bunad

lurken

Betatt av forumet
Jeg vurderer å gå til innkjøp av bunad, jeg har aldri hatt bunad og heller ingen i nærmeste familie har bunad. Er egentlig fra finnmark men har nylig flyttet til stord.
Synes ikke finnmarksbunaden er noe fin, men føler ikke at jeg har noen tilknytting til stord(ennå).
Er det noen alternative bunader jeg kan bruke uten at jeg får bunadspolitiet på døra[:D] ev. hvilke bunader er riktig for stord og området?

er besteforeldrene dine fra andre steder i landet da??
jeg er buskerud jente men vil ikke ha den så jeg skal ha telemark stakken siden bestemora mi sine røtter er der å mye familie der...

Jeg synes Kystdrakta er veldig fin,men den er kanskje ikke noen "ekte" bunad [;)]

Det er vell mest vanelig å ha bunad fra der man kommer fra, eller mannen kommer i fra. Evt. stedet som dine foreldre kommer fra, du bør vertfall ha en tilknytting til stedet.

Og jeg liker IKKE at Mette-Marit har Hardanger bunad!! :)

Selv har jeg Hardangerbunad, men har kjempelyst på dalestakk (bunaden i setesdalen som mamma kommer i fra) Men den er en av de dyreste å få tak i så dropper nok det en stund.

Ja, jeg er også tuilhenger av å velge bunad fra et sted man har tilknytning til.

for meg var det greit, jeg har bunad fra der jeg er født og oppvokst, slik mamma og alle tantene mine også har.
Mine svigerinner, som aldri har bodd der, har likevel likedan bunad som meg. Deres bror (min mann altså) er født der, og både deres mors- og farsfamilie kommer derifra, for dem var det da naturlig å velge den bunaden, selv om de altså er født og oppvokst et annet sted i landet.

For deg virker det som om det er "naturligst" at du skal ha bunad der du kommer fra. Så vidt jeg vet er det vel ingen egen finnmarskbunad, er det ikke nordlandsbunaden som brukes der? JEG synes den er fin, men det trenger jo ikke bety at du synes det da, naturlig nok. Jeg synes likevel det ville være "merkverdig" å velge en bunad du ikke har noen tilknytning til, men det er jo ingen lov mot det.

Er rett og slett usikker på hva de bruker på Stord, du får nesten se deg rundt på 17. mai? (eller gå i kirka neste gang det er barnedåp, om du ikke vil vente så lenge...)

ORIGINAL: badekar

Det er vell mest vanelig å ha bunad fra der man kommer fra, eller mannen kommer i fra. Evt. stedet som dine foreldre kommer fra, du bør vertfall ha en tilknytting til stedet.

Og jeg liker IKKE at Mette-Marit har Hardanger bunad!! :)

Selv har jeg Hardangerbunad, men har kjempelyst på dalestakk (bunaden i setesdalen som mamma kommer i fra) Men den er en av de dyreste å få tak i så dropper nok det en stund.

men kem lik mette-marit da*????

velg den du syns e finest å drit i hva andre synes. er tross alt du som skal bære den!

ORIGINAL: *Stella*

Ja, jeg er også tuilhenger av å velge bunad fra et sted man har tilknytning til.

for meg var det greit, jeg har bunad fra der jeg er født og oppvokst, slik mamma og alle tantene mine også har.
Mine svigerinner, som aldri har bodd der, har likevel likedan bunad som meg. Deres bror (min mann altså) er født der, og både deres mors- og farsfamilie kommer derifra, for dem var det da naturlig å velge den bunaden, selv om de altså er født og oppvokst et annet sted i landet.

For deg virker det som om det er "naturligst" at du skal ha bunad der du kommer fra. Så vidt jeg vet er det vel ingen egen finnmarskbunad, er det ikke nordlandsbunaden som brukes der? JEG synes den er fin, men det trenger jo ikke bety at du synes det da, naturlig nok. Jeg synes likevel det ville være "merkverdig" å velge en bunad du ikke har noen tilknytning til, men det er jo ingen lov mot det.

Er rett og slett usikker på hva de bruker på Stord, du får nesten se deg rundt på 17. mai? (eller gå i kirka neste gang det er barnedåp, om du ikke vil vente så lenge...)

joda det er egen finnmarks bunad, men den synes jeg ikke er noe særlig fin.
http://www.finnmarksbunaden.no/

er helt enig i at man bør velge bunad etter tilhørlighet, familie eller bosted.
er derfor jeg lurte på om hvilken som brukes i dette området. ellers så vet jeg at det fin festdrakter og slikt man kan bruke uansett tilhørlighet og håpet at none visste hva disse het...linker, bilder o.l.

Er vel sunnhordlandsbunaden som hører til stord også[:)] Bor selv på Bømlo, men har Rogalandsbunad, for mormor er derfra. Har faktisk akkuratt samme bunaden som mamma konfirmerte seg i[:)]

Jeg er tilhenger av å bruke bunad fra et sted du/familien er tilknyttet. Valgte ikke bunaden min fordi den var så fin, men fordi jeg er fra Fana. I ettertid har ejg funnet ut en del om bunaden, blant annet at den er den eldste bunaden som har vært i bruk i ett i landet. De kongelige kan forøvrig velge alle bunader fra øverste hylle, ettersom de er kongelige i hele landet... Kromprinsen har Fana bunad og det er jo like ved Bergen[;)]

Du som er fra finnmark,kan gjøre som mange andre finnmarkinger-de bruker norges vakreste bunad:
Nordlandsbunaden.

Da tror jeg at du skal skjekke kildene dine litt ekstra! Alle fylker har egen bunad/drakt. Noen fylker har opptil flere! Hvorfor skal finnmark bruke Nordlandsbunad? Ulogisk! Troms har også egen bunad fra sitt fylke! [;)]

tilbake til spørsmålet: Sunnhordaland er en bunad som brukes på Stord. [:D] Lykke til med bunadinnkjøpet!

..... Ellers kan du ta kontakt med "bunadspolitiet" og høre med dem:

www.ungdomslag.no

Der har de egen side med bunad. Dette er folk som bruker mye tid og resurser på bl.a. bunader.[:D]

Har bunad fra her jeg er født og oppvokst og fortsatt bor...
Vakre bunaden min[:)]

Hei. Jeg synes du må velge deg en bunad du vet du vil like å bære, siden man ikke har på seg en bunad, men bærer den! [:)] Hvis du ikke har noen reell tilknytning til stedet for jo det være samme det, du må jo faktisk ønske å ha bunaden også. Ta en titt på masse av norges bunader her: http://www.norskflid.no/hunf/entrypage.aspx?t=se+v%c3%a5re+bunader&containerid=23617&parentid=23107&entrypage=true&guid=1&lnodeid=1&pageid=5002 (husfliden, velg deg sted og se bunadene derifra)

Selv har jeg vestfold bunad fordi farsiden av familien min er derfra og jeg føler meg sterkt knyttet til vestfold - mitt yndlingssted i Norge. [:D] Og den er dessuten dritfin (1956 modellen, rød, med mørk lue.)

tusen tusen takk alle sammen for gode innspill[:)]
vurderer sterkt å gå til innkjøp av en sunnhordalandsbunad(har fått vite at det er det som er vanlig her) eller stord/fitjar bunad blir den også kallt visstnok.
Vår familie har ikke noen bunadtradisjoner og jeg liker ikke finnmarksbunaden, dessuten er dette nå vårt nye hjem, skulle vi flytte herfra så vil jeg jo ha et flott minne som vil følge meg i mangen år[:D]

ORIGINAL: ACtrine*

Da tror jeg at du skal skjekke kildene dine litt ekstra! Alle fylker har egen bunad/drakt. Noen fylker har opptil flere! Hvorfor skal finnmark bruke Nordlandsbunad? Ulogisk! Troms har også egen bunad fra sitt fylke! [;)]

tilbake til spørsmålet: Sunnhordaland er en bunad som brukes på Stord. [:D] Lykke til med bunadinnkjøpet!

Beklager da, men jeg sjekket husfliden jeg.... og de har ikke oppgitt noe bunad for finnmark. Og de neste jeg kjenner som er derfra (har familie fra finnmark nemlig) bruker nordlandsbunad.

Jeg vet utmerket godt at mange fykler har mange bunader, mitt eget fylke har jo sikert minst 10 forskjellig bunader og variasjoner inni alle mulig små og store fjorder og bak et fjell, men jeg har rett og slett aldri hørt om finnmarksbunaden, og aldri sett den før dette bilde jeg fikk på link her, og den eksisterer ikke å finne hos husfliden, derfor trodde jeg ikke det fantes en buand derfra (at det finnes allverdens drakter derimot er jeg klar over, i tillegg til buandene, men jeg visste altså ikke om noen finnmarksbunad, fordi kildene mine (husfliden, og de jeg kjenner fra finnmark) altså ikke er godt nok oppdatert, de de bruker nordlandsbunad...

Men jeg innser at jeg tok feil. Dvs, at husfliden ikke opplyser om den, hvilket jeg synes er noe rart, da jeg finner påandre nettsider at den selges på husfliden i kirkenes, mens husfliden ikke engang oppgir å ha butikk i kirkenes... litt dårlige nettsider der?

Uansett, jeg beklager selvsagt at jeg tok feil, og har lært noe nytt i dag, det er jo kjekt :)

Æ har Grafferbunad å den e ikke stedsavhengig. Veldig varm e den å![8D]

ORIGINAL: ACtrine*

Beklager da, men jeg sjekket husfliden jeg.... og de har ikke oppgitt noe bunad for finnmark. Og de neste jeg kjenner som er derfra (har familie fra finnmark nemlig) bruker nordlandsbunad.

Jeg vet utmerket godt at mange fykler har mange bunader, mitt eget fylke har jo sikert minst 10 forskjellig bunader og variasjoner inni alle mulig små og store fjorder og bak et fjell, men jeg har rett og slett aldri hørt om finnmarksbunaden, og aldri sett den før dette bilde jeg fikk på link her, og den eksisterer ikke å finne hos husfliden, derfor trodde jeg ikke det fantes en buand derfra (at det finnes allverdens drakter derimot er jeg klar over, i tillegg til buandene, men jeg visste altså ikke om noen finnmarksbunad, fordi kildene mine (husfliden, og de jeg kjenner fra finnmark) altså ikke er godt nok oppdatert, de de bruker nordlandsbunad...

Men jeg innser at jeg tok feil. Dvs, at husfliden ikke opplyser om den, hvilket jeg synes er noe rart, da jeg finner påandre nettsider at den selges på husfliden i kirkenes, mens husfliden ikke engang oppgir å ha butikk i kirkenes... litt dårlige nettsider der?

Uansett, jeg beklager selvsagt at jeg tok feil, og har lært noe nytt i dag, det er jo kjekt :)

De har heller ikke opplyst at vågstrandabunaden finnes. Og den vet jeg finnes siden jeg har den. Sendte dem en mail ang det, og fikk til svar at de ikke hadde fått oppdatert med alle landens bunader enda.

Back
Topp