Ja de koste seg veldig.
Storebror har fått tilbakemelding på at han har morsomme bursdager.

Var 20 barn og bare oss 2 voksne.
Bakepulverbombene var samboer alene på da jeg gikk for å ordne kaker.

Ikke noe problem.

Men vi har nok en fordel i at samboer er barneskolelærer og jeg er barnehagelærer, så vi er vant til å håndtere store barnegrupper.

Ja de koste seg veldig.
Storebror har fått tilbakemelding på at han har morsomme bursdager.

Her er det flere av ungene som ikke gidder å bli med på noe, så må bruke mye tid på det og det er en del utfordringer. Klassene skal splittes pga lærene klarer ikke å håndtere de alene. Så for vår del er det slutt på bursdager, vi orker ikke mer tull. Men imponert over at dere får til at 20 barn samarbeider :)

Vi har 10 års feiring som aller siste med hele klassen (kjønn) og deretter er det 2-4 venner på film/pizza eller evt kino eller andre aktiviteter.

10 år har vi hatt feiring på bowling.

Her er det vanligst å slutte med fellesfeiring når de fyller 10 år.

Last edited:
Her er det flere av ungene som ikke gidder å bli med på noe, så må bruke mye tid på det og det er en del utfordringer. Klassene skal splittes pga lærene klarer ikke å håndtere de alene. Så for vår del er det slutt på bursdager, vi orker ikke mer tull. Men imponert over at dere får til at 20 barn samarbeider :)
Oi, det høres heftig ut.

Ja vi var litt spent, for i fjor måtte de snakkes til ganske mye... Men da var det både gutter og jenter, nå var det bare guttene. Måtte ikke snakke til dem en eneste gang. Alle var så samarbeidsvillige.
Her er det nok jentene som er den store utfordringen...

Oi, det høres heftig ut.

Ja vi var litt spent, for i fjor måtte de snakkes til ganske mye... Men da var det både gutter og jenter, nå var det bare guttene. Måtte ikke snakke til dem en eneste gang. Alle var så samarbeidsvillige.
Her er det nok jentene som er den store utfordringen...

Jenter er ein utfordring for skulen her og. Allerede frå 1 klasse har dei hatt klikker som kun leikar sammen. Og jenta mi leika med gutter, då ble jentene sjalu på det.

Det gikk helt greit. Hadde 20 barn.
Gode og tydelige forklaringer er nok en fordel.

Men nå er jo samboer her lærer på barneskolen, og vant til å håndtere store barnegrupper, og jeg er barnehagelærer, så vi har kanskje en fordel der.

Har hatt gymsalbursdag også med diverse leker.

Jeg jobber også i barnehage, så det hjelper nok på, men jeg personlig synes det er lettere med barn fra 8/9 år og nedover, og så sliter jeg generelt mer når de er 9-15 :/ Jeg har også lite erfaring med store barn, men tror nok feiringa vil gå bedre enn jeg frykter akkurat nå :p

Vi feiret nylig 10åringen vår også. Hadde lånt gymsalen på skolen og inviterte 14 gutter. De spilte stikkball på eget initiativ hele tiden. Hadde knapt tid til å spise litt..

Back
Topp