Brystbetennelse

Jentemamma<3

Flørter med forumet
Hei! Jeg har ei jente på sju uker og fikk nå for noen dager siden brystbetennelse nr 3.. Jeg fikk antibiotika de to første gangene, men nå merket jeg det da jeg fikk plutselig 39 feber og vondt i det ene brystet. Jeg ammet og pumpet (da det noen ganger ble for vondt å amme), hyppig i et døgn og tok paracet. Det kom litt melk og en del verk. Jeg masserte også i dusjen. Nå er feberen og smerten borte, men jeg får ikke ut mer enn 5ml melk (brukte å ha 100-150 pr pumping) og jeg kjenner fortsatt harde kuler i brystet som jeg ikke får bort. Har hørt av mange jordmødre osv at man MÅ massere bort uansett hvor vondt det er, så jeg er nå redd jeg har gjort det for hardt.. Har noen andre gjort det? Eller har en peiling, tips eller noe som kan hjelpe?
 
Du kan få betennelse av både bakterier og tette melkeganger.

Både antibiotika og stress kan gi redusert melkemengde. Eller så er det kanskje tett? Ville massert ja. Utdrivningsrefleksen skal alltid være i gang før du masserer. Masser i lange drag ut mot brystvorten (ikke fram og tilbake eller i sirkler) og bruk håndbaken eller langsiden av en finger (ikke fingertupp). Varm opp brystet med varme omslag/varmeflaske eller varm dusj først.

Legg barnet med haken mot det vonde området eller kuler - det er melkegangene der haken er som tømmes best. Barnet er alltid mer effektiv enn pumpen, med mindre du har en sugesvak unge.

Husk å holde brystene varme. Bruk ullinlegg rett på brystet og ikke engangs som blir kalde når de blir våte. Stillkok innleggene nå ved betennelse pga bakterier. Bhen skal være spileløs, romslig og ikke stramme noe sted. Ikke frys på hender og føtter, bruk hansker om du går i fryseren.
 
Hei! Jeg har ei jente på sju uker og fikk nå for noen dager siden brystbetennelse nr 3.. Jeg fikk antibiotika de to første gangene, men nå merket jeg det da jeg fikk plutselig 39 feber og vondt i det ene brystet. Jeg ammet og pumpet (da det noen ganger ble for vondt å amme), hyppig i et døgn og tok paracet. Det kom litt melk og en del verk. Jeg masserte også i dusjen. Nå er feberen og smerten borte, men jeg får ikke ut mer enn 5ml melk (brukte å ha 100-150 pr pumping) og jeg kjenner fortsatt harde kuler i brystet som jeg ikke får bort. Har hørt av mange jordmødre osv at man MÅ massere bort uansett hvor vondt det er, så jeg er nå redd jeg har gjort det for hardt.. Har noen andre gjort det? Eller har en peiling, tips eller noe som kan hjelpe?

Det er mulig du har fått feil antibiotika da du kan lett bli verre igjen. Tok du dyrkningsprøve av melka hos lege?
Fra Ammehjelpen:
"Riktig medisin er avgjørende – og husk melkeprøver

Du skal insistere på at melkeprøver og prøver av eventuelle sår blir tatt slik at du får riktig medisin. Noen synes det er greit å ta melkeprøven hjemme og ta den med til legen.


Slik tar du melkeprøve:


• Vask fingrene godt i såpevann

• Vask brystet
• Håndmelk brystet og kast de første milliliterene med melk
• Nå kan du melke ned i en steril beholder, bruk for eksempel et syltetøyglass du har kokt først eller et uringlass fra apoteket om du har dette for hånden

Prøven tar du med til legen, og der dyrker de den for å finne ut om du har fått en bakteriell infeksjon og eventuelt hvilken type bakterier det er snakk om. Du kan få en type medisin med en gang, men etter dyrkingen er ferdig, vil prøven vise om du har fått riktig medisin. Om ikke, får du en ny medisin tilskrevet. Sørg for å få en type antibiotika som er forenlig med amming, da amming er en del av behandlingen.

Hvis du får utskrevet feil medisin, vil du bli bedre først, men deretter sannsynligvis bli dårligere igjen. Riktig medisin er derfor avgjørende, og at du fullfører hele kuren!"
 
Back
Topp