Burde jeg pumpe?

Gravid15

Forelsket i forumet
Har den siste tiden brukt ammeinnlegg fordi jeg lekker væske fra brystene. Og nå gjør brystene skikkelig vondt, og jeg har fått "klumper" på baksiden av brystvortene. Vet at både Bestemor, Mamma og Tante fikk melk veldig tidlig og enda mer melk etter fødsel så det ligger vell gode ammebryst i familien. Haha.
Men burde jeg pumpe? For å lette på trykket? :s kjennes ut som høyre bryst skal eksplodere :(

Det hjelper litt at mannen "masserer" men så går det en liten stund så er klumpene og vondtene tilbake..

Spør jordmor eller legen om hva du bør gjøre, men jeg vil tro du ikke skal pumpe. For da stimulerer du og vil holde oppe produksjonen. Normalt vil dette gå seg til. Slik som rett etter fødsel, da jeg fikk enormt melkespreng, og det var like før de eksploderte. Hadde så vondt at jeg gråt. Dette varte i ca 1,5 uke, før det stabiliterte seg. Fikk streng beskjed om å ikke pumpe, da det kunne gjøre det verre. Men skulle ha varme rundt de, som godt med bomull osv, det kunne lindre litt.

Ikke pump og unngå i det lengste å stimulere brystene med massasje også. Det vil lindre der og da men stimulerer til økt produksjon og problemet blir værre. Varme kluter kan du bruke, det lindrer veldig. Og unngå å bruk bher som klemmer på brystene, her går det kun i sports-bh nå :)

For all del, få deg undersøkt! Mener ikke å skremme deg eller noe, men vonde bryster bør undersøkes. Spesielt under svangerskap!

Har fått time hos jordmor på Tirsdag, så får bare høre hva hun sier.
Får bare prøve å holde ut til da :)

Hun sa at hvis det ble altaltalt for ille så kunne jeg prøve å håndmelke pittelitt.

Får gå til innkjøp av ullinnlegg og gode sportsBH'er frem til da :)

Back
Topp