Brystbetennelse

Jentemamma'n!

Gift med forumet
jentene i juni13
Julikulene 2020
Marsboerne 2023
Jeg eeeer sååå sjuk! 40,5 i feber, kaldsvetter, skjelver og har en uutholdelig huepine. Det ene brystet er rødt, varmt og vondt!
Er dette noe som pleier å gå over av seg selv? Har prøvd å ringe legevakt men der kommer jeg ikke gjennom gitt......
Hatt dette i 1 døgn nå og ammer så mye jeg klarer... Må jeg til legen tru?
 
Har akkurat det samme.

Ringte føden, fikk beskjed om å få tømt den ømme puppen. Når du ammer, stryk på det ømme punktet for å løsne opp. Prøv å masser i dusjen, varme hjelper på utdrivningen.

Jeg ønsker i det lengste å unngå antibiotika i frykt for sopp, men det er mitt valg. Ikke gi opp å ringe legevakta hvis du er så dårlig!
 
Kan nok tenkes at antibiotika er nødvendig ja. Viktig å amme selvom det er smertefullt ❤️ masse god bedring ❤️
 
Bare fortsett å ringe legevakta til du kommer gjennom. Brystbetennelse med feber og frostrier tyder på bakteriell betennelse og vil i de fleste tilfeller kreve behandling med antibiotika. En begynnende brystbetennelse pga tette melkeganger kan behandles med lett massasje og hyppig tømming av brystet - men da har man ikke kommet til feber og frostrier enda.
Siden du har tømt brystet hyppig i ett døgn nå og har høy feber er det Viktig å få kontakt med lege da det dessverre fort kan bli alvorlig.
 
Hvordan går det med deg?
 
Hiver meg på denne tråden.. jeg fikk antibiotika på søndag og det går sånn høvelig greit men syns at melkeproduksjonen er nesten null! Mistet utdrivingsrefleksen i begge men den har begynt å komme litt tilbake i den friske puppen..
Men begge puppene er slappe og baby virker som han ikke blir mett... jeg er så bekymra! Noen som har opplevd dette?
 
Ta kontakt med jordmor eller helsestasjon hvis du trenger noen å snakke med... er babyen sine bleier som før eller er det mindre i dem? Jeg ble dehydrert av feberen og måtte drikke veldig mye mer enn jeg hadde trodd da jeg var syk og ammet... det påvirker jo også melkemengden. Får håpe det bare er vanlige økedøgn babyen har for da blir brystene mykere også. Hadde en runde med det der selv da baby var 1 uke og det var helt pyton og man føler seg såååå syk!
 
Hiver meg på denne tråden.. jeg fikk antibiotika på søndag og det går sånn høvelig greit men syns at melkeproduksjonen er nesten null! Mistet utdrivingsrefleksen i begge men den har begynt å komme litt tilbake i den friske puppen..
Men begge puppene er slappe og baby virker som han ikke blir mett... jeg er så bekymra! Noen som har opplevd dette?

Hvordan vet du at du mistet utdrivningsrefleksen? Kanskje dumt spørsmål, men jeg blir ikke helt klok på det med utdrivningsrefleks
 
Litt sein oppdatering her! Jeg ble faktisk frisk av meg selv etter 3 dager med det marerittet der... dessverre så "forsvant" melka. Var helt tomt plutselig. Enda jeg ammet så sinnsykt mye! Jobber fortsatt med å prøve å få produksjonen opp.. Men nå er det 50/50 med pupp og mme. Litt nederlag kjenner jeg.. Men er fornøyd sålenge jeg kan tilby puppen nå og da, det er hvertfall bedre enn ingenting :) Var nok feberen og det at jeg ikke klarte å drikke nok som påvirket produksjonen. Nå hadde jeg i utgangspunktet litt lite melk fra før av også. Så det her var litt krise for meieriet mitt :(
 
Hvordan vet du at du mistet utdrivningsrefleksen? Kanskje dumt spørsmål, men jeg blir ikke helt klok på det med utdrivningsrefleks
Jeg har til nå kjent utdrivningsrefleks nesten som en slags svie som plutselig slår inn i puppene, og da begynner melka å renne. Den har vært veldig tydelig hos meg og ganske ubehagelig syns jeg! Hvis da baby koblet seg fra puppen rant det melk overalt. Og som oftest rant det melk fra den andre puppen mens jeg ammet babyen med den første. Men da jeg fikk betennelse opphørte denne refleksen, og jeg trenger ikke ammeinnlegg lenger.

Puppen er ikke vond lengre, og det føles som om jeg har melk i begge nå, men mye mindre enn før betennelsen. Har fått tilbake refleksen noe i den «friske» puppen..
Er usikker på om baby får nok melk, han dier så kort tid på hver pupp nå men vil ha oftere virker det som.... er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, har så lyst å holde han fullammet! Helsesøster mente at produksjonen burde ta seg opp igjen. Huff, føles ikke no særlig :/
 
Litt sein oppdatering her! Jeg ble faktisk frisk av meg selv etter 3 dager med det marerittet der... dessverre så "forsvant" melka. Var helt tomt plutselig. Enda jeg ammet så sinnsykt mye! Jobber fortsatt med å prøve å få produksjonen opp.. Men nå er det 50/50 med pupp og mme. Litt nederlag kjenner jeg.. Men er fornøyd sålenge jeg kan tilby puppen nå og da, det er hvertfall bedre enn ingenting :) Var nok feberen og det at jeg ikke klarte å drikke nok som påvirket produksjonen. Nå hadde jeg i utgangspunktet litt lite melk fra før av også. Så det her var litt krise for meieriet mitt :(
Opplevde akkurat samme som deg :( Må kanskje ha litt mer tålmodighet med produksjonen, men jeg er veldig i tvil...
 
Jeg har til nå kjent utdrivningsrefleks nesten som en slags svie som plutselig slår inn i puppene, og da begynner melka å renne. Den har vært veldig tydelig hos meg og ganske ubehagelig syns jeg! Hvis da baby koblet seg fra puppen rant det melk overalt. Og som oftest rant det melk fra den andre puppen mens jeg ammet babyen med den første. Men da jeg fikk betennelse opphørte denne refleksen, og jeg trenger ikke ammeinnlegg lenger.

Puppen er ikke vond lengre, og det føles som om jeg har melk i begge nå, men mye mindre enn før betennelsen. Har fått tilbake refleksen noe i den «friske» puppen..
Er usikker på om baby får nok melk, han dier så kort tid på hver pupp nå men vil ha oftere virker det som.... er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, har så lyst å holde han fullammet! Helsesøster mente at produksjonen burde ta seg opp igjen. Huff, føles ikke no særlig :/

Okei, da skjønner jeg litt mer.
Har han fremdeles like mange tisse og bæsje bleier, slik kan du følge litt med på om han får nok.

Håper virkelig det tar seg opp igjen for deg, er ikke godt å ha det slik.
 
Brystbetennelse nr2 på meg nå med antibiotikakur :( det er helt jævlig, ønsker ingen å måtte oppleve det! har brukt antibiotika i snart 2 døgn denne gangen og fikk besked om at jeg ikke kunne amme på dårlige puppen siden legen mistenkte absess, har ventet siden tidig søndag og fikk ikke time før i morgen til ultralyd av brystet :(
 
Okei, da skjønner jeg litt mer.
Har han fremdeles like mange tisse og bæsje bleier, slik kan du følge litt med på om han får nok.

Håper virkelig det tar seg opp igjen for deg, er ikke godt å ha det slik.
Takk for det! Skal i allefall ikke mye til for å miste selvtilliten når det gjelder amming :( Jeg føler det går litt bedre hver dag nå, men må visst ta tiden til hjelp for å komme tilbake til der vi var :)
 
Takk for det! Skal i allefall ikke mye til for å miste selvtilliten når det gjelder amming :( Jeg føler det går litt bedre hver dag nå, men må visst ta tiden til hjelp for å komme tilbake til der vi var :)

Nei det skal virkelig ikke mye til, viset amming var vanskelig, men hvor koblet det var tol psyken var jeg ikke forberedt på!
Så bra du føler ting går bedre! Heier masse på deg og at dere skal få det bra :Heartred
 
Nei det skal virkelig ikke mye til, viset amming var vanskelig, men hvor koblet det var tol psyken var jeg ikke forberedt på!
Så bra du føler ting går bedre! Heier masse på deg og at dere skal få det bra :Heartred
Tusen takk, så god du er ❤️
 
Back
Topp