Bunad i vinterbryllup?

LittleWonders

Forumet er livet
VIP
Julegavene 2019
Vi er bedt i bryllup nå i mars. Meningen var et vinterbryllup (selv om det ikke er stort med snø igjen her..). Jeg vet mange av gjestene skal ha på bunad. Men flere av dem skal visst også skifte til kjole etter kirken. Er det ikke greit/vanlig og ha bunaden på hele bryllupet?

Jeg har bare vært i to bryllup. Det første var jeg brudepike i, så da var antrekket greit. Det andre hadde jeg kjole. Hadde ikke bunad den gangen..

Jeg har ingen kjoler som sitter noe pent lenger. Og ikke har jeg råd til og kjøpe meg en ny heller egentlig:/ Er det teit og bruke bunaden hele dagen/kvelden? Vil jeg være den eneste kanskje?

Erfaringer og tanker noen?:)

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg har bytta til kjole en stund etter middag i 2 av bryllupene jeg har vært i, og gått med bunad hele kvelden i de andre jeg har vært i. Grunnen til at jeg skifta var at det var sommerbryllup og skikkelig varmt, og da er bunad et mareritt for meg ;) Her er det i hvert fall helt vanlig å gå med bunad hele tiden :)

Bunad kan du bruke hele veien. Også dersom bruden velger bunad. :)

Synes bryllup definitivt er en anledning for bunad, det er jo et galla-antrekk! Vi skrev selv bunad som antrekk i vårt høstbryllup, og ble ganske skuffa av at en del visstnok har oppdaget denne trenden med å skifte etter middag. Jeg forstår ikke hvorfor. Det fine med bunad er jo at den holder jevn temperatur, med mindre det er innmari varmt, og det er det sjeldent i Norge uansett.

Er det blitt sånn at bunad ikke regnes som fint nok lenger, og folk vil benytte anledningen til å bruke flere antrekk? I så fall er det utrolig synd. Bunad kan til og med brukes på Slottet. Synes det er nymotens nok at bruden har begynt å skifte antrekk.

Gå med bunaden din og vær stolt av den! Du kommer til å få masse komplimenter! (eller du ville ihvertfall fått det om min omgangskrets var der ;) )

Dette bestemmer du helt selv. Noen syns det er greit å bytte til kjole på grunn av at det er et letter plagg og ofte letter å danse i. Mens andre syns det er helt greit å ha bunaden på gjennom hele bryllupet. Tror ikke det er noen som kommer til å reagere verken på det ene eller det andre.

Jeg og mannen giftet oss i bunader og ønsket at de som hadde bunader skulle bruke de. Desverre var det ganske mange som byttet til korte festkjoler rett etter vielsen. Ble skuffa jeg :(

Vi hadde vinterbryllup,og det var flere som brukte bunader hele kvelden :-)
Kjempefint :-)

Kålormen Wael 14.10.11♡
Linseloppa Mina 03.10.12♡

Bunad passer til selv de mest pyntede kleskodene, så det er ingen problem med å ha den på hele kvelden. :)
Det blir nok flere bunader når vi gifter oss også, har en mormor og flere tanter som alle bruker bunad ved slike anledninger.

Bunad er noe av det fineste som finnes, klart du kan ha det. Tror mange bytter fordi de synes bunad kan bli tungt i lengden.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Ingen problem å gå i bunad hele dagen (men jeg hadde ikke orket det).

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er nok ganske vanlig å bytte ut av bunaden etter middag, men tror det er mest av praktiske årsaker. Bytte til noe "lettere" før man skal på dansegulvet... ;-) VIl ikke tro det er noen som reagerer på at du har på deg bunaden hele kvelden....

Om man skifter av seg bunaden, er det for sin egen del;-) jeg gjør ofte det, men da helst om sommeren fordi jeg blir så syyyyykt varm! Om vinteren gidder jeg ikke. Gå i bunad, du, det er aldri feil.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har gjerne bunad hele festen - unntatt midt på sommeren, da min bunad har myyyye ull! Da skifter jeg i så fall mellom vielse og middag, har aldri skifta etter middag...

Det er flott og bruke bunad men på sommeren kan det bli varmt og bruke det hele kvelden. Vet mange skifter en stund etter middag og det er at hvis man selv eller andre er uheldige og søler på bunaden er det ikke bare bare og få rent selv om man renser den på renseri. Her skifter de fleste etter middag fra bunad til kjole uansett om det er sommer eller vinter. Har ikke brukt min bunad i bryllup av den grund at det er mye alkohol og jeg vil ha kontroll på hva som kan bli sølt på den. Gumora mi fikk ødelagt sin bunad i ett bryllup i løpet av kvelden pga noen sølte ett eller annet på henne...

Her bruker det å ta av og bli skikkelig fest etter middag, så da er det greit å skifte slik at man ikke ødelegger bunaden pga. litt for mye alkohol ;)

Så her bytter de fleste til kjole, men de litt eldre har den på hele tiden.

Back
Topp