Brystpumpe?

RBmarsbaby

Flørter med forumet
Godt nyttår! [emoji173]️

Jeg er førstegangs og føler meg ganske fortapt i jungelen av brystpumper. Instinktet mitt sier at jeg like gjerne kan gå for de doble elektriske, men så kommer jeg jo på at jeg ikke engang vet om vanlig amming går bra, langt mindre pumping.

Ville dere med erfaring anbefalt å vente og se, eller skal jeg bare få det i hus mens januarsalget er i gang?

Hva gjør dere andre som er førstegangs?

Vi valgte å kjøpe en dobbel elektrisk på black friday-salget.

Jeg er litt nervøs for å føde akkurat i påsken, slik at alt av butikker er stengt i dagesvis og jeg ikke får kjøpt ting jeg har behov for når jeg trenger det. Så siden jeg leste såpass mange steder at det var veldig greit å ha den første tiden i tilfelle man slet med produksjonen (dobbel brystpumpe stimulerer til høyere produksjon), så valgte vi å kjøpe det siden det var såpass god pris på.

Jeg ser mange sier at de får låne på sykehuset, men jeg ville nå helst ha min egen.

Jeg skulle gjerne hatt brystpumpen når jeg kom hjem som førstegangs. Slet veldig med å få opp produksjonen. Så hadde jeg kunne velge litt mer. Fikk låne en enkel pumpe av en venninne. Men klok av skade hadde jeg kjøpt en dobbel til nr 2. Og det var i alle fall greit. Da vi kom hjem lille julaften.

Om du ikke åpner den er det stort sett ikke noe problem å få solgt den om du ikke bruker den.

Jeg hadde pumpe til begge mine, fikk aldri brukt for med verken den ene eller den andre.. så jeg ville sett an behovet [emoji4] I verste fall, om det skulle være stengt i påsken og baby trenger mer enn pupp, så går det jo helt fint å gi morsmelkerstatning [emoji4]
Jeg ville IKKE pumpet om det «bare» var spreng (sier «bare», for det er jo vondt [emoji85]), men heller håndmelket til det ikke sprenger. Dette fordi hvis man pumper, så øker produksjonen, og man får bare lettere spreng..

Jeg har også kjøpt dobbel elektrisk på salg. Min tanke er at om jeg sliter med produksjonen så er det kjekt å ha, og om ammingen går strålende er det også kjekt å ha for å ha fleksibilitet til å kunne være borte fra babyen noen timer og pappaen kan gi flaske. :)

Veldig greit å ha klart hvis man trenger. Du kan jo evt bare la være å åpne den så er det jo lett å få solgt igjen hvis du ikke skulle trenge den:)

Hadde ikke bruk for noe pumpe i begynnelsen sist. Når jeg da ville bruke den fant jeg ut at å pumpe fikk jeg ikke til. Kom nesten null melk ut, selv om jeg kunne amme skikkelig. Så du må nesten bare prøve. På sykehuset har de som regel pumper du kan orøve.

Jeg har kjøpt en dobbel elektrisk, vet ikke om jeg trenger den ennå. Kjøpte den på nett med 365 dagers retur, så kan bare sende den tilbake om jeg ikke har behov for den[emoji4] Tenker det er lurt å ha den i hus.

Hvis ikke du har konkrete planer om å være mye borte ganske tidlig i ammeperioden, kan det være lurt å vente og se hvordan ammingen går. Eller i hvert fall kjøpe et sted med lang returneringstid. Dersom ammingen fungerer fint, er det babyen selv som er best til å øke produksjonen. Og selv om økedøgn er slitsomt mens det står på, så vil en babystyrt produksjon sannsynligvis være mindre styr og føre til mer riktig produksjon enn ved bruk av pumpe som hjelp.

Dersom pumpe kun er til bruk for en og annen frikveld, kan det som Wenche skrev fungere like greit å håndpumpe for å bli kvitt den verste melkesprengen, evt. bruke en billig, manuell pumpe, og benytte MME.

Har du derimot planer om å pumpe mye, ville jeg absolutt gått for en dobbel elektrisk. Jeg hadde enkel elektrisk forrige gang, og ny pumpe var noe av det første jeg kjøpte denne gangen da det kom tilbud. Men jeg skal pumpe mye og tidlig pga. jobb og er derfor avhengig av å etablere pumperegimet ganske raskt. Så svaret er vel at det kommer an på behovet ditt. :)

Takk for veldig gode svar! Jeg håper å kunne dele fellespermisjonen med mannen min, så det ideelle hadde vært å kunne pumpe mye.

Endte nå opp med å kjøpe dobbel elektrisk til noe jeg synes virket som en okei pris, pluss at de lovet meg at jeg kunne returnere den så lenge emballasjen var ubrukt. Så får tiden vise om det blir bruk eller retur. [emoji4]
d9d66d97ff781ea39e1c47810bd47298.png

Sniker fra desember.

Jeg ville kjøpt på salg og hatt i hus. Får du ikke brukt får den, får du nok solgt den. Jeg måtte begynne å pumpe da babyen var 3 dager og jeg er veldig glad jeg ikke måtte ut både og kjøpe og å kjøpe på fullpris da.

Jeg kjøpte samme pakke som deg for litt siden. Trodde det var et must så tenkte ikke noe særlig over det jeg. Men er så spent på hvordan det gjøres å føles men kanskje veldig dumt å prøve den nå! Hehe

Jeg har tenkt til å vente til etter babyen har kommet. Én ting jeg stadig må minne meg selv på er: butikkene holder åpent etter fødsel også :smiley-ashamed005

Jeg er førstegangs og har tenkt å vente og se behovet. Jordmor har sagt at de har til utlåns på helsestasjonen, så om behovet skulle melde seg blir det ikke krise uansett [emoji4]

Back
Topp