Brystspreng deluxe

N, mamma til 2 og til en engel

Flørter med forumet
Kom hjem fra sykehus i går ertermiddag.
I går natt lå frøkna og og spist og spist i omtrent fem timer, bare korte døseøkter før ho krevde mer. Melka var ikke kommet i gang enda da. Men da jeg dro hjem kom den for fult og har nå skapt skikkelig brystspreng. Selve brytene kjennes ok ut, frøkna klarer å ta unna litt på de. Men i armhulen derimot, der gjør det vondt. Store kjertler. Har prøvd å massere hver gang frøkna spiser selv om det er vondt. Hjelper litt, men ikke nok.

Dere som nettopp har fått melk, kjennes det ogsp slik ut eller er det annerledes?
Regner som sagt med at årsaken til at det ble så vondt er at frøkna brukte meg som smokk natt til i går. blid og fornøyd, bare et stort suttebehov og det bemerket de på føden også. Kan ikke huske at det var sånn i armhulen sist gang.

Hmm melkekjertler under armene? Sikker på det ikke er lymfekjertler og begynnelsen på en brystbetennelse?

Ikke la det stå spreng i hvertfall. Masser fra under armen og langt over brystet og nedover puppen, og masser brystet forsiktig før du håndmelker verste sprengen. Gjerne i dusjen.

Jeg hadde skikkelig spreng i forigårs og i går- dag 3-4 etter fødsel. Handmelket og pumpet meg litt ned. I dag er det allerede mye bedre.

I stede for å amme annenhvert bryst, så forsøker jeg intervallmetoden hvor man ammer 3 timer på ett bryst før man bytter/ minimum 2 ganger. Syns det ser ut til å funke.

Hadde også litt brystspreng idet mjølka kom for fullt, men gjekk bra så lenge vesla amma ofte nok. For meg blei det bedre etter eit par dagar. Men hadde ikkje vondt i armhulen. Håpar det går bedre no! :)

Fikk sykt melkespreng i går og i natt. Hun er fire dager gammel i dag. Måtte skifte innlegg hele tiden, og det gikk igjennom. Så også at det var litt rødt på den hvite huden på det ene brystet og begge kjentes litt klumpete ut. Full panikk for betennelse, har prøvd å amme litt oftere og massere forsiktig mens hun ammer ved å stryke finger nedover mot brystvorta. Prøvde også å håndmelke litte granne.

Føles litt bedre her jeg sitter i senga med henne inntil meg <3 Første natta hjemme! Håper du har det bedre nå :)

Det løsna nå i natt. Vært livredd for at det var betennelse. Men var som sagt melkspreng deluxe etter å ha blitt overstimmulert den natta på sykehuset. . Har massert og ammet, Carmen dusjer. Fikk løsna på det i natt og nå er klumpene nesten helt borte. Kan nå bevege armene så og si normalt uten at det gjør vondt. Nå er det mer normal spreng og ekstra store pupper, ikke harde.

Har også forstørra melkekjertler under armene, som er vanskelig å få bort. Snakket med helsesøster om det, og hun sa at barnet tømmer den delen av brystet som er under haka på babyen best. Med andre ord, litt høy tvillingstilling kan være lurt. Og prøv å masser under armen på samme tid, hvis det lar seg gjøre. Ellers er massasje og varmt vann i dusjen lurt.

Har også forstørra melkekjertler under armene, som er vanskelig å få bort. Snakket med helsesøster om det, og hun sa at barnet tømmer den delen av brystet som er under haka på babyen best. Med andre ord, litt høy tvillingstilling kan være lurt. Og prøv å masser under armen på samme tid, hvis det lar seg gjøre. Ellers er massasje og varmt vann i dusjen lurt.
Takk for tips

Back
Topp