BT?

Meremer86

Forelsket i forumet
lurer på hva blodtrykket deres ligger på jeg.. jag har bestandig 140/75 når jeg er hos legen, og han syns det er litt høyt, tar alltid pulsen min og konkluderer med at det er fordi jeg er litt stressa/nervøs (noe jeg bestandig er hos legen) men er det egentlig så høyt da?

overtrykket er lett forhøyet, men undertrykket er veldig bra, og det er det viktigste. Det er da hjertet hviler;) Så ingen ting å bekymre seg over!

Jeg ligger på ca 130/80.

Hos meg lå det på 123/76 da jeg målte det like før helgen.
Men hadde noen uker i juli/august der det lå på 124/94 og da sa legen at jeg hadde litt for høyt blodtrykk.På kontroll da jeg var 10 uker hadde det gått til 126/85.

Har hørt at tallet foran skal ligge sånn ca på hvor gammel du er. Jeg er 28 og det hadde blitt 128/?? for min del.(gjelder da ikke gamle eller barn)

Her er en oversikt som viser hvordan man kategoriserer bloftrykk:

Tabellen under er generell, men vil gjelde for de fleste voksne mennesker i hvile:

Systolisk blodtrykk (overtrykk) Diastolisk blodtrykk (undertrykk)
Optimalt blodtrykk 120 mm Hg - 80 mm Hg
Normalt blodtrykk 130 mm Hg - 85 mm Hg
Lett forhøyet blodtrykk 130 - 140 mm Hg  - 85 - 90 mm Hg
Høyt blodtrykk 140 mm Hg - 90 mm Hg

Jeg ligger under det optimale. Sist jeg ar til legen hadde jeg 112/63.
Legen syntes det var fint, jeg synes det er litt lavt. Jeg sliter mye med hodepine for tiden og tror det kommer av lavt blodtrykk. Men legen vet vel best ;)

Niau skrev:
overtrykket er lett forhøyet, men undertrykket er veldig bra, og det er det viktigste. Det er da hjertet hviler;) Så ingen ting å bekymre seg over!

Jeg ligger på ca 130/80.

godt å høre :)

Lening skrev:
Her er en oversikt som viser hvordan man kategoriserer bloftrykk:

Tabellen under er generell, men vil gjelde for de fleste voksne mennesker i hvile:

Systolisk blodtrykk (overtrykk) Diastolisk blodtrykk (undertrykk)
Optimalt blodtrykk 120 mm Hg - 80 mm Hg
Normalt blodtrykk 130 mm Hg - 85 mm Hg