Brystreduksjon og amming?

EmVee

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Jeg skulle ikke ha flere barn så jeg sluttet med pupper i 2016 og fikk fjernet 1.6 kg. Nytt liv!
Men, livet skjedde og nå skal vi forsøke oss på en baby.
Jeg har en forferdelig ammehistorikk med sønnen min, (Konstant brystbetennelse som endte i abcess, operasjon osv) men jeg vil gjerne forsøke igjen hvis jeg skulle være så heldig og bli gravid.

Er det noen her som har gjort det samme som klarte å amme? Jeg har lest det er et godt tegn hvis brystvortene "knopper" seg ved kulde/berøring osv? For det gjør de!
Vil gjerne høre alle erfaringer! :Heartred

Har ikke egen erfaring. Men vet mamma hadde en grusom ammetid med meg, med brystbetennelse hele tiden fordi hun ikke fikk meg til å ta pupp. Hun endte også med å måtte opereres, da jeg var bare noen måneder. Da jeg var 1 og 1/2 år kom min søster til verden. Var ingen problemer med ammingen. Og søsteren min tror jeg ble ammet til hun var 2 år. Vet ikke hvordan det var med kulde å berøring hos min mamma, men var iallefall ikke noe problem og en helt annen verden enn med meg.

Det skal være mulig å amme for de fleste som har hatt brystreduksjon, i hvert fall om du ble operert med ammevennlig metode. Men det er ikke sikkert du vil kunne fullamme.
HER er ammehjelper Ingebjørgs tips.

Jeg ble operert for 5 år siden. Fjernet 1,3kg. Fødte for 2 uker siden, og melka kom for fullt på dag 3! Eneste problemet er at kjertlene sitter så langt opp, så ho klarer ikke suge ut noe :sorry: Men jeg kan fint både håndmelke og pumpe ut 2-3 måltider til ho. Så får ho resten mme:)

Hei! Jeg tok brystløft i 2016. Samme prosedyre som brystreduksjon der de lager anker( skjærer vekk areola). Jeg måtte til og med gjøre det to ganger da jeg begynte å trene for tidlig og sprakk opp litt :bag:
Jeg var veldig usikker på om jeg kunne amme, men jammen meg fullammer jeg ei på 8 uker nå:)

Det har vært trøblete og vanskelig, men det har gått! Jeg har hatt endel smerter og sår, og har gått på penicillin i 3 uker nå for at sår på brystvortene skal gro. Hatt sår fra dag 3 til 7 uker :nailbiting:
Usikkert om det er pga opersjonen som har ført til vanskeligere tak/strammere areola eller bare sår som har vært vanskelig å gro.
I starten gjorde det vondt i arrvev og, så vær eventuelt obs på det. Det ga seg etter noen uker.

Gi informasjon på føden om at du har operert og er usikker på amming, så har de nok noen som er kyndig.
Et tips er og syntosinon spray som hjelper til med utdrivingen. Den kan være ødelagt/ dårlig ved brystoperasjon.

Bare å spørre om du lurer på noe!
Jeg fant veldig lite ut selv på nett/ fant få erfaringer!
Her er info fra amme hjelpen:https://ammehjelpen.no/brystopererte-kvinner/

Jeg kan gi deg mitt svar om noen mnd. Flere år s den reduksjon og venter førstemann i februar. Jeg lurer litt på om den ene kanskje funker og den andre ikke. Bare en liten følelse og med tanke på hvordan hvortene "oppfører" seg

Tusen takk for alle svar! :Heartred

Blitt gravid etter jeg postet denne tråden så nå ble det virkelig reelt og håper sånn at jeg får det til!

Back
Topp