Budsjett..

koglu

Forelsket i forumet
Dere som bruker budsjett aktivt i hverdagen hvordan går dere frem. Hvordan begrenser dere pengebruken i det daglige liv ved innkjøp av mat bleier ol. Vi må begynne å begrense pengeforbruket vårt da vi er noen store sløsere.. Men vet ikke hvor jeg skal starte med å ta tak i tingene..[:@] Kanskje man skulle bare melde seg på luksus fellen. Vi har egentlig trygg og god økonomi, men lever allikevel over evne for å si det slik. Og når jeg setter opp budsjett burde vi jo hatt masse penger til overs, men det har vi aldri. Mer i minus.. Trenger virkelig råd altså!!!!!!!!!

Jeg er en... en som er likegla med penger og som egentlig ikke trenger de for å leve... jeg kjøper det som er mest nødvendig og putter inn penger på en sparekonto med en gang jeg får lønning.[:)]

Har ikke budsjett vi, men må vel begynne med det tror jeg, mat budsjett[:D] Vi setter av 22.000 som dekker alle utgifter + at det inkl en del tusen i sparing. Bruker for mye på mat egentlig, handler hver dag osv, det må vi slutte med. Heldigvis aldri blakke samtidig[:D]

dytt dytt

Her som det er så mange flinke sparere burde det jo også finnes de som kan forklare hvordan de får til å holde seg til en viss sum penger hver måned og dermed få penger til å spare.

fra neste mnd av kommer alle mine penger til å gå inn på en sparekonto.. jeg beholder 3000 kroner som da er til meg selv, hobbyen min, klær o.l..
Det er ca 18.000 som går inn på sparekonto.
Darlingens lønn går da med til alle utgifter, som barnehage, min mobilregning [8D] og mat...

Bruker vi mer enn hans lønn til alt dette - så bruker vi over 6000 kr i mnd på mat, noe som er ufattelig mye for 2 voksne og 1 barn i mine øyne..
Så det skal vi nok greie helt fint..

Vi har satt opp budsjettet på normal måte
En inn-del der alt av penger som kommer inn legges sammen i bunn..
Så en ut-del, der alt av penger som skal gå ut føres inn.. Har budsjettert inn forsikring, bilvedlikehold/veiavgift, diesel, telefon, busskort, osv osv, samt en liten post på diverse.. så legges det sammen.. trekker inn fra ut, og differansen skal da bli det som går inn på sparekontoen..

Ved at alle mine penger automatisk går inn på sparekontoen, slipper vi at det plutselig blir brukt opp uten at vi tenker over det, og på den måten kommer vi til å ha en god sparekonto å bruke av de to siste årene jeg går på skole - for da får jeg ingen penger mer..

ville kanskje heller begynt med å skrive et detaljert regnskap enn å starta med budsjett....

Vi har kuttet ut 1 visa kort, har nå bare 1. Sparer mye penger bare på det. Ellers så regner vi ut "alle" faste utgifter: bil, hus, studielån, strøm, forsikringer osv. / 12 mnd. Setter dette beløpet inn på regningskonto. Da er det alltid penger til utgifter. Har i tillegg 1 mnd lønn extra her som buffer. Ellers så sparer vi fond, BSU og sparekonto. Greit at mest mulig "forsvinner" uten at vi merker det, ellers brukes pengene til tull! Et tips er å ta ut f.eks 3000 kr, legge de i en konvolutt som er til MATbudsjett.

ORIGINAL: Nøtta

ville kanskje heller begynt med å skrive et detaljert regnskap enn å starta med budsjett....

Hvordan går man frem da da? 

Vet hvordan jeg setter opp budsjett. Har laget meg et fint et i excel. Vet bare ikke hvordan jeg skal klare å holde det jeg har skrevet der. Hvor mye man skal bruke på mat i måned ol. Hvordan skal jeg planlegge...? Håper dere skjønner hva jeg mener..

Dytt.....[:D]

ORIGINAL: koglu

Vet hvordan jeg setter opp budsjett. Har laget meg et fint et i excel. Vet bare ikke hvordan jeg skal klare å holde det jeg har skrevet der. Hvor mye man skal bruke på mat i måned ol. Hvordan skal jeg planlegge...? Håper dere skjønner hva jeg mener..

en enkel måte å finne ut ca hva man bruker på mat, er å ta med alle kvitteringer for hvert eneste matkjøp man gjør over en periode.. 2 til 4 uker er greit.. da får man en viss ide..
Så tenker du først over hvor mange ganger du har handlet...
Reduser det til en eller to i uka.. bare på det sparer du endel.. Skriv handleliste, lag middagsplan for en uke av gangen.. Da sparer du også litt.. Etter en periode kan du gå gjennom kvitteringene igjen, og se om du har klart å redusere utgiftene.. Det er alltid greit å ha litt å gå på, så pluss gjerne på noen 100lapper når du har kommet inn i en god rutine med handling og planlegging og skal oppdatere budsjettet ditt..

du må skrive ned absolutt alt du bruker penger på.....
du kan jo f.eks dele det inn i grupper: mat, klær, transport, underholdning, hygieneartikler, telefon.....

Da ser du hvor mye du bruker på mat, klær, transport osv hver måned. Da vet du hvilket forbruk du har. Så går du igjennom å ser på hva du MÅ ha som kostnad og hva du ikke trenger. Altså skille mellom det du MÅ ha og ikke MÅ ha....om du har for lite penger å bruke til å dekke alt du vil, må du velge å ikke bruke penger lenger på det du ikke MÅ ha, og er ikke det nok må du finne rimeligere måter å dekke det du MÅ ha på.....f.eks kjøpe lunsj ut, kan du bytte ut med matpakke, kjøper du kildevann på flaske kan du begynner å ta med vann fra springen. Har du fortsatt for lite penger i forhold til det du må ha, da må du øke inntekten på en eller annen måte.

et lite tips som gjør det letter å få full oversikt over hva du bruker penger på....
bruk EN konto og betal alltid med kort. Da kommer det opp på kontoutskriften din hvor du har brukt penger....forutsetter selvsagt at du husker hva du har kjøpt hvor...

Takk for mange svar. Håper jeg får orden på dette tilslutt[:D]

Mandag handler vi middag for HELE uka...og når vi handler, kjøper vi KUN mat!! Og det vi trenger av bleier og vaskemidler til husholdningen...
Vi var og ekstreme før, men etter at vi begynte med dette sparer vi flere tusen i mnd...helt sykt!!!

Lykke til jenter, dette klarer dere!![:)]

Back
Topp