Brystvortekrem

Mays’n

Blir kjent med forumet
Hvilke brystvortekrem er best mot såre brystvorter i begynnelsen når man ska amme? Husker fra sist med skrekk og gru hvor ondt det var. Måtte til slutt gi opp hele ammingen pga blodige brystvorter. Ønsker å få det til denne gangen. Vet at mye ligge i hvordan barnet tar brystet, men en god krem må være gull verdt!

Først må jeg bare sende en stor klem og ønske deg lykke til med amming denne gangen. Multimam gelkompresser og purelan ble brukt her i huset sist. Samt brystskjold innimellom i en periode for å klare å fortsette amming på tross av sårhet og mye smerter.

^ skriver under på den over, multimam kompresser og purelan var gull verdt fra dag 1 sist!

Purelan etter hver amming helt fra etter fødsel - den er veldig god fordi det fortsatt kommer litt luft inn til brystvortene samtidig som de holder dem fuktig.
Avveksle i tillegg med multimam kompresser noen ganger per døgn. Bruker man bare kompresser eller ball fra multimam kan det bli for fuktig sånn at man får sopp, så bruk purelan som hovedkrem og multimam i 10-15 min flere ganger i døgnet.
Bruk brystskjold om det blir for ille.
Mange med alvorlige sår skryter veldig av Silverette, sjekk ut om det kan være noe for deg.
Eller plaster, Mepilex, dersom sårene blir veldig ille
Og såklart ingen lufttørking av sår.

I tillegg - ta kun purelan på med ren q-tip. Bakterier fra puppen skal ikke inni salven, så ny q-tip hver gang q-tipen har vært på puppen din. Bruk også en q-tip for å smøre purelan inni engangs ammeinnlegg der hvor brystknoppen treffer, for å slipper mer irritasjon.
Hvis du skal ta på brystknoppen så vask alltid hendene først.

Last edited:
Multimam kompresser! Klipte de i to så varte en pakke lengere:) Purelan er god, men er et sabla klisj. Multimam må en heller ikke vaske/tørke vekk innimellom ammingene

Sniker fra februar. Signerer multimam kompressene, reddet meg forrige ammeperiode! :joyful:

Signerer de over for Multimam!

Signerer multimam kompresser og purelan. Brukte også melkeoppsamlere fra avent (uten hull på toppen) slik at brystvortene holdt seg fuktig og kunne gro innen ifra :)

Back
Topp