Bukplastikk i permisjonstiden.

Jillybean

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg har fått godkjent bukplastikk, og lurer på om det er noen som har gjort dette i permisjonstiden? Sønnen min er snart 4 mnd, hvordan var det for dere med løfting osv? Samboeren min har mulighet for å være hjemme i 2 uker og hjelpe meg etter operasjonen, trenger jeg mer tid? Og hvordan var det med smerter osv for dere?
Lurer på alt, så fortell gjerne om din opplevelse, både positivt og negativt ☺️

Eh jeg ville ventet. Både mtp løfting og alt det fysiske som følger med en baby. Du skal ikke løfte mer enn 5 kg i 5-8 uker etterpå. Og for best resultat mtp at huden trekker seg mest mulig sammen av seg selv på forhånd, hormoner kan enda påvirke.

trudde ikke man fikk lov å ta BP før minst et år siden siste fødsel !
Magemuskler og alt det andre skal rekke å trekke seg sammen først.

Man må ha 24 timers overvåking første døgn etter operasjonen, TOTAL hvile..og hjelp til å komme opp og ned fra seng/sofa/toalett de første dagene..

Jeg tok gastric bypass operasjon for 3 år siden og gikk ned nesten 60 kg. Vekta har vært stabil i 2 år (bortsett fra svangerskapet) men tok av meg alt jeg la på meg innen jeg var hjemme fra sykehuset, så magen er tilbake der den var før jeg ble gravid. Derfor jeg har fått godkjent det så kort tid etter fødsel ☺️ plastikk kirurgen sa det ikke er noe fett på magen min, så de trenger ikke fettsuger noe, kun sy magemusklene og fjerne overflødig hud.
Som sagt så får jeg hjelp 24 t i døgnet de første 2 ukene, samboer jobber skift og jeg har ei datter på 7,5 år som kan hjelpe til med løft osv, så er ikke mye jeg blir alene etter de 2 ukene heller. Men lurer som sagt på deres erfaringer. Tips til hva jeg burde legge til rette, og hvor lenge de verste smertene henger i f.eks?

Jeg ville ventet, mamma gjorde d får noen år siden. Er ikke en liten operasjon og du bør løfte lite+ at det er jo en del smerter innvollvert.

Jeg tenker jo at babyen blir jo større og tyngre og krever mer etterhvert og. Kirurgen sa at jeg skal være forsiktig med løft opptil 6 uker etterpå, men kunne ikke gi noe klart svar i forhold til de 2 ukene, for det er veldig inviduelt fra person til person. Men det som var faren er at stingene som er sydd sammen magemusklene kan løsne hvis jeg bruker magemusklene, og da blir ikke resultatet like flatt. Man bruker jo til en viss grad magemusklene uansett hva og hvordan man løfter, men er mest bekymret for smertene.

Jeg skal ta bukplastikk 31 mars, og det er en grunn til at jeg har venta til gutta mine er så store at de kan kle av/på seg selv og ikke bruker bleier lengre.

Man kan ikke rette ut ryggen før etter ca 10 dager, og man går på heavy painkillers den første uka.
Ser for meg det ikke er så kjekt å se etter barna når man ligger i morfin-rus i starten (mine skal vekk til slekninger den første helga, imens mannen passer på meg)
En liten brå bevegelse etter småbarn, og stingene kan løsne, kan få indre blødninger (hematoner)...

Men er det blitt så mye løs hud av et svangerskap da, hvis magen er gått inn igjen?

Hvorfor ikke vente enda en stund?

Jeg har gått ned 60 kg etter en slankeoperasjon, så er ikke løs hud pga svangerskapet. Selv når jeg var høygravid hang huden ned under magen, det blir sårt og klamt og jeg vil gjerne ta det så fort som mulig, både pga helseplager og fordi det er sjenerende går man på sterke smertestillende fremdeles etter 2 uker??

jeg er medlem i bukplastikkgruppe,,enkelte bruker smertestillende i 14 dager ja.. det er sår som skal skiftes, og dren som må tømmes..komplikasjoner kan oppstå.
Man kan vær heldig eller uheldig med hvor godt grokjøtt man har.. det vet en ikke før en står der-folk er forskejllige.
Du bestemmer jo sjøl og får bare krysse for at du slipper unna med både lettesmerter og komplikasjoner, men jeg hadde ikke orket tanke på en liten en under 1 år som krever full fokus fra mamma :)

Be om hjelp fra familie og venner. Hør om de kan hjelpe dere om det trengs.
Personlig ville jeg bare ha hoppet i det med begge beina når du har muligheten. Flink du har vært!!

Be om hjelp fra familie og venner. Hør om de kan hjelpe dere om det trengs.
Personlig ville jeg bare ha hoppet i det med begge beina når du har muligheten. Flink du har vært!!
Jeg har jo mye hjelp ☺️ samboer kan være hjemme i 2 uker etterpå, jeg har en eldre datter som kan hjelpe, og en svigermor som også jobber skift og kan stille opp. Så er ikke mye jeg evt blir aleine. Kommer til å ta det, men er jo helt grønn, så ville gjerne ha andres erfaring hvis noen hadde gjort det ☺️
Takk! Dette er jo siste skritt på den lange veien dette har vært ☺️

Jeg tok bukplastik for noen år siden pga løs hud etter svangerskapet. Lå en time på sykehuset før jeg ble sendt hjem. Lå 4 dager i senga, var kun oppe på do. Dagene etter var jeg litt oppe, men det tok lang tid før jeg var i tipptopp form igjen. Regn med at du er sengeliggende i 2uker. Du vil kanskje trenge litt hjelp etter de 2 ukene også. Men de to første ukene som er ille.

Hei Har du tatt operasjon enda? Jeg har en baby på 4 mnd og skal opereres om en mnd, full bukplastikk. Veldig spent på hvordan det kommer til å gå. Har en 2 åring itillegg. Mannen min tar fri fra jobben i 2 uker. Etter det får jeg hjelp av mamma og svigermor.

Hei:) vet ikke om du har fått tatt operasjonen enda, men det er nå 3 uker siden jeg hadde full bukplastikk operasjon, med sying av magemuskler.
Det er egentlig gått over all forventning. Har en gutt på 5 mnd og en på litt over 2 år. Mannen min var hjemme å hjalp meg i 2 uker. De 2 første dagene var jeg sengeliggende, jeg fikk matet minstemann men det var det. Etter de 2 første dagene gikk det bedre og bedre. Akkurat en uke senere var jeg faktisk på shopping:p ikke lange turen altså, bare trengte nye sko til 2 åringen. Gikk krokbøyd i en uke akkurat, da fikk jeg klarsignal fra kirurgen om at jeg kunne rette meg opp, kjente det var veldig stramt, men ikke vondt. Da mannen begynte å jobbe etter 2 uker var første gangen jeg bar minsten, hadde han selvsagt mye på fanget og koste mye med han hver dag for det. Han veier ca 7 kg og kirurgen sa det var greit og løfte Max 10 kg, men det visste jeg på forhånd, eller så kunne jeg ikke tatt operasjonen. Eldste gutten kan jeg ikke løfte før det har gått seks uker, men han går ut og inn av seng og bil så det har ikke vært noe problem. Nå 3 uker etter operasjonen har jeg ikke vondt annet enn hvis jeg glemmer meg å reiser meg litt fort f.eks, da kjenner jeg det litt i magemusklene. Så alt i alt har det gått veldig bra hittil. Men de 5 første dagene hadde jeg MYE smerter, greit å være forberedt på det. Trengte hjelp til å reise meg opp fra sofaen og senga osv. Så.. Dette var kort fortalt min historie. Men ngen er like, har hørt om folk som har hatt det værre og bedre enn meg, ingen fasit her. Må bare huske å være forsiktig i noen uker til:)

Back
Topp