BT?

Meremer86

Forelsket i forumet
lurer på hva blodtrykket deres ligger på jeg.. jag har bestandig 140/75 når jeg er hos legen, og han syns det er litt høyt, tar alltid pulsen min og konkluderer med at det er fordi jeg er litt stressa/nervøs (noe jeg bestandig er hos legen) men er det egentlig så høyt da?

overtrykket er lett forhøyet, men undertrykket er veldig bra, og det er det viktigste. Det er da hjertet hviler;) Så ingen ting å bekymre seg over!

Jeg ligger på ca 130/80.

Hos meg lå det på 123/76 da jeg målte det like før helgen.
Men hadde noen uker i juli/august der det lå på 124/94 og da sa legen at jeg hadde litt for høyt blodtrykk.På kontroll da jeg var 10 uker hadde det gått til 126/85.

Har hørt at tallet foran skal ligge sånn ca på hvor gammel du er. Jeg er 28 og det hadde blitt 128/?? for min del.(gjelder da ikke gamle eller barn)

Her er en oversikt som viser hvordan man kategoriserer bloftrykk:

Tabellen under er generell, men vil gjelde for de fleste voksne mennesker i hvile:

Systolisk blodtrykk (overtrykk) Diastolisk blodtrykk (undertrykk)
Optimalt blodtrykk 120 mm Hg - 80 mm Hg
Normalt blodtrykk 130 mm Hg - 85 mm Hg
Lett forhøyet blodtrykk 130 - 140 mm Hg  - 85 - 90 mm Hg
Høyt blodtrykk 140 mm Hg - 90 mm Hg

Jeg ligger under det optimale. Sist jeg ar til legen hadde jeg 112/63.
Legen syntes det var fint, jeg synes det er litt lavt. Jeg sliter mye med hodepine for tiden og tror det kommer av lavt blodtrykk. Men legen vet vel best ;)

Niau skrev:
overtrykket er lett forhøyet, men undertrykket er veldig bra, og det er det viktigste. Det er da hjertet hviler;) Så ingen ting å bekymre seg over!

Jeg ligger på ca 130/80.

godt å høre :)

Lening skrev:
Her er en oversikt som viser hvordan man kategoriserer bloftrykk:

Tabellen under er generell, men vil gjelde for de fleste voksne mennesker i hvile:

Systolisk blodtrykk (overtrykk) Diastolisk blodtrykk (undertrykk)
Optimalt blodtrykk 120 mm Hg - 80 mm Hg
Normalt blodtrykk 130 mm Hg - 85 mm Hg
Lett forhøyet blodtrykk 130 - 140 mm Hg  - 85 - 90 mm Hg
Høyt blodtrykk 140 mm Hg - 90 mm Hg

Jeg ligger under det optimale. Sist jeg ar til legen hadde jeg 112/63.
Legen syntes det var fint, jeg synes det er litt lavt. Jeg sliter mye med hodepine for tiden og tror det kommer av lavt blodtrykk. Men legen vet vel best ;)

ser der ja.. men er jo mye mulig jeg har overtrykk på 120-130 når jeg ikke sitter på et legekontor og er nervøs da.. får jeg håpe;)

mitt var rundt 127/74 ca..husker ikke helt! men hadde høy puls syns jeg, rundt 80....

90/55... Men det er plagsomt lavt. Har ligget på rundt 100/60 når det har vert 'bra' til å være meg...

hatt både 100/80 og 130/80.. så sikkert normalt :) 

legen syns mitt er i det høyeste laget og snakker om at eg må begynne på blotrykksmedesiner. har vært like høyt alle gangene eg har vært der. 165/95. han sente en ekstra henvisning til sykehuset di sko sikkert sjekke om alt var bra. til då så må eg ta det me ro og ungå salt. har tett oppfølging nå då., er hos legen 1 gang i uka

Lykkelig3Barnsmamma2b skrev:
90/55... Men det er plagsomt lavt. Har ligget på rundt 100/60 når det har vert 'bra' til å være meg...

Samme her..forrige s.skap lå jeg på 80/40 en periode.. Ikke noe kos..

Har hatt lavt.. 100/60 og 90/65!

Jeg ligger på ca 107/60. Så jeg er lav... Og det merkes veldig godt når jeg får BT fall. Noe jeg har fått ofte i det siste. Har ved flere andledninger holdt på å svime av. Men takke meg til lavt fremfor høyt :)

Sist jeg var hos legen hadde jeg 130/60

Jeg har vært mye hos legen pga kvalme, og mitt har variert en del fra gang til gang. Går sikkert litt på dagsform, om man er stresset osv

Jeg hadde 100/60 da jeg var hos legen på mandag.. Kanskje pittelitt lavt? Kjenner det kun om jeg står stille og oppreist i mer enn et lite minutt.. Legen reagerte ikke på det iallefall.. 

Back
Topp