Brystkreft

Mrs.Mamma

Forelsket i forumet
Hei! Jeg oppdaget en kul i brystet for ca 2 uker siden. Den er på størrelse med en klinkekule og er ikke vond/øm. Jeg skal til legen i neste uke og blir da henvist til undersøkelse ved sykehuset. Men det jeg lurer på er hvor mange blir helt frisk fra brystkreft?

Når jeg leser statistikken på kreftregisteret står det at hvis det ikke er spredning er 75% i live etter 10 år, spredning til 2-3 lymfknuter er 50% i live og ved spredning til 4-5 lymfeknuter er 25 % i live. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette og jeg finner ikke svar på hvor mange som blir helt frisk og dermed dør av naturlige årsaker? Jeg er bare i begynnelsen av 30 årene, så at jeg mest sannsynlig er i live etter 10 år, gir meg ingen ro.

Sent from my iPad using BV Forum

Vet du hva, før du begynner å lese om overlevelsesstatistikken så burde du finne ut hva denne kulen dreier seg om. Det er veldig vanlig og ha cyster i brystene og, og en kul trenger absolutt ikke være noe farlig. Jeg forstår du er redd, og det er veldig veldig bra at du tar det på alvor. Men prøv å senke skuldrene frem til du har funnet ut med sikkerhet hva dette er. Klem :)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Jeg er fullt klar over at dette mest sannsynlig ikke er kreft. Men når man oppdager en stor kul i kul i brystet, og man kjenner til farene ved brystkreft, kan man ikke annet enn å søke og tillegne seg kunnskap - selv om endelig diagnose ikke er stilt.

Håper noen kan gi meg svar på det jeg søker!

Takk!

Slapp av og pust med magen. 80% av kulene man finner i brystet er ufarlig.
(Ble fortalt dette av leger som er spesialist innen området). Da e sjøl oppdaga en kul under armen (i lymfen),ble e henvist til ultralyd og mammografi.
De fant ikke noe, men ville ha meg tilbake 6 mnd etter for å kontrollere.
De fant ikke noe på undersøkelse nr 2, og det ble fastslått at det ikke va noe farlig. Kulen var borte, så mest sannsynlig va det bare en liten virus i kroppen.
Fant en kul i brystet dagen før e skulle på første mammografi, og den va ikke noe farlig heller.

Vet du e redd, men ikke tenk døden med en gang før du har fått det undersøkt.
Og for all del- IKKE google. Du blir bare vettskremt.

Vet du hva, før du begynner å lese om overlevelsesstatistikken så burde du finne ut hva denne kulen dreier seg om. Det er veldig vanlig og ha cyster i brystene og, og en kul trenger absolutt ikke være noe farlig. Jeg forstår du er redd, og det er veldig veldig bra at du tar det på alvor. Men prøv å senke skuldrene frem til du har funnet ut med sikkerhet hva dette er. Klem :)

Helt enig!

Lykke til :-)

Sent from my GT-S7580 using BV Forum mobile app

Hei! Jeg oppdaget en kul i brystet for ca 2 uker siden. Den er på størrelse med en klinkekule og er ikke vond/øm. Jeg skal til legen i neste uke og blir da henvist til undersøkelse ved sykehuset. Men det jeg lurer på er hvor mange blir helt frisk fra brystkreft?

Når jeg leser statistikken på kreftregisteret står det at hvis det ikke er spredning er 75% i live etter 10 år, spredning til 2-3 lymfknuter er 50% i live og ved spredning til 4-5 lymfeknuter er 25 % i live. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette og jeg finner ikke svar på hvor mange som blir helt frisk og dermed dør av naturlige årsaker? Jeg er bare i begynnelsen av 30 årene, så at jeg mest sannsynlig er i live etter 10 år, gir meg ingen ro.

Eg har sjølv ein like stor kul i brystet, ikkje noko farlig, til tross for at mamma har hatt brystkreft.
MEN, det er jo ikkje det du spurte om. Etter at nokon er diagnostisert med kreft, og ferdig behandla, blir det gjennomført etterkontrollar i ti år. Dvs at talla du ser er at etter ti år er 75% fremdeles i live, og dei reknast da som friske, og kan dermed leve til normal levealder eller bli påkjørt dagen etterpå, slik som resten av oss. Det er da altså 75% som har hatt brystkreft som lever slik som dei som ikkje har hatt det. Veldig god statistikk med andre ord!
Det som er enda bedre er at det er 80% sjanse for at du ikkje har kreft i det heile tatt, men det hjelper nok lite før legen seier det. Masse, masse lykke til, oppdater gjerne:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Enig! Har selv vært til legen med kul i brystet, lett å bli engstlig. Som legen min sa, stortsett er det ikke noe! Men alltid godt å få det sjekket ut...

Eg har sjølv ein like stor kul i brystet, ikkje noko farlig, til tross for at mamma har hatt brystkreft.
MEN, det er jo ikkje det du spurte om. Etter at nokon er diagnostisert med kreft, og ferdig behandla, blir det gjennomført etterkontrollar i ti år. Dvs at talla du ser er at etter ti år er 75% fremdeles i live, og dei reknast da som friske, og kan dermed leve til normal levealder eller bli påkjørt dagen etterpå, slik som resten av oss. Det er da altså 75% som har hatt brystkreft som lever slik som dei som ikkje har hatt det. Veldig god statistikk med andre ord!
Det som er enda bedre er at det er 80% sjanse for at du ikkje har kreft i det heile tatt, men det hjelper nok lite før legen seier det. Masse, masse lykke til, oppdater gjerne:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Takk for et fantastisk og oppløftende svar på det jeg lurte på! :) Ettersom det har blitt påvist brystkreft med dødlig utfall i veldig ung alder i min familie på mammas side, kan jeg ikke la være å bli engstelig....

Sent from my GT-I9105P using BV Forum mobile app

Ser du allerede har fått svar på det du lurte på. Lykke til, krysser fingrene for at det er en uskyldig kul du har funnet :-)

Sign:)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Hadde og en kul, den bar øm - men etter sjekk og ul viste det seg å heldigvis være ingenting:) lykke til

♡02.03.2015♡

Lykke til og håper det går bra :) Min bestemor hadde brystkreft da jeg var liten for ca 30 år siden og hun lever den dag i dag og blir snart 71 år :)

Back
Topp