Budsjett barneutstyr for førstegangs

Sinéad

Elsker forumet
Marshmallows2021
Augustbarna2024
Har i det siste begynt å tenke på alt mini trenger når han eller hun er kommet til verden. Hvor mye penger regner dere å bruke på utstyr til barnet den første tiden?

Er førstegangsmor, så vi har ingenting. Er heller ingen i familien å arve av da vi er første par igang med ny generasjon på begge sider. Regner forsåvidt med at vi får mye, nettopp av den grunn, men er uansett nysgjerrig på hvilke tanker dere gjør dere rundt budsjett :)
 
Jeg vil bare si at det er ikke så utrolig mye du trenger til å begynne med. Husk at ting skal kjøpes etter fødselen også, dersom dere ser ett behov for det.
Vogn er jo fort 12 000 - 15 000kr dersom du kjøper ny, brukt kan du nesten finne gratis på finn eller noe.
Bilstol bør du jo investere litt i, vet ikke hva babyseter koster, men bakovervendt bilstol er jo fort 5000kr og det måtte vi ha i løpet av det første året.
Stellebord er for mange ett must, gjerne med bleiebøtte også. Jeg ser personlig ikke behovet for bleiebøtte og de posene er ganske dyre o_O
Babynest skal vi ha denne gangen, da mon første slet med å sove dersom det var mye luft rundt han.
Eventuelt ammepute, babygym, sjal / bæresele, barnestol, smekker, luer og klær.
Vil anbefale å kjøpe ull på obs/ andre coop kjeder, de er rimelige og velså bra som reflex ulla du får kjøpt i barnebutikker.
Så litt avhengig av om du vil ha alt nytt og hvor du handler så må du beregne å bruke noen kroner.
Vet folk som ikke har brukt noen ting, men fått alt via finn og Facebook. Skal du ha alt nytt, helst fra en babybutikk så ser jeg fir meg at det raskt blir en plass mellom 50 000 og 100 000, litt avhengig av hvor mye stæsj du skal ha.
 
Takk! Tenker i utgangspunktet å få tak i en del brukt, men også noe nytt som vi kan bruke på kommende barn. Tenker ikke å måtte ha det flotteste og beste av alt, men blir nok ny bilstol hvertfall :)

Og en annen tanke: Hvordan er det egentlig å kjøpe brukt nå i koronaens tid egentlig?


Jeg vil bare si at det er ikke så utrolig mye du trenger til å begynne med. Husk at ting skal kjøpes etter fødselen også, dersom dere ser ett behov for det.
Vogn er jo fort 12 000 - 15 000kr dersom du kjøper ny, brukt kan du nesten finne gratis på finn eller noe.
Bilstol bør du jo investere litt i, vet ikke hva babyseter koster, men bakovervendt bilstol er jo fort 5000kr og det måtte vi ha i løpet av det første året.
Stellebord er for mange ett must, gjerne med bleiebøtte også. Jeg ser personlig ikke behovet for bleiebøtte og de posene er ganske dyre o_O
Babynest skal vi ha denne gangen, da mon første slet med å sove dersom det var mye luft rundt han.
Eventuelt ammepute, babygym, sjal / bæresele, barnestol, smekker, luer og klær.
Vil anbefale å kjøpe ull på obs/ andre coop kjeder, de er rimelige og velså bra som reflex ulla du får kjøpt i barnebutikker.
Så litt avhengig av om du vil ha alt nytt og hvor du handler så må du beregne å bruke noen kroner.
Vet folk som ikke har brukt noen ting, men fått alt via finn og Facebook. Skal du ha alt nytt, helst fra en babybutikk så ser jeg fir meg at det raskt blir en plass mellom 50 000 og 100 000, litt avhengig av hvor mye stæsj du skal ha.
 
Takk! Tenker i utgangspunktet å få tak i en del brukt, men også noe nytt som vi kan bruke på kommende barn. Tenker ikke å måtte ha det flotteste og beste av alt, men blir nok ny bilstol hvertfall :)

Og en annen tanke: Hvordan er det egentlig å kjøpe brukt nå i koronaens tid egentlig?
I følge forskning.no så kan viruset overleve lengst på plast og rustfritt stål (3 døgn)
Så tenker som så at om en kjøper brukt så lar en det stå i 4 dager, eller at en er nøye med å vaske det. Såpe og vann dreper jo Covid-19 da det ikke er ett spesielt sterkt virus.
 
Vi arvet mye forskjellig og kjøpte en del nytt. Arvet blant annet masse klær og leker og sko, uteklær, vippestol, babygym, ammemadrass, babynest, brystpumpe, flasker, tepper. Elastisk sjal.

Kjøpte nytt: vogn, babybilstol, vognpose, bilstolpose, dyne, seng, madrass, stellebord, noe klær i minste str, bæresele, bbhugme ammepute, ringslynge, billig sjal. Småbarnsstol kjøpte vi etterhvert 3 stk av, en hos mine foreldre, og en til hver bil her. Ble 3 vogner også etterhvert. Startet tidlig og fant ut hva jeg ville ha, og fulgte med på salg og tilbud. Sparte mye på det. Kjøpte vel knapt noe til full pris. Det er fordelen ved å ikke vente til det er helt nødvendig.

Fikk penger av mamma&pappa til vogn, kjøpte den i uke 15 ❤️ Mamma kjøpte også klær og småting som kluter, sengeklær og greier. Hun var veldig gira på barnebarn og syns det var stas å handle. Jeg ville kjøpe en del nytt ettersom planen var å bruke det til flere barn. Aner ikke hva det kost oss, men minst 50 000 første året ja. En fordel å ha tatt vare på ALT :hilarious:
 
Vi arvet mye forskjellig og kjøpte en del nytt. Arvet blant annet masse klær og leker og sko, uteklær, vippestol, babygym, ammemadrass, babynest, brystpumpe, flasker, tepper. Elastisk sjal.

Kjøpte nytt: vogn, babybilstol, vognpose, bilstolpose, dyne, seng, madrass, stellebord, noe klær i minste str, bæresele, bbhugme ammepute, ringslynge, billig sjal. Småbarnsstol kjøpte vi etterhvert 3 stk av, en hos mine foreldre, og en til hver bil her. Ble 3 vogner også etterhvert. Startet tidlig og fant ut hva jeg ville ha, og fulgte med på salg og tilbud. Sparte mye på det. Kjøpte vel knapt noe til full pris. Det er fordelen ved å ikke vente til det er helt nødvendig.

Fikk penger av mamma&pappa til vogn, kjøpte den i uke 15 ❤️ Mamma kjøpte også klær og småting som kluter, sengeklær og greier. Hun var veldig gira på barnebarn og syns det var stas å handle. Jeg ville kjøpe en del nytt ettersom planen var å bruke det til flere barn. Aner ikke hva det kost oss, men minst 50 000 første året ja. En fordel å ha tatt vare på ALT :hilarious:

Lurt å ta vare på! Det gjør nok vi og, helt til vi er sikre på at det ikke blir flere ;)
 
Hvis du skal kjøpe alt nytt går det fort 20.000.

-vogn (vi kjøpte smile 2 på salg 5500).
-bilstol med base, hvis dere har bil (vi kjøpte på salg ca 4000)
-stelleplass + bøtte med lokk (500kr)
-10 skift, så du slipper å vaske hele tiden, kjøp 56 med en gang så kan du heller brette de opp om de er litt store. (pris avhenger av hvor du kjøper klærne).
-en bleiekrem (vi bruker weleda nappy cream) (200kr?)
-seng + madrass (1500kr/)
-en dyne, laken, sengesett (600kr)
-neglsaks, babynegler vokser veldig fort (125kr)
-bleier kjøper du når ungen er født, du får på sykehuset og da vet du og hvilken str dere skal kjøpe.
-babybox fra apoteket er gratis og inneholder mye bra produkter.
-babypose fra Rema 1000 er og gratis og inneholder ok produkter.
-babypakke fra Kiwi (usikker på om de har enda) gratis.
-stellebag, her kan du bruke en sekk eller stor veske du har fra før.

Jeg har nok glemt noe, men summen du trenger for å kjøpe alt nytt er nok ikke helt gale. Du finner og mye som er nesten ubrukt på finn. Spes. Vogner, stellebord og senger. Gå gjerne i butikken for å se og teste, se på finn og tise når dere har bestemt dere.
 
Hvis du skal kjøpe alt nytt går det fort 20.000.

-vogn (vi kjøpte smile 2 på salg 5500).
-bilstol med base, hvis dere har bil (vi kjøpte på salg ca 4000)
-stelleplass + bøtte med lokk (500kr)
-10 skift, så du slipper å vaske hele tiden, kjøp 56 med en gang så kan du heller brette de opp om de er litt store. (pris avhenger av hvor du kjøper klærne).
-en bleiekrem (vi bruker weleda nappy cream) (200kr?)
-seng + madrass (1500kr/)
-en dyne, laken, sengesett (600kr)
-neglsaks, babynegler vokser veldig fort (125kr)
-bleier kjøper du når ungen er født, du får på sykehuset og da vet du og hvilken str dere skal kjøpe.
-babybox fra apoteket er gratis og inneholder mye bra produkter.
-babypose fra Rema 1000 er og gratis og inneholder ok produkter.
-babypakke fra Kiwi (usikker på om de har enda) gratis.
-stellebag, her kan du bruke en sekk eller stor veske du har fra før.

Jeg har nok glemt noe, men summen du trenger for å kjøpe alt nytt er nok ikke helt gale. Du finner og mye som er nesten ubrukt på finn. Spes. Vogner, stellebord og senger. Gå gjerne i butikken for å se og teste, se på finn og tise når dere har bestemt dere.
Om ein opererer «på budsjett» trur eg dette er meir riktig enn 50-100tusen. Ein kan bruke ekstreme summar om ein vil.
Men det meste treng ein ikkje før barnet er komt og ein ser kva for behov ein har.
Å kjøpe ein del nytt fordi ein og treng til neste barn er heller ikkje noko poeng i. Barn nr.2 pg 3 blir stort sett alltid mykje billigare fordi vi innser at om klea er brukt av andre nokre veker faktisk ikkje gjer noko, og at det ikkje er slik at barnet «må jo få noko nytt»
Kjøpte sjøl alt nytt. Av dei føeste overståande grunnar. Det hagla inn med kle frå folk bæde nær og fjern. Og folk vi egentlig ikkje hadde noko med lassa over så vidt brukte/ubrukte kler etter sine.

no ventar vi nr 3, og minste frå før brukar fremdeles 104 og 110/116. Vi har 16flyttekassar med kle i størrelsane under. Og det seier seg jo sjølv at det er lite av det som er brukt. Har sinnsjuke mengder med kle der lappane fremdeles er på, eller der klea berre er vaska opp.
 
Det eneste jeg tror med sikkerhet jeg ville kjøpt nytt, er bilstol. Ellers er det utrolig mye fint å få brukt, til en brøkdel av prisen.
Hvis man har råd og vil prioritere det, kan man bruke veldig mye penger på babyutstyr :D Jeg gjorde en slags mellomting forrige gang, kjøpte noe nytt og noe brukt. Er OFTE salg på babyutstyr, nesten ikke vits å handle noe på fullpris, egentlig.
 
Mange gode tips her altså. Husker vi også tenkte masse på dette i starten.
Vi kjøpte det meste av klær brukt, gjerne klespakker på Facebook/finn til noen hundrelapper. Så kjekt å ha litt å velge i. Fikk masse bukser og pysj med føtter i gavene husker jeg, og de kunne vi aldri bruke siden mini var kort i beina med digre føtter :p Strømpebukser fikk vi også en del av i pakkene, men det brukte vi heller aldri så glad jeg ikke hadde brukt flust med penger på det selv.
Bilstol, og ett par sett sengetøy kjøpte vi nytt. Pluss badehåndklær og kluter. 40% på kid med jevne mellomrom :)
Selve senga kjøpte vi brukt, masse som nesten ikke ser brukt ut å få tak i. Og jeg leita meg grønn etter en shnuggle badebalje med ben slik at jeg ikke trengte å bøye meg så langt ned etter keisersnitt i trang dusj. Helt gull! Vegghengt stellebord kjøpte vi også brukt da vi ikke har plass til stående på badet. Beste kjøpet ever!
Tripp trapp stol med babysete også brukt til 1/4 av prisen :happy:
Tok resten etter fødselen, da slapp vi bomkjøp.
Og som du selv sier, man får masse!! Si gjerne ifra om hva du ønsker, husk å bytte ;)
Vi har blitt kjent med flere gjennom batselgrupper og babysang som hadde større barn enn meg, avtalte arvetøy med et par. Så når det blir for smått kommer det hit. Betaler såklart for det, men gud så deilig å få den sekken med klær osv ett par ganger i året :happy:
 
Jeg føler behov for å spesifisere at jeg tenkte for hele det første året med baby og at alt kjøpes nytt når jeg skrev 50 000 - 100 000, bare så ikke noen missforstår! :hilarious:

Ellers så vil jeg si meg enig med de andre, det er vel verdt pengene å kjøpe brukt tøy og utstyr dersom du ikke har noen å arve av. Det er som regel knapt brukt og det som er slitt blir gjerne plukket ut og ikke levert videre. Folk har litt selvrespekt :)
Det eneste jeg har gitt videre (gratis) som ikke ser så bra ut er ull med flekker, da det sitter som f..n og ulla er like god selv om det ikke ser bra ut :hilarious:
Jeg hadde ventet med alle slags former for klær med fot på. Kjøpte masse til min første og kunne ikke bruke noe av det pga lang overkropp og korte bein.
 
Mange gode tips over. Det er fint å sjekke ut hva man kan arve eller få i gave og hva som kan kjøpes brukt. Fra egen erfaring vil jeg si at det er mye klær som kan kjøpes brukt til de minste, men det er jo ikke alltid akkurat de klærne du ville kjøpt selv. Selv finner jeg nå sjeldent gode bruktkjøp på inneklær til gutten min på 2,5 nå (feil passform, utvaska eller skikkelig grelle farger), men synes babyutvalget var bra.

Barnevogner prises gjerne altfor høyt på finn, etter min smak (synes ikke en vogn til 12000 skal selges for 8-9000 når den er brukt i 2 til 3 år altså hehe) så sjekk ut hva mange år den er brukt, hva nypris var og om det finnes noen kampanjer. Men har man tålmodighet kommer det såklart også noen gode kjøp på finn innimellom ;)

Bilstol ville jeg ikke ha kjøpt brukt, ved mindre det var av folk du kjenner.

Tripp trapp stoler holder seg lenge og kan fint kjøpes brukt, det samme med tilbehør til tripptrapp. Vippestoler kan også holde seg bra, men folk selger alt mulig på finn og vil ha penger for det, så sjekk at den ikke er helt ihjelsitti.

Og ellers sparer man fort penger på å vente med å kjøpe for mye til etter babyen er født for å se hva man trenger, hvilke type passform man liker at klærne har og hva som blir feil. Det må man jo nesten teste på babyen i bruk, for de har jo så ulik fasong og foreldre har ulik smak på hvilke klær de liker. Jeg hater feks bukser med fot, hette og heldress er til innebruk mens andre bruker det mye til nyfødt. Elsker derimot Strømpebukser da, som jeg er noen over her ikke liker, så smaken er ulik. Hvertfall om man bor sånn til at butikkene ikke er veldig langt unna, så går det hel fint. Jeg kjøpte både lekegrind, lekematte, babyleker, ammepute, brystpumpe, flasker og ekstra klær etter fødsel sist. Hadde bare kjøpt 56 til min på 3,4 kg og han svømte i klærne og ble kald, så vi måtte bare få kjøpt inn litt i 50/52. Og måtte kjøpe ny bilstol da babyen var 1 uke - hadde glemt å måle hellingen på setet i bilen vår og det ble bare helt feil vinkel for babyen (pluss at setet viste seg å være for gammelt).
 
Enig i at det er greit å ikke hamstre for mye klær før ungen kommer ut. Vår var lang og slank, og det er STOR forskjell på størrelser og passform i de fleste butikker. Og på babyer :hilarious: Det går an å kjøpe eller arve/låne et par plagg i ulike merker flr en fyller opp garderoben.
Kjøpte noe som aldri ble brukt, evt bare én gang siden formen var helt feil. Noe ble for lite/kort i ryggen/ermene/beina før det kom i bruk, for det samavarte ikke med andre str. Min brukte raskt lengre klær enn kompis som var 2 mnd eldre, men samtidig var de ofte for vide. Hos annen kompis 2 mnd eldre slet med å finne vide nok klær for armer og bein. Skal ikke være lett altså.

Jeg hadde kjøpt/arvet mye i bomull, men endte med å bruke mest ull. Vår gutt var ikke varm av seg, og vi har litt kaldt hus. Så selv om vi hadde mye var mannen ute og kjøpte inn ekstra. Spent på å se om det blir motsatt denne gangen, termin i mars vs oktober. Ei venninne fikk jente i mars i år, så om det stemmer at det blir jente her skal vi arve derfra. Ca samme tid på året et praktisk :D

En annen sak, sjekk f.eks prisjakt og lignende for å finne ut om «supertilbudet» er et bra tilbud! Ofte blir det fremstilt sånn av enkeltd kjeder, mens andre har den prisen hele tida. og det er OFTE tilbud på barneutstyr. Ville vært litt obs på f.eks barnashus sine vognkampanjer, 2-3 ganger i året har de veldig gode tilbud på nesten alle vogner.
 
Om ein opererer «på budsjett» trur eg dette er meir riktig enn 50-100tusen. Ein kan bruke ekstreme summar om ein vil.
Men det meste treng ein ikkje før barnet er komt og ein ser kva for behov ein har.
Å kjøpe ein del nytt fordi ein og treng til neste barn er heller ikkje noko poeng i. Barn nr.2 pg 3 blir stort sett alltid mykje billigare fordi vi innser at om klea er brukt av andre nokre veker faktisk ikkje gjer noko, og at det ikkje er slik at barnet «må jo få noko nytt»
Kjøpte sjøl alt nytt. Av dei føeste overståande grunnar. Det hagla inn med kle frå folk bæde nær og fjern. Og folk vi egentlig ikkje hadde noko med lassa over så vidt brukte/ubrukte kler etter sine.

no ventar vi nr 3, og minste frå før brukar fremdeles 104 og 110/116. Vi har 16flyttekassar med kle i størrelsane under. Og det seier seg jo sjølv at det er lite av det som er brukt. Har sinnsjuke mengder med kle der lappane fremdeles er på, eller der klea berre er vaska opp.


Ja, men om du ikke har noen å arve klær av, som ta sier så blir det fort den summen. Selvfølgelig kan du bruke så mye du vil, men dersom man handler nøkternt kommer man langt, og få minst like bra produkter.
 
Back
Topp