Snart-mamma

Flørter med forumet
Junibollene 2023
Til dere som skal pumpe, hvilken brystpumpe går dere for? Jeg har prøvd å se på anmeldelser, men usikker på hva jeg skal velge.
Først og fremst vil jeg kunne reise meg og gjøre ting rundt i huset (vil ikke bli sittende fast i sofaen). Er ikke så nøye med merket, men viktig at den er komfortabel å bruke. Noen forslag? :)
 
Jeg har en medela freestyle flex fra kommende storebror, det var den som jevnt over ble anbefalt i 2021/2022. God nok, men jeg er litt utålmodig og syntes det var kjedelig å sitte å pumpe og pumpe. Ble til at jeg ikke gjorde det like mye som jeg kunne/burde.
Denne gangen sikler jeg på en Elvie, det ser ut som at man bare legger den i bh’n også kan en fortsette med livet, ingen flasker som stikker ut, ingen ledninger, men den er ganske kostbar.
Ser medela har kommet med en lignende løsning, dog med ledninger fra brystkoppene ned til motoren. Dersom en kan kjøpe koppene separat og benytte motoren fra medela freestyle flex’n, kommer jeg til å gjøre det. Men det er i såfall kun for å være fornuftig. Hadde jeg ikke hatt en ganske lite brukt flex liggende hadde jeg gått for elvie.
 
Ikke helt det du spør om, men jeg har dårlig erfaring med pumping generelt. Hadde en manuell fra avent og elektrisk fra medela, begge gav sånn passe lite melk og supervonde pupper. Men av de to var den manuelle best på mengde melk, men litt tungvindt da.. Enklere å få ut melk med handmelking, men igjen, ikke veldig praktisk. Mitt problem tror jeg var dårlig utdrivningsrefleks (men også for dårlig produksjon etterhvert som baby ble større) så kom liksom ganske masse det første minuttet, så stoppa det.

Det som derimot fungerte helt fantastisk bra var naturebond, sånn silikonoppsamler man setter med vakum på brystet. Aller best hvis baby samtidig lå på det andre og stimulerte utdrivninga. (Men kunne bruke den som pumpe utenom amming også, da hang den bare på puppen) Da kom det ganske masse melk og den var god å bruke.

Til syvende og sist ble det så mye stress og mas og vonde pupper at vi endte med å gi mme som tillegg etter behov, klarte ikke å få ut nok til å fullamme særlig lenge, så kasta pumpene og hang naturebond på den andre puppen ved amming. Hadde en glorifisert ide om at det bare var å pumpe seg opp et lager til frysen spesielt mtp på jobbstart, eller for å øke produksjonen, men neeida. Det funker ikke når puppene ikke er pumpevennlige:shifty: nå vet jeg ikke om du har pumpa før og vet at puppene fungerer til denslags, men det trenger de altså ikke å gjøre:depressed:
 
Jeg har brukt både elektrisk medela og avent, og vanlig avent (ikke elektrisk). Jeg synes det var vanskelig med manuell pumping. Det var ubehagelig og kom lite melk. Med elektrisk pumpe var det mye enklere og behagelig.

Edit: Jeg har i utgangspunkt ikke planer om å pumpe, men man vet ikke om det blir behov...
 
Er ikke sikkert du trenger det altså, jeg hadde madela til førstemann, som da var beste, men hadde ikke tåmodighet, endte opp med å melke meg selv i en kopp, det var mer effektivt og mer skånsomt for puppene. Dessuten så var det sjelden behov for melken, så den døde en sakte død i frysa, mulig det blir anderledes nå som jeg har en å dele permisjon med da :shy: men man har vel krav på ammefri?
 
Er visst mange som velger å håndmelke, så må kanskje se om jeg har pumpevennlige pupper i det hele tatt (er førstegangs).
Har bare tenkt at det er greit om samboer kan mate babyen av og til, eller ha et lite lager hjemme til nød. Men kan jo være melken dør en sakte død i fryseren her og :knegg:
 
Er visst mange som velger å håndmelke, så må kanskje se om jeg har pumpevennlige pupper i det hele tatt (er førstegangs).
Har bare tenkt at det er greit om samboer kan mate babyen av og til, eller ha et lite lager hjemme til nød. Men kan jo være melken dør en sakte død i fryseren her og :knegg:
Kan jo være lurt å teste hvis man får lånt eller med en manuell før man kjøper dyrere hvertfall! Så kan det også være greit å tenke på at det ikke er alle babyer som faktisk godtar flaske heller. Det var heldigvis ikke noe tema hos oss, men kjenner flere som har vært låst til baby fordi baby nektet flaske. Og som flere sier, det er ikke sikkert at det blir noe stort behov. Hvis det ikke er snakk om at man trenger å pumpe masse hver dag kan det godt være at feks en naturebond er nok. Jeg kjøpte først en, også kjøpte jeg flere etterhvert, mest for at jeg er lat, og ikke gadd å vaske og sterilisere mellom hver gang, men likte å ta «oppvasken» en gang for dag heller. Koster 269,- og var VEL verdt pengene for min del. Pengene jeg la i de andre pumpene var hvertfall bortkasta for min del :shy:

Edit: For min del var litt av det geniale med naturebond også at jeg kunne samle opp alt fra det andre brystet som ellers ville gått i et ammeinnlegg. Med sparsomme mengder er alle dråpene dyrebare!

 
Er ikke sikkert du trenger det altså, jeg hadde madela til førstemann, som da var beste, men hadde ikke tåmodighet, endte opp med å melke meg selv i en kopp, det var mer effektivt og mer skånsomt for puppene. Dessuten så var det sjelden behov for melken, så den døde en sakte død i frysa, mulig det blir anderledes nå som jeg har en å dele permisjon med da :shy: men man har vel krav på ammefri?
Man har krav på 1 time lønnet og så mye ulønnet ammefri som man trenger, noen har også mer lønnet pga tariff :happy:
 
Jeg har en medela freestyle flex fra kommende storebror, det var den som jevnt over ble anbefalt i 2021/2022. God nok, men jeg er litt utålmodig og syntes det var kjedelig å sitte å pumpe og pumpe. Ble til at jeg ikke gjorde det like mye som jeg kunne/burde.
Denne gangen sikler jeg på en Elvie, det ser ut som at man bare legger den i bh’n også kan en fortsette med livet, ingen flasker som stikker ut, ingen ledninger, men den er ganske kostbar.
Ser medela har kommet med en lignende løsning, dog med ledninger fra brystkoppene ned til motoren. Dersom en kan kjøpe koppene separat og benytte motoren fra medela freestyle flex’n, kommer jeg til å gjøre det. Men det er i såfall kun for å være fornuftig. Hadde jeg ikke hatt en ganske lite brukt flex liggende hadde jeg gått for elvie.
Liker tanken av å bare ha to «kopper» i bh’n, så jeg endte opp med å kjøpe «Beemoo Care Wearable Elektrisk Dobbel» til 25% rabatt på jollyroom. Litt rimeligere enn Elvie, så håper den er god :)
 
Kjøpte en manuell brystpumpe fra Naturebond, hørt mye bra om den! :) Rimelig og effektiv
 
Liker tanken av å bare ha to «kopper» i bh’n, så jeg endte opp med å kjøpe «Beemoo Care Wearable Elektrisk Dobbel» til 25% rabatt på jollyroom. Litt rimeligere enn Elvie, så håper den er god :)
Hvordan har pumpen fungert? Vurderer denne selv, men har ikke hørt noen erfaringer om den fra noen jeg kjenner.
 
Hvordan har pumpen fungert? Vurderer denne selv, men har ikke hørt noen erfaringer om den fra noen jeg kjenner.
nylig kjøpt beemoo selv. Og er fornøyd. Jeg får ikke ut så mye melk med pumpe (rundt 40-50ml pr pumping) så trenger ikke så store beholdere. Disse får ut like mye på meg som elektrisk pumpe fra medela gjør. Fordelen er at jeg er mye mer mobil nå, og siden jeg bare hadde en enkel pumpe så går det dobbelt så raskt nå :)
 
Jeg er veldig fornøyd nå, etter å ha funnet riktig trakt (den har trakter i 3 ulike størrelser). Litt små beholdere, men nok til vanlig bruk - spesielt siden man har to pumper. Kan virkelig anbefales. :)
nylig kjøpt beemoo selv. Og er fornøyd. Jeg får ikke ut så mye melk med pumpe (rundt 40-50ml pr pumping) så trenger ikke så store beholdere. Disse får ut like mye på meg som elektrisk pumpe fra medela gjør. Fordelen er at jeg er mye mer mobil nå, og siden jeg bare hadde en enkel pumpe så går det dobbelt så raskt nå :)
Jeg endte opp med å kjøpe Elvie sin dobbelt elektriske pumpe siden jeg fant så lite info om Beemoo. Men godt å høre at dere er fornøyde med den!
 
Jeg har både medela manuel og elektrisk, men kjøpte Bebebao Wearable breast pump (dobbel handsfree som du putter i BH), og det er ingen TVIL hva som er best. Kan jo søren meg pumpe mens jeg kjører bil. Er bare å putte i bh og sette på - så kjører den automatisk i 30 min. Helt gull. Så vil så absolutt anbefale handsfree og uten ledninger og vås. Lykke til
 
Back
Topp