Brystbetennelse?

Maroel

Flørter med forumet
Hei! Har plutselig en øm/vond "kul" på venstre bryst, mer oppe ved armhulen. Ble plutselig veldig kald tidligere i dag og har pakket meg godt inn. La jenta til for å amme, og hun sovnet etter tre kvarter. Kjennes fremdeles like ille. Kan dette være brystbetennelse? Kan jeg ta paracet? Og jeg leste at man må amme annenhver time for å få vekk betennelsen. Hva da med det andre brystet? Skal jeg amme litt her og litt der pr måltid eller er det viktig at hun ligger til det betente brystet til hun er mett?

Det beste du gjør er å tømme brystet helt og så amme/pumpe minimum hver andre time døgnet rundt. Da kan du unngå en betennelse, både om den er bakteriell og ikke.

Jeg fikk 40 i feber (aldri hatt så mye feber) og var øm og rød på ene siden av det ene brystet. Jeg ammet som vanlig på det andre, men det brystet som var vondt pumpet jeg etter hver amming for å få ut alt. I tillegg satte jeg på vekkeklokka på natten og passet på at det ikke gikk mer enn 2 timer mellom (han diet gjerne så ofte uansett da). Kjøpte varmepute til å ha i bhen på der det var vondt. Gikk med et ullskjerf rundt brystet for å holde alt varmt (ikke stramt). Løs bh og ingenting som strammet. Gikk over etter et døgn eller to. Så slapp antibiotika. Husker ikke om jeg tok Paracet men du kan det når du ammer, om det er nødvendig.

Etter at utdrivningsrefleksen er i gang under amming eller pumping så masserer du i lange drag ut mot brystvorta over kulen. Ikke fram og tilbake eller sirkler, kun ut mot brystvorta. Og bruk håndbaken eller langsiden av en finger, ikke fingertupp.

Legg gjerne haka til babyen mot der kulen er, for da er det de melkegangene som tømmes best.

Lykke til!

Tusen takk for godt svar. Hva mener du med amme som vanlig på det andre brystet? (Har intervallammet en god stund nå for å dempe overproduksjon, som sikkert også er årsaken til dette, så jeg har nesten glemt hva som er normalt her i ammetåka..) Ammer du på begge sider på ett måltid, for så å pumpe ut det siste i det betente? Ska prøve massasje :-D

Tusen takk for godt svar. Hva mener du med amme som vanlig på det andre brystet? (Har intervallammet en god stund nå for å dempe overproduksjon, som sikkert også er årsaken til dette, så jeg har nesten glemt hva som er normalt her i ammetåka..) Ammer du på begge sider på ett måltid, for så å pumpe ut det siste i det betente? Ska prøve massasje :-D

Jeg ammet ikke oftere eller tappet mer melk fra det friske brystet enn hva jeg vanligvis gjorde. Men pumpet det vonde etter hver amming i tillegg til "vanlig mengde" babyen spiste.

På den tiden jeg fikk betennelse så ammet jeg begge bryst ved hvert måltid tror jeg.

Har du mye melk ville jeg passet på å få tømt begge bryst, så du ikke får betennelse på begge. Heller melk i fryseren enn betennelse.

Har du nok melk til å bare amme ett bryst hadde jeg ammet det friske brystet en amming og pumpet den vonde. Neste amming lagt til på det vonde brystet og bare ammet på det dersom det holdt til ett måltid.

Ok supert. Jeg prøver :-) igjen tusen takk for god hjelp, føler allerede det blir bedre, men sikkert mye fordi feberen er borte nå :-)

Back
Topp