Brystspreng!

*IdaMor*

Elsker forumet
Hei å hå! Vi koser oss på barsel. Har endelig kommet meg litt etter ks. Å nå har melka kommet for fult, ser ut som dolly parton :p
Vet at dette er sikkert veldig individuelt. Men spørr uansett. Hvor ofte ammet dere i starten? Ammet dere når babyen ga utrykk for at den ville spise eller gikk dere etter klokka og vekte babyen etter en stund?
Eller siste alternativ, ammet dere når dere kjente dere trengte det?
Dette blir jo da et spørsmål til dere som har født eller har født tidligere. Jeg plagdes veldig med amming sist så håper det blir bedre denne gang :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg ammer når snuppa er urolig jeg, det vil si nesten hele tiden i starten. nå ca to uker gammel spiser hun mer og noe sjeldnere. lar babyen styre med andre ord

Forrige gang lot eg både baby få ofte, pluss at eg måtte pumpe meg og gi flaske kvar 3.time heile døgnet, men det var pga at mini var sjuk.
Men, eg tenker at for å få ammingen best mulig i gang, så gi ofte i starten, så flatar det seg ut etterkvart av seg sjølv.
Brystspreng ja, det hadde eg glømt. Mykje å glede seg til ;)

Da må jeg vel amme på! Brystsprenge er ikke så forferdelig denne gang som det var med første. Men godt er det ikke :p

I begynnelsen spiser de ofte så lite hvert måltid at de trenger å spise ofte. Min gutt fikk sondemat, så det var jo litt annerledes. Men etter at vi kom i gang med ammingen fikk han når han ga uttrykk for at han var sulten.

Jeg har stort sett latt babyen regulere spisinga selv, så fremt de har lagt godt på seg. De har da gjerne spist hver 3.-4.time. Eldstemann var født litt tidlig og hadde gulsot, så han var mye trøtt og han måtte vekkes for måltider hver 3.time den første tiden. Etter hvert regulerte han det selv også :)

Jeg ammet når ungene ville ha. Så lenge ungen ikke går masse ned i vekt så trenger du ikke bry deg om klokka:-)

Jeg har lagt han til når han har vist tegn. De først 10 timene var han bare trøtt og kvalm så da ble det bare en gang. Men i natt har han våkna litt og spist gangske ofte.
Jeg fikk ikke til med storebror, men ser ut som vi klarer oss denne gang. Har fått god hjelp her på barsel. Og hun ene sa nå nettopp at mange små spiser hver time i begynnelsen, så jeg måtte bare legge han til når han viste tegn. Jeg har tenkt litt på om han kanskje skulle hatt en smokk, pga stort sugebehov. Men da sa hun det at nå når han hadde kommet seg litt etter fødselen så kjente han sulten. Og da måtte han få bli mett og god om så han lå kobla til hele tiden. Etter noen uker ville det stabilisere seg.

Sent from my GT-N7000 using BV Forum mobile app

Uff mager trøst at dette vil stabilisere seg etter noen uker :-\ føler barseltårene har kommet, å nå ser jeg ganske mørkt på dette med amming... Det gjør så sykt vondt i begge brystene og gutten vil bare sove.. Å på denne barsel avdelingen er det bare en jordmor som kan amming... Så hjelp er manglefullt :( samtidig som det virker som siden jeg har en fra før så kan jeg dette...NEI DET KAN JEG IKKE! Synes det er kjempe vanskelig! Så her sitter jeg og stor hulker:-( føler meg bare iveien...

Kjipt å føle det slik, sender deg en diger klem:)
Forresten så er barseltårer noe dritt!!!!:confused:

Uff mager trøst at dette vil stabilisere seg etter noen uker :-\ føler barseltårene har kommet, å nå ser jeg ganske mørkt på dette med amming... Det gjør så sykt vondt i begge brystene og gutten vil bare sove.. Å på denne barsel avdelingen er det bare en jordmor som kan amming... Så hjelp er manglefullt :( samtidig som det virker som siden jeg har en fra før så kan jeg dette...NEI DET KAN JEG IKKE! Synes det er kjempe vanskelig! Så her sitter jeg og stor hulker:-( føler meg bare iveien...

HUff, stakkars deg!! Det er berre tull at berre ei jordmor kan om amming, ALLE jordmødre har dette i pensum!! Be om hjelp, det er derfor dei er på jobb der! Syns det er heilt håplaust at det skal vera så vanskelig å få litt hjelp på ein barselavdeling. Du må berre vera frampå og be om hjelp, drit i kva dei meinar om deg!! Du vinner mykje på det uansett, og det er ikkje sikkert du skal møta nokon av dei igjen :)

Storebror var sjuk og ville berre sove, fekk ikkje reise heim uten å gi flaske faktisk, men eg klarte til slutt (etter 3 mnd) å få han over på kun pupp, så du må ikkje gi opp, det går alltid an å få det til, sjølv om det er vanskelig i starten!!
OG, om du ikkje skulle få det til, så er det ingen krise det heller, berre litt meir styr med flasker...

Her blir det kombinasjon av alle tre alternativene. Ammer når han er sulten og når jeg merker det sprenger. Men lar det aldri gå mer enn 3-4 timer! Men om natta kan det fint gå litt lengre.

Ringte på no da... Da kommer det ei jordmor inn å spør "hva er det nå da??" greit jeg ikke tåler så mye men føler meg virkelig bare i veien her. Føler meg misslykket som kvinne fra før av siden jeg ikke kunne føde vanlig, nå får jeg ikke til å amme eller... Er så vondt at jeg brekker meg ver gang han legges til bryste... Hater barseltårer!!! vil jo virkelig få til ammingen denne gangen!! :(

Uff, skjønner deg godt jeg. Jeg har også syyyykt vondt når jeg ammer, og jeg fikk også brystbetennelse 3 dager etter vi kom hjem fra sykehuset. Når barnet får tak og suger, gjør det så vondt at tårene ofte triller, men det er visst fordi melken ikke flommer og at barnet " tørr suger". Etter at barnet har sugd litt og melken kommer som den skal gjør det ikke lenger vondt. Det skal heller ikke gjøre vondt så lenge barnet tar brystet riktig, sier dem...Så bare ring på og spør om hjelp du! Det er jo derfor dem er der!

Uff, skjønner deg godt jeg. Jeg har også syyyykt vondt når jeg ammer, og jeg fikk også brystbetennelse 3 dager etter vi kom hjem fra sykehuset. Når barnet får tak og suger, gjør det så vondt at tårene ofte triller, men det er visst fordi melken ikke flommer og at barnet " tørr suger". Etter at barnet har sugd litt og melken kommer som den skal gjør det ikke lenger vondt. Det skal heller ikke gjøre vondt så lenge barnet tar brystet riktig, sier dem...Så bare ring på og spør om hjelp du! Det er jo derfor dem er der!
Sjønner ikke hvordan du holder ut :o ja må ha en fryktelig lav smerteterkel! Eller så har alle andre en sykt høy en! :p ja nei jeg vil virkelig få det til denne gangen, er såå mye styr med flasker og mme og greier... Håper på en bedre dag i morgen! :)

Hei å hå! Vi koser oss på barsel. Har endelig kommet meg litt etter ks. Å nå har melka kommet for fult, ser ut som dolly parton :p
Vet at dette er sikkert veldig individuelt. Men spørr uansett. Hvor ofte ammet dere i starten? Ammet dere når babyen ga utrykk for at den ville spise eller gikk dere etter klokka og vekte babyen etter en stund?
Eller siste alternativ, ammet dere når dere kjente dere trengte det?
Dette blir jo da et spørsmål til dere som har født eller har født tidligere. Jeg plagdes veldig med amming sist så håper det blir bedre denne gang :)

Jeg ammet når han var sulten,og det var hver 3. time. Fikk beskjed om å vekke han hvis han sov mer enn 4 timer.
Første dagen på sykehuset visste jeg jo ikke det,så han sov 5 timer. Da fikk jeg streng beskjed om å vekke han for han skulle ha mat.
Han fikk tørstefeber og måtte mates med kopp den natta,for han ville ikke ta puppen.
Så lytt til ungen du,og ikke la det gå for lang tid.
Lykke til :)

Ringte på no da... Da kommer det ei jordmor inn å spør "hva er det nå da??" greit jeg ikke tåler så mye men føler meg virkelig bare i veien her. Føler meg misslykket som kvinne fra før av siden jeg ikke kunne føde vanlig, nå får jeg ikke til å amme eller... Er så vondt at jeg brekker meg ver gang han legges til bryste... Hater barseltårer!!! vil jo virkelig få til ammingen denne gangen!! :(

Er det mulig sier jeg bare!!! :mad: For en måte å prate på da, alle vet jo at vi tåler kanskje ikke like mye når vi har født! De som jobber der skal i allefall vite det!
Skulle ønske du klarte å si ifra om hvordan du føler at du blir behandla, kanskje de skjerper seg.
Håper du får til ammingen og at de hjelper deg. Du kan jo ringe ammehjelpen, kanskje de har noen tips til deg :)

Er det mulig sier jeg bare!!! :mad: For en måte å prate på da, alle vet jo at vi tåler kanskje ikke like mye når vi har født! De som jobber der skal i allefall vite det!
Skulle ønske du klarte å si ifra om hvordan du føler at du blir behandla, kanskje de skjerper seg.
Håper du får til ammingen og at de hjelper deg. Du kan jo ringe ammehjelpen, kanskje de har noen tips til deg :)

Uff ja hun valgte ikke ordene med omhu.. Det skal være sikkert! men.. Håper hun er i bedre humør idag da :p ammingen går trutt... Lillemann vil ikke ammes han tar nen tak også sovner han :confused:
men fikk pompe nå for og lette på trykket :p å pompet ut tilsammen nesten 200ml :o enda kunne jeg vel ha fått ut mer... Føler meg som ei melkeku :p

Det høres ut som om du trenger veiledning på hvordan koble til babyen. Dårlig sugeteknikk gir barn som sovner fortere enn andre ved puppen (mange med godt sugetak sovner også, altså). Det vil ikke si at du sliter med ammingen eller at sønnen din ikke vil amme, det bare er sånn nå i starten. Av den grunn gjør man stort sett ikke annet enn å amme de første par ukene. Det blir noen små måltider her og der. Hvis du ikke får hjelp på barsel, så søk opp ammevideor på www.ammehjelpen.no, der finner du instruksjonsvideoer for ammeteknikker m.m. Tvillingstillingen er ofte bedre for trøtte barn, og det er også bedre for brystvortene.

Hvis du har fått melk så vei babyen før og etter amming for å se mengden. Et trøtt barn blir enda trøttere og sugesvakt av debydrering m.m.

Siste tips: drit i meggene på barsel hvis de stjeler energi fra deg, ring en ammehjelper som kan komme og være til hjelp. Du vi ikke angre,det er erfarne mødre med god tid til å hjelpe deg. Nummer finner du på www.ammehjelpen.no Lykke til!

Back
Topp