Brystspreng

LuLu85

Forelsket i forumet
Skal vi som ammer fulltid få brystspreng hver dag? Lille jente mi er akkurat en uke gammel. Hun ammes hver tredel time sånn ca I 10-15 min. Hun vil ikke ha mer. Det hender at hun vil ha pupp oftere enn hver trede time. Så det jeg lurer på om jeg kanskje har for lite melk?

Jeg fullammet i 5,5 mnd, og har ikke merket noe brystspreng i det hele tatt. Mi spiste alt fra hver 1,5-3. Time på dagen og sov 10 timer på natt uten mat. Sjelden lengre enn 10-15 min ved hvert måltid.
I starten veide jeg henne hver uke, og siden hun gikk opp 300 gram i uka så konkluderte jeg med at jeg bare var veldig heldig;)

Hvis det kun er en uke siden fødselen har nok ikke melkeproduksjonen stabilisert seg enda. Jeg hadde lekkasjer og spreng i flere uker før det stabiliserte seg. Melkeproduksjonen innretter seg etter etterspørselen :) om det et veldig plagsomt kan du håndmelke bort sprenges eller pumpe deg.

Det er helt vanlig å amme ofte. Spesielt i begynnelsen for da er magesekken så liten og de spiser bare litt av gangen og trenger ofte påfyll. Å amme hver tredje time er faktisk ikke ofte ;) Så nei du har absolutt ikke lite melk:)

Jeg skjønte ikke om du hadde melkespreng hver dag eller ikke? Det har uansett ingenting å si. Noen har masse spreng pga hovne melkekjertler i begynnelsen, men ikke melkemengde fordi det er ikke så mye de første dagene. Og noen har masse melk men ikke spreng.

Her kan du se hvor liten magesekken er og hvor lite melk babyen drikker når den er 1 uke gammel og hvor liten den var for bare noen dager siden.
ImageUploadedByBV Forum1456830132.163754.jpg

Jeg fikk aldri melkespreng jeg, jenta mi var glad pg fornøyd og fulgte sin egen kurve.

Skal vi som ammer fulltid få brystspreng hver dag? Lille jente mi er akkurat en uke gammel. Hun ammes hver tredel time sånn ca I 10-15 min. Hun vil ikke ha mer. Det hender at hun vil ha pupp oftere enn hver trede time. Så det jeg lurer på om jeg kanskje har for lite melk?
Jag hade bara bröstspräng den första veckan då allt började fungera. Har inte haft det sedan.
Min äter kanske i 10min ena gången sedan kan hon äta lite längre nästa gång.

Ha tålamod :) allt blir bättre och du har nog med mjölk :)

Jag väcker också min var 3 timme (utom på natten) då hon la på sig lite i starten .

Melkeproduksjonen stabiliserer seg først etter fire uker, frem til det vil hun sørge for å øke i rykk og napp. Det er ikke noen fasit på hvor ofte babyer dier, noen sitter "fast" i sofaen i 10 uker men det betyr ikke at man har for lite melk! Om man har for lite vil et friskt barn be om mat oftere. Bare følg hennes signaler så går det så fint skal du se. Ikke bekymre deg :) Det du spør om er en vanlig bekymring.

Det som kjennes som brystspreng kan også være utdrivingsrefleksen i ny og ne. Jeg får spreng ca 2-3t etter sist amming. Har ikke noe med lite melk å gjøre.

Back
Topp