Burde jeg amme eller ikke?

Freja78

Elsker forumet
Etter 12 dager på sykehus med en liten en med seiglivet gulsott er vi endelig hjemme. Men jeg sitter igjen som en forvirra fjert i en kurvstol når det gjelder ammingen. Jeg vet jeg ikke har nok melk til å fullamme. Når jeg pumper får jeg ut rundt 30-40 ml hver tredje time. Så jeg er veldig klar på at lillemann skal ha mme i tillegg. Men spørsmålet kommer til ammingen, før eller etter flaske osv. Jeg har hatt rundt 6 forskjellige jordmødre disse dagene som har sagt hver sin ting. Nest siste jeg hadde, sa at jeg skulle amme først, og så gi flaske til han var mett og ikke ville ha mer. Den siste jeg hadde sa jeg skulle droppe ammingen helt, fordi vi er avhengig av å vite hva han får i seg siden han er liten og har gulsott. (2420 gram da han ble født). Problemet er at puppene mine sprenger, og lillemann er superurolig fordi han ikke får amme lenger. Jeg pumper det jeg kan, så han får morsmelk på flaske, men det gir hverken han eller meg den nærheten ammingen gir. Så fort han ligger inntil meg, så søker han rundt etter puppen, gaper og smatter og vil amme. Så hva i all verden gjør jeg? Jeg skjønner jo at det er viktig at han får i seg nok sånn at han får skylt ut gulsotten. Men vil det å amme før flaske gjøre at han ikke får i seg nok da jeg ikke vet helt nøyaktig hvor mye jeg gir? Savner ammingen og er helt på gråten når jeg tenker på at jeg nekter han den kosen, nærheten og melka han kan få ut.

Selv om du pumper ut bare 30-40 ml med mm, betyr ikke det at du har for lite melk :-) men hva du burde gjøre i forhold til alt annet tør jeg ikke svare på da :-)

★☆★Duppedingsen★☆★

Jeg har null erfaring! MEN du vil amme, så om du ammer han først, og er super nøye med å måle opp hvor mye mme han får, så vet du jo hvor mye han ihvertfall får i seg. Kanskje du også da kan få opp din egen produksjon? Vet ikke altså, men det ville nok jeg gjort! Lykke til :)

Hvis du er motivert til å amme syns jeg du skal gjøre det så mye det går, altså før mme :) vi hadde også gulsott med førstemann, men klarte å unngå mme ved å legge han til puppen hele tiden, helt til produksjonen gikk opp. Pumpet også etter at han hadde ammet, for å se om han hadde klart å tømme, eventuelt få ut den fete ettermelka og gi den på flaske senere. Hvis du må vite akkurat hvor mye han får i seg, kan du veie før og etter, enten på babyvekt (koster 6-700), eller bare på kjøkkenvekt om du har, med brett oppå. 10 ml = 10 gram. Og må du gi mme, så husk at hver ml med morsmelk er nyttig, selv om man gir begge deler :) lykke til!

Å amme før flaske vil aldri gjøre at han ikke får i seg nok, det vil bare gi han masse bra pga morsmelkens supre egenskaper, i tillegg til all kosen det er!

Å amme før flaske vil aldri gjøre at han ikke får i seg nok, det vil bare gi han masse bra pga morsmelkens supre egenskaper, i tillegg til all kosen det er!

Har ikke erfaring med gulsot men har hørt det er best og amme først for å så supplere med mme. Synes han bør få kosen så lenge han vil og du har melk. Håper han blir fort bra :)

Hei:-) Gladnyhet :-) Jeg slet med det samme. Måtte vekke han hver tredje time, ammet han så mye han klarte, pumpet rett etter amming (for å øke produksjonen) og ga ferdig utpumpet morsmelk evt. mme etter amming:-) vaide annenhverdag og så lenge han gikk opp så jeg at han fikk nok mat:-) Bare amm i vei og kos dere :-D

Hei!

De rådene du har fått høres jo forvirrende ut selv for meg så jeg forstår godt at du er usikker nå :( Først og fremst så må jeg si at den som har sagt at du bør droppe ammingen har gitt deg feil informasjon. Barn med gulsott er slappe og dier svakere, men morsmelk er desto viktigere for dem.
Jeg må vite litt mer, er barnet født til termin og var liten for alderen eller er han prematur? Har du måltidsveid ham på sykehuset? Har han diet av deg og fått av flaske i tillegg eller har han hatt sonde? Har han tatt igjen fødselsvekten sin?

Dersom dere var helt avhengig av å vite akkurat hvor mye han får i seg så var det for tidlig å skrive dere ut fra sykehuset, når de har skrevet dere ut så må det være for at det er trygt for dere å reise hjem og at dere ikke har behov for så tett oppfølging lenger. For å vite om han får nok nå så må dere følge med på vektutviklingen. Jeg går ut fra at dere går til kontroll av gulsotten på sykehuset? Da veies han jo der og jeg vil tro dere er der ganske hyppig?

Hvis du ammer ham, hvor lenge dier han da før han sovner/slipper? Må han vekkes til måltidene eller våkner han selv?

Hva slags pumpe har du? Hvor ofte pumper du deg og hvor lenge hver gang? Når en skal pumpe flere ganger om dagen og spesielt hvis en skal øke produksjonen så anbefaler jeg på det sterkeste å leie en dobbelpumpe på apoteket. De elektriske dobbelpumpene man får kjøpt i babyutstyrsbutikker er ikke kraftige nok til å øke produksjonen så jeg anbefaler en pumpe av sykehuskvalitet, dvs en slik man får leie på apotek.

Dersom du syns det blir mye å svare på alt dette på et åpent forum så kan du ringe en ammehjelper eller sende en mail til ammehjelpen her Da vil du få personlig oppfølging. Jeg blir "borte" fra forumet fra i morgen tidlig til søndag kveld så hvis du ikke ser svaret mitt før i morgen så ber jeg deg være så snill å ta kontakt med en ammehjelper for du kan ikke vente på svar til over helgen. Hvis dere får riktig hjelp nå så tror jeg dette vil gå veldig fint :)

Med vennlig hilsen Ammehjelper Ingebjørg :)

Han ble født på dagen 37 uker. Veide 2420 gram og var 46 cm, så liten. Han legger på seg godt, legen var fornøyd med vektøkningen sist sjekk. Han ble måltidsveid ja, på slutten lå jeg på 30-40 ml per måltid. Samme jeg får ut med pumpa. Har ikke penger til å leie pumpe da vi har brukt en formue på parkering og mat til meg (allergisk) de 14 dagene jeg var innlagt på sykehus. Må kjøpe flaskesett og betale 30 kroner dagen. Har en aventpumpe her hjemme, elektrisk. Han suger 10-15 minutter på hver pupp før han slipper, sovner ikke ved puppen, han vil ha flaske etterpå. Drikker da 30-40 ml etterpå fra flaske. Han er glupsk da, så om vi gir han bare flaske, kan han sluke 70 ml på 5 minutter. Han våkner stort sett av seg selv, kanskje en gang i døgnet vi må vekke han. Var på siste bilirubintest i går, og verdiene er på god vei nedover. Men er jo avhengig av mat i han for at det skal fortsette rett vei og at vekta skal gå oppover. Pumper etter måltid til det ikke kommer mer, og de gangene han bare får flaske det samme, sånn 10-15 minutter på hver pupp.

Da ville jeg fortsatt med å amme og gi flaske etterpå. :) du skjønner fort selv om ikke babyen får i seg nok mat. :)

<3 Kan du løveloven?
Jeg skal være meg, men gi plass til andre så de kan være seg! <3

Så bra at han kommer seg av gulsotten. Du skriver at gutten din våkner av seg selv til måltidene, hvor ofte spiser han? Det at han våkner til måltidene, er glupsk og spiser store måltider er tegn på at han er ikke er særlig preget av gulsotten sin lenger. Har du forsøkt å kun amme til et måltid og se hvor lang tid det går før han våkner igjen? Har barnelegen sagt at han må få morsmelkerstatning etter hvert måltid? For meg høres det nemlig ut som du har nok melk til ham og at han virker glupsk nok til å gi beskjed hvis han får for lite. Det at han spiser mye av flaske er ikke en indikasjon på at du har for lite melk fordi når babyer får flaske etter måltid så er det akkurat som om vi får dessert etter middag, vi er egentlig mette men det er så godt og glir så lett ned at vi spiser litt ekstra, ofte ganske mye ekstra. Så og si alle babyer som får flaske etter måltid vil spise mye og faktisk få for mye mat totalt sett for det er vanskelig å vite hva som er nok. (Les denne artikkelen om teknikk når man gir flaske.)

Har du fått beskjed om hvor mye melk han skal ha totalt i døgnet? Normalen er at de spiser ca 150 ml/kg/døgn den første månedenhvis du ikke har fått beskjed om noe annet så er det en tommelfingerregel. Frem til fødselsvekten er tatt igjen så går man ut fra fødselsvekt når man beregner hvor mye de skal ha, dvs at hvis din gutt nå veier det han gjorde da han ble født så skal han totalt ha 365 ml i døgnet (150 ml x 2,420 kilo = 363 ml). Hvis han får mat hver 3. time (8 måltider i døgnet, altså 3 timer fra start av ett måltid til du starter det neste) så vil det si at han skal ha 45 ml per måltid, spiser han oftere enn hver 3. time så skal han ha mindre enn 45ml per måltid så hvis han tar minst 30 ml av deg så vil han få i seg hele døgnmengden sin hvis du ammer 2.hver time. Det blir veldig hyppig amming men det er likevel mindre arbeid å amme så ofte enn å amme+pumpe+gi flaske. Jeg tenker det kan være greit for deg å vite hvor mye et barn på den størrelsen spiser i løpet av et døgn, ikke fordi at du skal begynne å finberegne hvor mye han får i seg men fordi de fleste blir overrasket over hvor lite de faktisk skal ha. Hvis man ser på måltidsmengdene som er oppgitt på pakken med morsmelkerstatning så kan man bli ganske bekymret for at barnet spiser så lite morsmelk men det er sånn at et barn som kun får MME vil drikke mye større mengder enn et som får morsmelk.

Har du vært på helsestasjonen enda? Jeg tenker at du bør snakke med helsesøster og høre om du kan forsøke å fullamme i et par dager og så komme på helsestasjonen og veie ham og se om vektutviklingen er normal. Det er vanlig at de stopper opp litt før de fortsetter oppover når de går over til fullamming men det er normalt. Når dere i samarbeid med helsesøster går i gang med en sånn plan så er den viktigste indikasjonen på at han får nok mat at han har nok våte bleier i døgnet så det er kjempeviktig å følge med på det, 6-8 bleier pluss to bleier med avføring hvert døgn er normalt. Ikke gjør dette uten å konsultere helsesøster først slik at dere har en plan for oppfølging.

Dersom du må fortsette å gi tillegg en stund til så er det gunstig å gi dette ved å bruke hjelpebryst, det ser litt kronglete ut til å begynne med men man lærer seg raskt å håndtere det og da er det veldig greit å bruke. For barnet er det enda bedre enn å få mat fra flaske fordi faren for å overspise er ikke så stor og de får mer tid ved brystet og det er gunstig for ammingen fordi brystet stimuleres hele tiden når du gir tillegget. Du kan lese mer om hjelpebryst her.

Lykke til med ammingen og den lille gutten din! Bare spør hvis du lurer på noe mer :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg.

NB! Til andre som leser dette svaret så vil jeg poengtere at dette svaret gjelder KUN denne moren og babyen og er gitt ut i fra de opplysningene jeg har fått fra mor her. Dette er IKKE et generelt svar som gjelder for alle barn med gulsott. Dersom du har et barn med gulsott og har spørsmål ang amming så kan du enten lage din egen tråd eller ta kontakt med en ammehjelper eller helsestasjonen.

Han våkner igjen 2,5-3 timer etter siste måltid er over. Noen ganger 3,5, men det er sjeldent. De på sykehuset veide han før og etter amming, og det meste han da fikk i seg var 35 ml. Mener selv det har økt litt nå, siden jeg har puppespreng i hytt og pine. Har fått beskjed om at han skal ha 15% av den vekta han er nå, som minimum. Så 385 ml om dagen sånn cirka, han ligger på 50-100 ml mer som regel. Etter amming, så gaper han og grynter og viser at han vil ha mer mat, derfor har vi ikke turt å prøve å ikke gi han flaske. Har ikke vært på helsestasjon enda nei. Kom ut fra sykehuset i forrige uke, etter nesten to uker inne etter fødselen. Får helsesøster hjem her på hjemmebesøk på onsdag.

Da har han fine måltidsintervaller. 15% av kroppsvekten er 150 ml per kilo per døgn så da er det samme beskjed du har fått på sykehuset :) Har du forsøkt å se om han vil ha opp en rap og så legge ham til brystet igjen når han viser at han vil ha mer? De vil ofte ligge og kose-suge etter at de er ferdig med "hovedretten", mange tror at siden de ikke dier så effektivt da så er det unødvendig at de får ligge så lenge på puppen, men de får viktige, fete dråper med melk når de ligger og koser seg sånn så hvis han vil det så er det kjempefint :)
Snakk med helsesøster på onsdag om du kan forsøke å fullamme og gå på helsestasjonen for vektkontroll etter noen dager, feks fredag og så over helgen for det høres nemlig ut som du har nok melk. Du må regne med hyppigere måltider når han ikke får tillegg lenger men du slipper til gjengjeld pumping og vasking av pumpeutstyr og flasker.

Masse lykke til :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg

Jeg synes ammehjelper har et veldig godt forslag ;)

Mye mindre styr med fullamking enn med ammin, pumping og flaske ;)

Ikke alltid det passer å amme, da jeg har veldig komplekser for puppene og kun får til å amme i liggende stilling. Så er vi ute og farter eller har besøk, så nekter jeg å amme rett og slett. Men så langt det lar seg gjøre, så ammer jeg her hjemme. Har hendt jeg har måtte hoppe over en runde på natta fordi jeg er for trøtt, drukner han jo nesten i puppene også liggende, så må passe på nesa hans hele tida. Men det jeg merker er at selv når jeg har skikkelig puppespreng og jeg merker han ammer godt og mye, så blir han krakilsk når det er tomt og må ha litt på flaske etterpå.

Back
Topp