Bulk i hermetikkboks..

lillerypa

Forumet er livet
Jaa, skal ha fiskeboller til middag idag, men så er det en bulk i boksen. Har fått får meg at det ikke er så bra? Noen som vet om det stemmer?

Skal sies at bulken kom etter at samboern snubla i trappa når vi hadde handlet på mandagen. Var så usikker på om jeg må kjøpe ny boks eller ikke 

Maten inni boksen smaker vel det samme om boksen er bulka eller ei!? Ville ikke kasta bort penger på ny, iallefall.

Bra, da slipper jeg å spasere til butikken 

Hadde den vært bulka i butikken hadde e ikke kjøpt den. Det frarådes da man ikke kan være 100% sikker på at bulken ikke har en liten åpning for bakterier.

Men har den blitt bulka hjemme så hadde e brukt den innen få dager.

You´re the lucky winner of an Darwin Award.

NEI!  Boksen kan ikke åpnes!  Innholdet har blitt giftig, for ikke å snakke om radioaktivt!  Boksen kan ikke åpnes i 5 mils radius fra tettbebyggelse.  Ring Bomb squad ASAP!

Bulket hermetikk kan være farlig.

Det er lite som skal til for at tettheten ødelegges når det kommer en bulk, spesielt om den er bulket langs kanten oppe eller nede på boksen, for der er den bare tvinnet sammen på en måte (vanskelig å forklare). Blir det en åpning så kommer det bakterier. Hvis boksen da oppbevares i romtemperatur så koser bakteriene seg. Og siden hermetikk vanligvis har lang holdbarhet så er det fare for at de får feste i fred i lang tid før boksen åpnes.
Forhåpentligvis vil noe sånt kunne avsløres av lukt/smak men ikke nødvendigvis.

Hvis man bulker den selv, og oppbevarer den i kjøleskap før den spises etter kort tid så er det ikke noe problem, tror heller ikke en dag eller to i romtemperatur vil gi dødelig utfall. Men er den bulket i butikken så vet man aldri hvor lenge den har stått. Så jeg sjekker alltid hermetikk. Må innrømme at jeg har overlevd noen bulkete bokser, men faren er der.

Hilsen en som har studert næringsmiddelmikrobiologi...

Back
Topp