BUNADER!! *vil se bilder av noen*

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Jeg har alltid ønsket meg bunad... snart 30 og enda ikke kommet dit. Vimser rundt i min festdrakt og er vanvittig misunnelig på alle som har bunad[;)]. Så å si alle i familien har bunad også.

Men nå har jeg kommet frem til at jeg i de åra det trengs.. så skal jeg ønske meg penger på en sperra konto til bunad. Fyller jo 30 snart..... og jul og bursdag.. bare sambo vil vel klare å få inn litt penger der vel[:D][8D].

Men så... vet enda ikke hva slags bunad jeg skal gå for, og har veldig lyst til å bestemme meg for no kjenner jeg.. hehe. Og derfor vil jeg ha hjelp av dere, kjære BV-Damer!

Bunader selv helt annerledes i bruk på virkelige mennesker enn i bøker og på modeller. Så vil veldig gjerne at dere som har bunader som er aktuelle for meg... kanskje kunne vist meg bilder av den i bruk av dere, og om dere kanskje forteller hva dere syns om de... ulemper og fordeler o.l.

Her listen over aktuelle bunader:

- Ringeriksbunaden (pappa er derfra)
- Hedmarksbunaden (gjerne 55 eller 85 modellen..... eller andre bunader som sokner til Kongsvinger, Solør og deromkring)
- Finnmarksbunad (Jeg skal gifte meg inn i Finnmarksslekt)
- Blå Nordlandsbunad.... (gifter meg inn i slekta ja.. men mannfolket er vokst opp i Nordland.....
forsåvidt er da også Lofotbunaden og innafor der..... Men syns Nordlandsbunaden er finere.
(for kunne jo kanskje tenke meg samme bunad som dattra mi skal få da ho blir stor....)

Disse trenger jeg egentlig ikke bilder av:

- Løken kan jeg ha... men over halve byen har den, og da vil ikke jeg ha den.
- Østfoldbunaden syns jeg ikke er noe fin

Takk for hjelpen[:)]

Her er min fine blå nordlandsbunad[:)]

dytt

ORIGINAL: **Lølla**

Meg i min blå nordlandsbunad - bilde fra i dag[;)]
Vennligst ikke quote, fjerner bilde senere[:)]

fikk ikke sett det.

ORIGINAL: lmk88

Du bør vel egentlig ha Løken.. Er jo der du er fra[;)]

Aldri vært på Løken jeg [;)].
Skulle jeg valgt en bunad fra der jeg bor er det jo Østfoldbunaden, den dekker hele Østfold.
Men som sagt... vil ikke ha noen av de, de sier ingenting om meg og min familie.

ORIGINAL: ThisIsLove

jeg tror jeg ville tatt samme som dattera mi skulle få når hun ble stor[:)] (hvis dette allerede er noe som ligger å venter)

Svarer på spørsmålet fra forrige innlegget ditt her.
Ja dattra mi skal nok få Nordlandsbunaden.. hun er halvt oppifrahøgget der, og kommer garantert til å lære sine nord-norske gloser[:)]. I tillegg har et søskenbarn den bunaden (alle andre har den samme Løken bunaden) og hun og Tiril er VELDIG like... eller begge ligner på meg da[8D], men de er like... og Tiril kommer garantert til å se opp til henne. Hun tar seg av henne mye[:)]. Så det blir nok Nordlandsbunaden på Tiril.
Og jeg som inngiftet i Nordnorsk-slekt kan bære den samme bunaden.

Men ja, jeg selv er fra Fredrikstad. Født og oppvokst.
Jeg er av slekt fra Hedmark; solør, Kongsvinger og Finnskogen (jepp 1/4 finsk) og fra Ringerike.
Men som sagt.. gifter meg inn i noe anna... og jeg syns ikke Østfoldbunadene er noe fint.
Så blir enten da... nok.. Nord-norsk, Hedmark (for å hedre mamman min jeg mistet da jeg var 14) eller Ringerike for å hedre pappan min.... som har stikki av til England[8D].

ORIGINAL: TonjeJenta

Meg i min blå nordlandsbunad - bilde fra i dag[;)]
Vennligst ikke quote, fjerner bilde senere[:)]

fikk ikke sett det.

bilde er der igjen nå[:)]

Takk. [:)]
Du er kjempefin i den.

Litt frekk og legger til ett bilde av meg i min fine Løken-bunad[;)]

Jepp.. fin den lmk88[:D]
Hele familien min har den. Men jeg kommer muligens til å arve den om 10-30år.... med alt utstyr... så har ikke akuratt tenkt til å skaffe meg den... og når jeg gikk rundt i Fr.stad og hver tredje person hadde den.... men jeg ikke hadde lyst til å ligne på alle andre her nede.... da....... blir det nok ikke den jeg vil skaffe meg. Men fin er den altså... for all del.. bare ikke på meg[:)].

Hele familien min har den. Men jeg kommer muligens til å arve den om 10-30år.... med alt utstyr... så har ikke akuratt tenkt til å skaffe meg den... og når jeg gikk rundt i Fr.stad og hver tredje person hadde den.... men jeg ikke hadde lyst til å ligne på alle andre her nede.... da....... blir det nok ikke den jeg vil skaffe meg. Men fin er den altså... for all del.. bare ikke på meg[:)].

Du får kjøpe den i rødt, det er det jo ingen som har. [8D]

Velg den bunaden du selv føler for snuppa[:D] Mange fine bunader i Norge[:D] Du kommer til å bli smellvakker uansett hvilken bunad du velger[:D]

ORIGINAL: Helene...

Du får kjøpe den i rødt, det er det jo ingen som har. [8D]

nei... fyyyyyy....
ikke bryte bunad-regler....[&:][;)]

ORIGINAL: lmk88

Velg den bunaden du selv føler for snuppa[:D] Mange fine bunader i Norge[:D] Du kommer til å bli smellvakker uansett hvilken bunad du velger[:D]

ojj... dagens ego-boost[8D]
takk[:)]

den fineste bunaden e jo sef nordlandsbunaden.....hvis dattra di skal få den så e det jo ikke nå å tenke på engang...[;)]
dessuten e nordlandsbunaden kåra te norges fineste bunad[;)][:D]

Jeg har blå trønderbunad;

Har veldig lyst på Frostabunad, da jeg kommer der i fra.

Har også hatt grønn trønderbunad.. har også lyst på en bunad som søskenbarnet mitt fra oppdal hadde da hun ble komfirmert, men finner ikke igjen den :s

PS: bildene er fra google.

ORIGINAL: Tea29

den fineste bunaden e jo sef nordlandsbunaden.....hvis dattra di skal få den så e det jo ikke nå å tenke på engang...[;)]

Av et lite panel som består av under 0,1% av Norges befolkning? [8D]

Selv synes jeg ikke Nordlandsbunaden er noe fin. Overdelen synes jeg er formløs og rar.
Synes Østfoldbunaden er utrolig mye flottere, men det hjelper jo ikke, så lenge du ikke liker den [8D]

ORIGINAL: Tea29

hm.. ja.... Den er kjempefin. Det er den. Og det er en sånn blåfarge jeg kler best. Den eller Hedmarksbunaden er veldig fine... men..... jeg føler liksom at jeg så gjerne burde hatt noe som hadde noe med mamman min å gjøre og... men om jeg gjør det... så føles det litt feil ang pappa og. Så derfor kanskje som du foreslår... bare rett og slett gå for det som Tiril skal få. Må nok tenke litt på den her[:)]. Skulle ønske jeg var en racer til å brodere, så kunne jeg brodert den selv.... søstra mi har brodert en NLbunad ... og den ble kjempefin.

Back
Topp