Brystspreng/melkespreng????

PinkiPie

Flørter med forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Trenger tips og råd!!!

Ligger her og tenker på forskjellen på brystspreng og melkespreng. :confused: Leste meg litt opp i det på ammehjelpen.no, men blir ikke klokere på hva jeg bør gjøre.
Så om noen vet eller har noen gode råd tar jeg veldig gjerne i mot.

Det er 6 dager siden fødsel og til å starte med slet jeg med amming og produsert ikke nok melk og måtte dermed gi mme i tilleg på sykehuset. Fikk låne pumpe, for å se hvor mye baby fikk fra meg slik at de kunne estimere hvor mye mme tillegg han skulle få.

Klarte først å pumpe ut 2ml (!!!!!) den 1.gangen:sorry:, 10ml den andre også senest i går fikk jeg ut 60ml:woot:

Problemer mitt er... jeg har sinnsykt vondt i brystene, de er harde, ømme og føles hovne ut. Er dette brystspreng i og med at det skjedde 5 dager etter fødsel? Jeg har så vondt at jeg ikke kan løfte armene nesten, prøver å amme ofte, men det hjelper ikke mye da det er litt begrenset på hvor mye pupp han vil ha også.

Kan jeg pumpe? Eller bør jeg ikke i følge ammehjelpen.no som sier det gjør vondt verre:happy:?? Noen sier jeg bør og andre ikke. Hva tenker dere???? Er super redd for betennelse :nailbiting: men det gjør så vondt:anyone

Jeg hadde det slik med min førstefødte. Det er så vondt! Jeg gikk i dusjen og masserte brystene der. Holdt at jeg klemte på sidene av selve brystet så sprutet det melk ut:hilarious: Jeg tenker at babyen spiser det den skal ha og produksjonen justerer seg der etter. Bare godt å lette litt på trykket når man har slik melkespreng/brystspreng;) Du kan trøste deg med at det fort justerer seg slik at du blir ikke sittende slik så veldig mange dagene før det går seg til:happy:

Om dette er din første høres det ut som brystspreng ja :) legg på noe varmt (feks bleie med varmt vann :P) og masser i dusjen. Det er utrolig vondt når det kommer og varer i noen dager. Anbefaler heller ikke å pumpe. Amme når lille vil ha og hold ut ❤ det går over :)
Blir du rød på visse partier av puppen derimot, og smerter akkurat på disse stedene og får feber er det mulig du har brystbetennelse.

Høres ut som brystspreng hvis du ikke har hatt det tidligere. Masser forsiktig i dusjen. Dvs, stryk forsiktig langs melkegangene, i retning brystvorten, ikke masser sånn vanlig. Jeg trodde man skulle massere vanlig, det er helt feil.

Jeg synes også det høres ut som brystspreng. Husker det utrolig godt, veldig vondt. Husker jeg gikk med armene ut til siden, fordi der var så ømt og vondt å være borti. Fikk varme omslag på sykehuset som hjalp litt...men det eneste som er å si: det går over snart, hold ut :oops:

Lille er nå ni dager gammel og her har akkurat brystsprengen sluppet taket. Var helt grusomt. Jeg brukte varme risposer til å myke opp eller så gikk jeg i dusjen og maserte brystene.
Helsesøster sa at jeg kunne legge en klut under og bare la det renne litt for å lette trykket. Men ikke pumpe.

Bruker å klemme forsiktig å få ut noen dråper med en gang jeg kjenner at det begynner. Da rore det seg som oftest til den lille vil ha mat :)

Ja, det er min første. Har prøvd å amme så mye som mulig og det har hjulpet litt. Skal prøve dusj og varme som dere tipset om.

Tusen takk.:happy:

Jobber med å få ut melkespreng om dagen selv! Kommer sånn av og til.. Det som hjelper best for min del er å dusje, så ta en klut med godt og varmt vann og forsiktig skyve fra ytterst på puppen og inn mot brystvorta. Og så pumpe! MASSE :laughing002

Varmeflasker og varmt vann i dusjen, forsiktig massasje og håndmelking i dusjen. Ikke pump! Da gjør det vondt verre ved at du produserer mer. Hadde det selv men gikk raskt over ved måten over. Lykke til!

Back
Topp