burde, burde ikke?

CharlotteHard

Flørter med forumet
Har ni tänkt på allt man kan - och inte kan göra som gravid idag?
Man ska inte äta det ena å det andra, inte anstränga sig för mycket, allt man burde spise och att man burde träna si å så mycket etc. etc...

Jag tänker bara att herregud! Vad gjorde man förr i tiden - innan internet å google?
Då spiste man det man hade - å nog blev det några friska barn satt till världen då också?

Sorry för att jag låter gammal och missförnöjd, men ibland blir jag bara så lei av alla ting vi gravide MÅSTE ta hänsyn till.
Såklart önskar man ju sin lille spira det bästa! Men, jag tror många"precautions" är lite överdrivna...

Vad menar ni?

Alt man bør og ikke bør er slikt man har forsket seg frem til i nyere tid og mange av de tingene var grunner til at det gikk galt før i tiden. Det var mange flere barn som døde før i tiden pga ryggmargsbrokk enn idag, siden vi idag vet at sålenge man tar folat-tilskudd reduseret denne risikoen betraktelig. Det samme med alkohol og røyk og alt annet som de har funnet ut er skadelig.

Jeg syns ikke man bør kaste vrak på den kunnskapen som finnes. Egentlig er det ikke så vanskelig å leve som gravid idag syns jeg:

unngå:
rått kjøtt og spekemat
upasteruiserte oster
alkohol og sigaretter (og snus)
enkelte fiskesorter som uansett ikke er så vanlig å spise
rå tunfisk (ellers kan man spise f.eks laske-sushi)

Husk:

Folat

Og trening kan man jo trene som før, bare unngå altfor mye hoppende-type trening
Kanskje ikke svinge seg i de villeste karusellene på tivoli :-P

tja...er det så mye mer da? Er jo ren logikk.

Når det er sagt er det jo sånn at ikke alle vet om alt dette helt i starten og hvis man glemmer å ta folat eller man tar seg en drink uka før man tester positiv så får man jo bare håper det har gått bra...er jo slik med disse hensynene at det ikke nødvendigvis går galt hvis man bryter de, men det er ihvertfall om å gjør å prøve å følge de som best man kan. Er bare 9 mnd det er snakk om...og alt for at ungen skal bli frisk og fin...og blir den ikke det så har man ihvertfall gjort det man kan gjøre og bør derfor ha en ren samvittighet i forhold til de som ikke tok hensyn til ungen og så får et sykt barn- de bør skamme seg hvis de brøt hensynene av egoistiske grunner! Ja det er min mening.

Samuels hjertemamma skrev:
Alt man bør og ikke bør er slikt man har forsket seg frem til i nyere tid og mange av de tingene var grunner til at det gikk galt før i tiden. Det var mange flere barn som døde før i tiden pga ryggmargsbrokk enn idag, siden vi idag vet at sålenge man tar folat-tilskudd reduseret denne risikoen betraktelig. Det samme med alkohol og røyk og alt annet som de har funnet ut er skadelig.

Jeg syns ikke man bør kaste vrak på den kunnskapen som finnes. Egentlig er det ikke så vanskelig å leve som gravid idag syns jeg:

unngå:
rått kjøtt og spekemat
upasteruiserte oster
alkohol og sigaretter (og snus)
enkelte fiskesorter som uansett ikke er så vanlig å spise
rå tunfisk (ellers kan man spise f.eks laske-sushi)

Husk:

Folat

Og trening kan man jo trene som før, bare unngå altfor mye hoppende-type trening
Kanskje ikke svinge seg i de villeste karusellene på tivoli :-P

tja...er det så mye mer da? Er jo ren logikk.

Når det er sagt er det jo sånn at ikke alle vet om alt dette helt i starten og hvis man glemmer å ta folat eller man tar seg en drink uka før man tester positiv så får man jo bare håper det har gått bra...er jo slik med disse hensynene at det ikke nødvendigvis går galt hvis man bryter de, men det er ihvertfall om å gjør å prøve å følge de som best man kan. Er bare 9 mnd det er snakk om...og alt for at ungen skal bli frisk og fin...og blir den ikke det så har man ihvertfall gjort det man kan gjøre og bør derfor ha en ren samvittighet i forhold til de som ikke tok hensyn til ungen og så får et sykt barn- de bør skamme seg hvis de brøt hensynene av egoistiske grunner! Ja det er min mening.

Signerer denne. Jeg føler heller ikke det er så vanskelig å være gravid:) jeg gjør alt for at spiren min skal ha det bra, og ha det beste utgangspunktet for livet!

Det kan bli mye om man bare leser hist og her på Internett og gjerne bare på div. fora hvor det blir mye synsing. Jeg syns i hvert fall det første gangen, da alt var nytt og jeg var ung og usikker. Tar alt veldig mye mer med ro nå som det er tredje gang.

Det beste er å forholde seg til det legen/jordmor og myndighetene anbefaler gravide pr. dags dato. En må ikke google og lese seg ihel på internettet heldigvis ;) 

Hvis legen sier til meg at jeg må ta det rolig, ja så gjør jeg det. Ikke pga. det er farligere for meg å gå gravid enn det var for min oldemor. Men fordi kroppen min er slik den er og at det kanskje er noe mitt barn behøver og krever av meg. Når det er sagt så er ikke graviditet en sykdom, men en bør jo kunne tenke på den lille i magen og hva som er best for h*n. 

Heldigvis for flere av oss så skjer det noe på forskningsfronten som kan hjelpe å bære frem barnet :)

Jeg har så sinnsykt lyst på spekemat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! men jeg spiser det ikke!!! Snakka med legen min om dette, han sa det var vel egentlig svinnende liten sjanse for at du fikk den bakterien som er farlig der (husker ikke hvilken). Men hans kone hadde ikke spist det i svangerskapet...så jeg må da for svarte klare meg uten noen mnd av mitt liv!

Jeg spiser folat hver dag, og har gjort det siden i fjor sommer. Koster meg veldig lite å forebygge ryggmargsbrokk, så da gjør jeg det!

Folk før i tiden hadde nok ikke google, men de hadde heller ikke så mange vellykede svangerskap eller så liten forekomst av forskjellige sykdommer.

Så noen måneder av mitt liv kan jeg "avse", mot at jeg gir min lille spire det best mulige utgangspunkt jeg kan

Jeg har også sprøtt lyst på spekemat for tiden. Men er det ikke slik at en kan slenge det i fryseren? Så forsvinner evt. bakterier? Jeg klarer å styre unna i svangerskapet, men kom bare på at det hadde kanskje vært noe :)

Vet ikke om man kan hive det i frysen men man kan ihvertfall steke det og da spise det...men smaken forandrer seg jo endel da. Jeg har også sinnsykt lyst på spekemat men spiser det ikke..hehe..har også lyst på vin men holder med å sniffe mannens vin eller ta en mikroskopisk slurk..da får jeg smaken i det minste uten å "drikke" det :-) 

Dette blir min tredje sommer på rad som gravid (første ble gravid i juli og mista i september, andre var Samuel som døde 8 uker gammel) og min tredje bursdag som gravid...så klapp igjen dere som syter over 9 usle mnd!! :-P

Back
Topp