Brystvegring? Baby sover mye og spiser lite

Miffy2017

Betatt av forumet
JuniJubel2021
Jeg har en 10 uker gammel baby som har begynt å spise mindre de to siste dagene. Plutselig nekter hun å ta pupp. Bare jeg legger henne i ammestilling så begynner hun å gråte og skrike, spenner kroppen og vrir seg rundt. Prøver å legge brystet til munnen og hun gaper litt og jeg dytter munnen hennes til brystet. Hun tar to sug så spytter ut den ut igjen og gråter og skriker endra mer. Hun tar kun pupp om natten for da er hun trøtt og sulten. På dagtid nekter hun pupp. Og slik har hun holdt på i 2 dager. Flaske tar hun. Vi har ammet og brukt flaske siden fødsel så hun er vant til begge deler. Men hun har spist mindre enn normalt. Ca 30-40% mindre enn vanlig. Har vært vanskelig å mate generelt disse dagene. Istedet så har hun begynt å sove lengre og at det går lengre mellom hver mating. Hun virker ikke syk eller har noen plager. Hun har kanskje en tissebleie mindre enn vanlig disse dagene. Tror ikke hun har sopp i munnen heller. Ellers så er energien på topp og blid og leken som vanlig. Prøvde ligge stilling i senga. Hun nekta det og. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre... synes hun spiser så lite og er redd for at hun ikke får nok mat og næring [emoji853] noen som har opplevd lignende eller har noen råd?
 
Kanskje 3 måneders krise? Utviklingssprang hvor endel får lett spisevegring :) Det går over stort sett! Ellers vil jo appetitten til de små variere i perioder helt naturlig, akkurat som oss voksne er det få som spiser nøyaktig den samme mengden til hvert måltid alltid, men i vokseperioder spiser det mer og og andre perioder mindre. 5-6 våte bleier i døgnet, da er det godt nok. Trenger ikke tunge bleier, bare merkbar tisset i om du sammenligner med en tørr :)
 
Jeg visste ikke at babyer hadde mnd kriser. Men kanskje det ja. Idag har hun begynt å spise litt mer normalt igjen, ca hver 2-3 t. Men nekter fortsatt pupp på dagtid [emoji17] får se an om det gir seg. Ja hun har ca 5-6 fulle tissebleier hver dag.
 
Jeg visste ikke at babyer hadde mnd kriser. Men kanskje det ja. Idag har hun begynt å spise litt mer normalt igjen, ca hver 2-3 t. Men nekter fortsatt pupp på dagtid [emoji17] får se an om det gir seg. Ja hun har ca 5-6 fulle tissebleier hver dag.

Les om utviklingssprang, babyverden har en artikkel ihvertfall! Ikke alle som har de ved den forventede alderen, men poenget er at de fleste babyer har faser hvor de lærer masse og utvikler seg masse, og da blir gjerne søvn, mat og humør forstyrra, mange gråter mer, sover dårligere og spiser mindre. Pleier å gå over etter noen dager/uker. Appen Wonder Weeks er fin, finnes en norsk og, men den husker jeg ikke navnet på i farten! 3 mndersspranget gir mange ammetrøbbel ihvertfall, så forhåpentligvis gir det seg snart. Og ammehjelpen har en fin artikkel om brystvegring, der er det endel triks som du kan prøve :)
 
Back
Topp