Brystpumper - Hvilken skal man velge?

Hvilken har du/Hvilken liker du best?

  • Medela Swing Maxi Flex

    Votes: 5 38,5%
  • Medela Freestyle Flex

    Votes: 1 7,7%
  • Philips Avent elektrisk brystpumpe SCF396/11

    Votes: 0 0,0%
  • Medela Swing Maxi

    Votes: 2 15,4%
  • Philips Avent Elektrisk brystpumpe SCF398/11

    Votes: 0 0,0%
  • Philips Avent Elektrisk brystpumpe SCF395/11

    Votes: 0 0,0%
  • Elvie Curve

    Votes: 1 7,7%
  • Medela Harmony

    Votes: 3 23,1%
  • Neno Uno

    Votes: 0 0,0%
  • Mam 2 in 1 Electric & Manual Breast Pump

    Votes: 0 0,0%
  • Medela Solo

    Votes: 0 0,0%
  • Philips Avent manuell brystpumpe SCF430/10

    Votes: 2 15,4%
  • Neno Due Dobbel

    Votes: 0 0,0%
  • Elvie Brystpumpe

    Votes: 3 23,1%
  • Beurer BY40

    Votes: 0 0,0%
  • NUK Luna Elektrisk Pumpe

    Votes: 0 0,0%
  • NUK First Choice+ Elektrisk brystpumpe

    Votes: 0 0,0%
  • Neno Bella

    Votes: 0 0,0%

  • Antall som har svart
    13

Mymlens

Elsker forumet
Smånissene 2022
Septemberlykke 2024
Det er veldig mange brystpumper der ute, og det er enda flere delte meninger om hvilken som fungerer best.

Hvilken brystpumpe har du?
Hva liker du med den?
Hvilke krav har du til en brystpumpe for den beste pumpeopplevelsen?
Trenger du noen spesiell tilpasning, f.eks; sensitive bryster?
Hva liker du best av manuell og elektrisk? Trenger man eventuelt begge?

Om du ikke har brukt en pumpe før, hvilken har du tenkt til å velge? Hvorfor?

Vil gjerne høre flere erfaringer, og om din brystpumpe mangler på lista så skal jeg redigere den inn :happy:
 
De fleste har ofte ikke prøve alt på markedet da. Men jeg hadde medela elektrisk pumpe, ikke dobbelpumpa. Den funka bra for meg. Medela Swing Flex het den.

Hadde mest behov helt i starten også nektet babyen flaske etter noen uker så da er det ikke vits å pumpe så mye heller :hilarious:
Jeg kjøpte min etter fødsel. Man kan leie på sykehuset rett etter fødsel også se an behovet for å ha egen pumpe også.
Jeg ville ha vurdert dobbelpumpe eller Elvie trådløs pumpe om jeg hadde blitt pumpemamma og ikke ammet :)
Så ville jeg kjøpt naturebond før fødsel uansett for den er billig og enkel å bare pumpe ut litt spreng/overskudd med
 
De fleste har ofte ikke prøve alt på markedet da. Men jeg hadde medela elektrisk pumpe, ikke dobbelpumpa. Den funka bra for meg. Medela Swing Flex het den.

Hadde mest behov helt i starten også nektet babyen flaske etter noen uker så da er det ikke vits å pumpe så mye heller :hilarious:
Jeg kjøpte min etter fødsel. Man kan leie på sykehuset rett etter fødsel også se an behovet for å ha egen pumpe også.
Jeg ville ha vurdert dobbelpumpe eller Elvie trådløs pumpe om jeg hadde blitt pumpemamma og ikke ammet :)
Så ville jeg kjøpt naturebond før fødsel uansett for den er billig og enkel å bare pumpe ut litt spreng/overskudd med
Jeg har også tenkt på Elvie trådløs. Grunnen til ønske om pumpe her er siden samboer har så lyst til å mate barnet han også, etter en stund. Blir nok kombinert amming og pumping. Skjønner godt at de fleste ikke har prøvd mer enn en eller to, mange av de er svært dyre
 
Jeg har også tenkt på Elvie trådløs. Grunnen til ønske om pumpe her er siden samboer har så lyst til å mate barnet han også, etter en stund. Blir nok kombinert amming og pumping. Skjønner godt at de fleste ikke har prøvd mer enn en eller to, mange av de er svært dyre

Ja, jeg har også hatt den tanken. Er babyene og ikke jeg som harbestemt flaskenekt for å si det sånn :hilarious: Men først etter 2mnd, før det tok de flaske.
Elvie er jo veldig dyr men kan være verdt det dersom man ender opp med å bruke den mye :)
Mitt beste råd er vel egentlig å se an til etter fødsel.
Så dukker det kanskje opp noen å tråden her så har erfaring med akkurat Elvie :) jeg er usikker på om den ville fungert optimalt for meg som har veldig store bryster. Jeg har alltid måtte holde brystet jeg pumper fra med den ene hånda og massert brystet mot slutten av pumpingen for å få tømt brystet skikkelig :)
 
Medela Harmony (det er vel den manuelle?).

Puppene mine tømmer seg like dårlig med den som med elektriske, og siden det alltid kommer melk helt i starten og minimalt etter noen minutter så er den grei. Mindre styr med ledninger, kan tas med overalt, få deler å vaske osv.

Brukte sykehusets sin de to hhv 7 og 2 ukene på sykehuset, men manuell hjemme. Kjøpe swing, men solgte den dagen etterpå :p
 
Har selv fått testet Elvie Curve (manuell) og den er helt super. Trekker ut mer melk enn den som var på sykehuset
 
Kjøpte Elvie brystpumpe brukt, elsker den. Kan gjemme den i bhen og jeg synes den trekker ut melk bedre enn Medela
 
Her brukte jeg Medela swing maxi flex (?) og dr Brown sin manuelle (som ikke har noe pumpe eller noe, bare.. suger seg fast). Begge funket til mitt bruk. Enkle manuelle er så greit om.man må reise!
Brukte det egentlig mest for å døyve verste kveldsuroen. Da kunne melk på flaske være ok.
 
Hvilken brystpumpe har du?
Hva liker du med den?
Hvilke krav har du til en brystpumpe for den beste pumpeopplevelsen?
Trenger du noen spesiell tilpasning, f.eks; sensitive bryster?
Hva liker du best av manuell og elektrisk? Trenger man eventuelt begge?
Jeg har Medela Harmony denne gangen. Den funker godt nok, men kunne hatt lengre rør. Jeg hadde en annen Medela til min førstefødte, og den funket enda bedre. Den vet jeg ikke om finnes lengre, da gutten er 20 år blitt! Jeg hadde en Avent pumpe(også manuell) til andremann. Den funket ikke i det hele tatt for meg. Kom ikke ut noe melk. Da jeg var innlagt pga. infeksjon etter keisersnittet i fjor sommer prøvde jeg Medela elektisk med ulike brystkopper. Det jeg ser er at elektrisk funker innmari dårlig for meg. Rytmen blir feil. Jeg er også avhengig av å ha en brystkopp som drar brystet godt inni pumperøret, hvis ikke kommer det ingen melk.

Jeg har hatt pumpe fra fødsel med alle 3, og det har vært viktig for meg. Med førstemann hadde jeg store mengder melk og fikk mye brystspreng. Pumpa avlastet det. Fikk også brystbetennelse 2 ganger med både første og andremann(en gang i starten og en gang senere), hvor pumpa var gull verdt. Med 3.mann har jeg hatt tette melkeganger sikkert 50 ganger så langt, og hvis ikke frøkna klarer løsne det for meg i løpet av det første døgnet, så må jeg bruke pumpa i tillegg(Det jeg opplever med nr. 3 er nok ikke veldig vanlig, men jeg mistenker jeg har dårlig utdrivning både fordi jeg endte i keisersnitt og pga. alder.)
 
Kona har vært igjennom Medela Swing Maxi, Medela Swing Maxi Flex, Medela Freestyle Flex og Medela Freestyle Hands-free. Hun synes i utgangspunktet alle virket tilnærmet identiske. Vi gikk fra Swing Maxi til Swing Maxi Flex da hun arvet førstnevnte, men den var bare for ett bryst av gangen og ettersom vi endte opp med å utelukkende pumpe så ble det for ineffektivt. Da skaffet jeg Swing Maxi Flex fra Apotek1.no da den virket som det beste i forhold til pris og den fungerte meget bra, men det ble temmelig åpenbart at kona etterhvert ønsket noe som var mer "hands-free" og da skaffet vi Medela Freestyle Hands-free som jo også fungerer som Medela Freestyle Flex ettersom vi kan ta slangen og traktene fra Swing Maxi Flex og koble til Freestyle Flex pumpa.

Så nå bruker hun det som da tilsvarer Freestyle Flex og Freestyle Hands-free omhverandre. Hun foretrekker Hands-free da det er mest praktisk, men hun får ut mer melk med Flex så hun varierer litt. Ettersom hun må pumpe hver 3-4 time så er det ikke alltid hun har giddi å vaska og sterilisert mellom pumpingene så da bruker hun hva enn som er rent og sterilisert.

Det som er verdt å merke seg med Medela Freestyle Hands-free er at det foreløpig ikke selges ekstra trakter på det norske markedet enda. Freestyle Flex og Swing Maxi Flex benytter seg av samme slange og trakter og disse er veldig lett å få tak i. Kona skulle gjerne hatt 1-2 ekstra til hands-free modellen og da brukt utelukkende den, men det er altså ikke mulig per dags dato. Fordelen er jo at du kan bruke slange og traktene fra Freestyle Flex og Swing Maxi Flex på Freestyle Hands-free pumpa så du kan få deg ekstra trakter den veien, men må jo da forholde deg til at de ikke er "hands-free" da.

Nå har hun riktig nok skaffet seg pumpe BH-er så hun kan bruke Flex hands-free også, men det fungerer ikke like bra som hands-free modellen. Det å ha trakt og flasker på utsiden av en pumpe BH skaper litt problemer med det å kunne kombinere det med å holde på ungen osv. samtidig. Med hands-free modellen som er på innsiden av BH-en så kan hun egentlig gjøre hva som helst samtidig uten å bøye seg fremover for da renner jo melka ut.
 
Back
Topp