Brystbetennelse

AH86

Andre møte med forumet
Er det noen som har gode råd mot brystbetennelse? Jeg har nå fått min tredje brystbetennelse og har fått en hestekur med antibiotika som jeg skal ta i en mnd nå.

Jeg har vært flink å kle meg godt, tømt puppene så godt det lar seg gjøre. Ammer i forskjellige stillinger og føler at jeg gjør en god innsats for å unngå dette. Legen min sa at hvis dette ikke går over nå så anbefalte han å slutte å amme.

Vi har strevd med ammingen helt siden hun ble født på keiserlig vis og hun er nå 12 uker. Det er de siste 4 ukene hvor jeg føler at ammingen har vært på plass og hun har ikke fått mme i tillegg.
Jeg vil så gjerne fortsette å amme, nå har jeg jo lagt 12 uker med blodslit for å få dette til å fungere.

Litt frustrasjon og syting fra min side, men kanskje noen har et godt tips til meg?
Jeg tar imot alt jeg kan få

(Og jeg vet at hun overlever like godt på mme hvis vi må slutte med ammingen)

Jeg ble anbefalt å ta kapsler med lecitin forebyggende mot brystbetennelse.
Og vær SUPERnøye med p alltid sprite hendene før du nærmer deg brystene.
Og har de dyrket melken din, så de vet de gir deg rett antibiotika? Hvis ikke - be om det!

Jeg ble anbefalt å ta kapsler med lecitin forebyggende mot brystbetennelse.
Og vær SUPERnøye med p alltid sprite hendene før du nærmer deg brystene.
Og har de dyrket melken din, så de vet de gir deg rett antibiotika? Hvis ikke - be om det!

Det er sendt inn til dyrking og jeg får riktig antibiotika, Diclocin.

Hvor får jeg kjøpt de kapslene? ☺

https://ammehjelpen.no/artikkel/1/Brystbetennelse-mastitt

Dosering
Doseringen er 2 kapsler á 1200 mg morgen og kveld, altså 4800 mg i døgnet. Kommer det i pulver/granulat er doseringen en spiseskje 3-4 ganger daglig. NB! Dette er en mye høyere dosering enn det som står anbefalt på boksen. Dosen ved tette melkeganger er høyere fordi midlet skal, via blodbanen videre ut i melkegangene og virke der. For å komme helt ut dit trengs høyere doser. Hvis dette har effekt kan dosen, etter to uker uten tilstopninger, settes ned til 3 kapsler om dagen. Hvis det fortsatt ikke er tilstopninger kan dosen ytterligere reduseres.

Du sier du kler deg godt. sørger du for å ikke bli kald på beina og på hendene. bruk jakke og våtter når du skal i fryseren og sov gjerne med ulltrøye eller fleece genser og lester. ammeinnlegg i ull er og greit, men det bruker du sikkert allerede.

Jeg har måtte kledd meg veldig godt, særlig på overkroppen for å unngå brystbetennelse. Har måtte unngå alt av trekk. Om jeg bare skulle åpne døra for å slippe ut katta, måtte jeg kle på meg tykk jakke.
Så har gått rundt å følt meg alt for varm og nesten svett, men har måtte gjøre det for å unngå å få brystbetennelse. Samt at jeg har måtte ta forholdsregler når jeg skal i fryseren, selv om jeg skal være aldri så snar der.

Du sier du kler deg godt. sørger du for å ikke bli kald på beina og på hendene. bruk jakke og våtter når du skal i fryseren og sov gjerne med ulltrøye eller fleece genser og lester. ammeinnlegg i ull er og greit, men det bruker du sikkert allerede.

Jeg har måtte kledd meg veldig godt, særlig på overkroppen for å unngå brystbetennelse. Har måtte unngå alt av trekk. Om jeg bare skulle åpne døra for å slippe ut katta, måtte jeg kle på meg tykk jakke.
Så har gått rundt å følt meg alt for varm og nesten svett, men har måtte gjøre det for å unngå å få brystbetennelse. Samt at jeg har måtte ta forholdsregler når jeg skal i fryseren, selv om jeg skal være aldri så snar der.

Kler meg med ullsokker om kvelden men nå har det vært rundt 18 grader her om natta så å legge seg i ull klær er uaktuelt. Da kan jeg nesten likegreit sitte våken ☺

Får håpe hestekuren med antibiotika gjør susen nå Og at sommeren varer helt til jul

Har også strevd endel med dette. Ser mange gode tips over, men for min del var det utslagsgivende å slutte med bh. Alt som strammet over puppene førte til tette melkeganger, og ved to anledninger brystbetennelse. Kunne heller ikke sove på magen....

Har også strevd endel med dette. Ser mange gode tips over, men for min del var det utslagsgivende å slutte med bh. Alt som strammet over puppene førte til tette melkeganger, og ved to anledninger brystbetennelse. Kunne heller ikke sove på magen....
Jeg bruker bare ammesinglet. Har ikke turt å bruke bh i frykt for at det skal bli verre. Og sove på magen har jeg drømt om å gjøre siden kula kom på magen så jeg får nok drømme om det litt til

Kler meg med ullsokker om kvelden men nå har det vært rundt 18 grader her om natta så å legge seg i ull klær er uaktuelt. Da kan jeg nesten likegreit sitte våken ☺

Får håpe hestekuren med antibiotika gjør susen nå Og at sommeren varer helt til jul

Nei, klart 18 grader og ullsokker blir litt voldsomt. Hadde heller ikke kommet til å få sove da. Får håpe kuren virker slik at du blir bra og krysser fingrene for at du ikke får det igjen. :)

Nei, klart 18 grader og ullsokker blir litt voldsomt. Hadde heller ikke kommet til å få sove da. Får håpe kuren virker slik at du blir bra og krysser fingrene for at du ikke får det igjen. :)
Hehe, kan ikke klage på at det endelig er blitt sommer heller ☺ :cool:
Tusen takk for det ;)

Du har sikkert prøvd masse alt, men passe på å ikke bli kald på brystet, tømme godt (pumpe hvis ikke babyen gjør det) og så spiste jeg noe som heter spc-flakes som jm og barsel anbefalte :) er supernøye med å amme og pumpe med en gang jeg kjenner symptomer på brystbetennelse og har da heldigvis ikke fått det så ille som sist :)

Er det noen som har gode råd mot brystbetennelse? Jeg har nå fått min tredje brystbetennelse og har fått en hestekur med antibiotika som jeg skal ta i en mnd nå.

Jeg har vært flink å kle meg godt, tømt puppene så godt det lar seg gjøre. Ammer i forskjellige stillinger og føler at jeg gjør en god innsats for å unngå dette. Legen min sa at hvis dette ikke går over nå så anbefalte han å slutte å amme.

Vi har strevd med ammingen helt siden hun ble født på keiserlig vis og hun er nå 12 uker. Det er de siste 4 ukene hvor jeg føler at ammingen har vært på plass og hun har ikke fått mme i tillegg.
Jeg vil så gjerne fortsette å amme, nå har jeg jo lagt 12 uker med blodslit for å få dette til å fungere.

Litt frustrasjon og syting fra min side, men kanskje noen har et godt tips til meg?
Jeg tar imot alt jeg kan få

(Og jeg vet at hun overlever like godt på mme hvis vi må slutte med ammingen)

Vært gjennom det samme! Hatt fire stykk og han er 5mnd:) leicitin kan hjelpe for å forebygge, kjøpes på helsekosten og tas doseringen som står på ammehjelpen.no! :) ikke frys på føtter og fingre, dekk deg til, ikke gå i singlet også nå når det er sommer, ikke hent Ting i frysen, hvis du skal bade; bytt bikini med en gang :p du kjenner nok godt igjen når du får tette melkeganger, så med en gang du kjenner symptom; legg til barnet og pump etterpå, masser samtidig. Bruk varme omslag, varmeflaske eller stå i dusjen og masser. Jeg fikk så mange pga. For mye melk :) så med en gang klumpene er borte, slutt å pumpe sånn at du ikke øker melkeproduksjonen for mye :) trapp ned om nødvendig. Og ikke sov for lenge om gangen :p (kanskje du må pumpe om natten om du har et barn som sover hele natten) :p frys melken og ta vare på den til senere :):)

Back
Topp