Burde typen også slutte og snuse?

BolleCamilla

Andre møte med forumet
Jeg lurer litt på om jeg er urimelig av meg å foreslå at typen også slutter å snuse. Jeg snuser onico nå og sluttet med vanlig snus med en gang jeg fant ut at jeg var gravid. Men, det er vanskelig å ikke bli irritert og lengte etter snusen når han snuser. Hva tenker dere? <3

Jeg lurer litt på om jeg er urimelig av meg å foreslå at typen også slutter å snuse. Jeg snuser onico nå og sluttet med vanlig snus med en gang jeg fant ut at jeg var gravid. Men, det er vanskelig å ikke bli irritert og lengte etter snusen når han snuser. Hva tenker dere? <3

Jeg synes det er rimelig av deg å be han om å prøve :-) Det er ikke akkurat lett å slutte å snuse på dagen. Men dette forventes av oss gravide. Snuser selv Onico, men jeg har vært nikotinfri i 19 uker idag. Jeg forventa av samboeren min at han skulle prøve. Han fikk det ikke til dessverre men han prøvde i allefall :-)

Her kunne jeg bare glemme det... Men han baker, så det plaget meg ikke sååå mye. Onico hjalp ganske så bra :-)

Hvis du syns det lukter ekkelt eller at dere kan gjøre det sammen i solidaritet, så er jo det en ærlig sak dere kan prate om. Dere sparer jo mye penger på det, og det er jo bedre for begges helse.

Men at han eventuelt snuser har nok ikke noe å si for svangerskapet, med mindre det plager deg.

om dere skal samsove etterpå fødsel er det likegreit han slutter nå ;)

Tusen takk for fine innspill jenter ❤️ jeg skal snakke med han. Håper han kan legge snusen på hyllen slik som jeg har gjort

Jeg bytta ut røyk med snus for 2 år siden, mannen fortsatte å røyke.

Jeg slutta å snuse på dagen jeg fikk positiv test, og ikke erstatta med noe :) like greit å kutte ut med en gang enn å pine seg selv. Tar ikke mange dagene før det værste "suget" er borte.

Vi har snakket sammen hjemme ang røykeslutt på mannen, men er ikke noe jeg vil tvinge han til. Men prøver å få han til å ønske å slutte på egenhånd. Det er lettest når man selv ønsker det :D

Jeg hadde vært snusfri i litt over en mnd når jeg fant ut at jeg var gravid, heldigvis :D men mannen røykte enda, men utrolig nok slutta han når vi fant ut om lille magespiren. Ikke etter tvang fra min side, men frivillig og uoppfordret :-)

Teit å be kjæresten slutte å snuse syns jeg :P Min snuser også og det kunne aldri falt meg inn å be han om det, jeg blir dårlig av lukta, men da får han bare la være å åpne boksen i min umiddelbare nærhet.

Du får dra frem litt forskning rundt samsoving om far snuser, kan bidra til litt motivasjon. Drt gjorde jm her, og samboer sluttab

Du kan jo si det sånn da: om han skal samsove med deg og babyen når den blir født, så må han slutte uansett. Så kan han velge selv om han vil gjøre det nå, eller da.

Så vinkler du det sånn at det å skulle slutte å snuse med en nyfødt baby i hus gjerne ikke er å anbefale med tanke på irritabilitet osv.

Når det er sagt, så kan du jo hverken forvente, eller tvinge han til å slutte. Men det er jo lov å prøve seg :D

Fra lub (landsforeningen uventet barnedød):

"Samsoving, røyking og snusbruk
Forskning viser at å la spedbarnet sove i samme seng som voksne er forbundet med økt risiko for krybbedød hvis mor er røyker. Derfor frarådes samsoving for røykende mødre. Det finnes ikke forskning på snusbruk og krybbedød og vi kan derfor ikke gi råd som er vitenskapelig forankret. Dette er fordi det er lave krybbedødstall og for få land der det snuses. Basert på kunnskapen vi har om nikotin og krybbedød, og at vi nå vet at nikotinmengden totalt er større ved snusing, oppfordrer vi til å unngå samsoving ved snusbruk. Dette betyr i praksis at barnet ikke bør sove rett ved siden av en forelder som snuser. En hypotese er at avfallsstoffer fra nikotin (kotinin) kan utsondres gjennom huden og derfor gi en økt risiko. Et spedbarns hud er mer porøs enn eldre barn/voksne og barn er derfor mer sårbare."

Jeg synes ikke det er urimelig av deg å ville det :) her sluttet han heldigvis en mnd før jeg ble gravid :) så har jeg en ting mindre å irritere meg over med alle disse hormonene synes det er kjempekjipt at han "får lov" til alt, mens jeg må holde meg unna :)

"Teit å be mannen om å slutte" syns jeg er et ganske spesielt utsagn. Uavhengig av graviditet ville jeg ha ønsket mine kjære snus- og røykfri. Snusing er forbundet med høy kreftrisiko!

Jeg sluttet og typen tok initiativ til å slutte selv :) baker han også. men etter 2 dager ba jeg han starte igjen hehe! Med min snus og røyke slutt og hormoner, så orka jeg ikke å hanskes med hans snus slutt også hehehehe! Så jeg syns det er mye bedre at han snuser :)

Her sluttet vi å røyke samtidig med forrigemann. Jeg forventet at han skulle slutte samtidig som meg, vi var da to om dette. Vi begynte heldigvis ikke igjen, så denne gangen var vi begge røykfri da vi ble gravide :-)

Back
Topp