brystspreng

preggysue

Blir kjent med forumet
Kom vel hjem i går, og sitter her med en tre dager gammel baby og kjempe brystspreng. Noen som husker når dette normaliserte seg? Er livredd for bettenelse. Tips?

Det samme har jeg, jeg fødte 1.mai. Jeg har MYE mer melk enn det lillemor trenger, og jeg får aldri tømt de skikkelig. Igår kveld pumpet jeg derfor begge to så og si tomme etter at hun var ferdig med å spise. Det lettet veldig, og da klarte hun også å tømme de rimelig greit ved neste amming. Etter det har det vært bedre, selv om jeg fortsatt får spreng når det nærmer seg mattid, men det er vanlig.

Jeg er også redd for betennelse, for mine var vonde i tillegg til at de sprengte. Men som sagt, det ble bedre etter i går. Håper det holder seg slik. Jeg skrek ut i smerte når 2 åringen min kom borti brystene mine, ikke særlig godt og det gikk utover humøret.

Et tips for å unngå betennelse er å massere ut klumpene i brystene når du dusjer. Klem samtidig ut en del av overskuddsmelka.. Dette ble jeg rådet til av jordmor, noe som også funket:)

Jeg har også ekstrem spreng nå, fødte 2. mai. Tror det er normalt nå i begynnelsen og at det stabiliserer seg snart. Men sikkert lurt å iallfall ikke bytte bryst uten at den lille vil det selv. Men jeg har uansett mer eller mindre spreng hele tida tiden, og det er sykt vondt å ta på dem. Toåringen kom litt hardt borti dem i går, og jeg holdt på å grine av smerte!

Mener å huske at det stabiliserer seg etter en uke ca. Ikke akkurat godt, håper du klarer å unngå brystbetennelse. 

Uff, jeg husker det godt fra førstemann. Mener å huske at det stabiliserte seg ganske raskt da, etter 5-7 dager ca.

de første ukene så er brystene gjerne litt ubehagelige før de har tilpasset seg barnets spisevane og mengde :) masser de, ha varme kluter på de o.l så slipper du forhåpentligvis unna brystbettennelse :) 

Mener jeg ammet kun ett bryst om gangen, for at det skulle bli mest mulig tomt, det var et helsike den første tiden.
Det du må passe på er at det ikke blir kuler i brystet, hvis du kjenner det så må du få massert/ melket de ut så fort som mulig.

Back
Topp