Brystforandringer som gravid når man fremdeles ammer første barn?

Ylvemamma

Flørter med forumet
Første savngerskap ble brystene mine veldig store og ømme ganske tidlig.
Denne gangen er de nok litt større, men ikke mye. I tillegg stikker det litt i dem, fra brystvorten kjennes det ut som, litt fra og til i løpet av dagen. Trodde først det var sopp. Men synes ikke det blir noe bedre om jeg smører med canesten, og ikke blir det noe særlig verre om jeg slutter. Jeg vet av erfarin at sopp i brystene kan være sykt vondt (som å ha puppen full av knust glass), så er litt red for å slutte å smøre, samtidig som jeg ikke vil smøre om det ikke er nødvendig, siden jeg jo ammer.

Noen andre som ammer nå? Erfaringer å dele?

Jeg ammer ikke lenger, min yngste datter er 2 år, ammet til 14 mnd. - men jeg har fortsatt hatt litt melk, kjent "prikkingen" av og til når jeg har lagt henne intill meg.. Men nå prikker/stikker det i brystene jevt og trutt synes jeg, de har dessuten vokst litt og er blitt ømme.. Prøvde å klemme litt på den ene puppen i gårkveld, og melka spruta! Helt snålt.. Skal la være å klemme ut mer nå ja, synes de kan få "hvile" seg litt nå, hehe..

Ja, her er det også økt produksjon. Passer dårlig med at jeg planlegger å trappe ned ammingen en del de neste mnd... ;)

Jeg ammer vesla mi hele døgnet fortsatt. Men jeg har ekstrem smerteterskel, ammet meg igjennom åpne sår og infeksjon med bare litt vondt. Så smerte har jeg ikke kjent.

Men jeg har kjent at det ikke alltid er så behagelig å amme uten at jeg kan sette fingeren på hva det er.

Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt en tube hydrokortison og smurt på litt.

*Secret* skrev:
Jeg ammer vesla mi hele døgnet fortsatt. Men jeg har ekstrem smerteterskel, ammet meg igjennom åpne sår og infeksjon med bare litt vondt. Så smerte har jeg ikke kjent.

Men jeg har kjent at det ikke alltid er så behagelig å amme uten at jeg kan sette fingeren på hva det er.

Jøss, imponerende!
Hydrokortison, hvorfor det?

Jeg har foreløpig ikke merket noe til det. Ammer som før, og puppene er heller ikke blitt større. Heldigvis, for jeg har ekstremt store pupper. Så gruer meg til de blir proppfulle av melk igjen tre dager etter fødsel, og mine I-cup amme-BHer blir litt for små...

Ylvemamma skrev:
*Secret* skrev:

Jøss, imponerende!
Hydrokortison, hvorfor det?

Er ikke så veldig imponerende egentlig, er jo bare jeg som har lite følsom hud :P

Hydrokortison er et mildt steroid som legger seg på huden så om det gjør vondt pga eksem/ små sår og liknende så lindrer det veldig og hjelper med mindre det er en infeksjon. Det hjelper jo ikke mot sopp, men siden du trodde det kanskje ikke var det så tenkte jeg at hydrokortison kan være greit å prøve. Da slipper du de værste smertene og det er ikke farlig å amme samtidig :)

Back
Topp